Digital display i bil(HD display)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Digital display i bil(HD display)

Inlägg av Bonehead »

God morgon!

Har nu i några månader funderat på hur jag skulle kunna implementera en digital display i mitt bilprojekt.
Jag har aldrig gjort något liknande innan så tröskeln är såklart ganska hög men försöker mig sätta mig in i det steg för steg.

Storleksmässigt tänker jag mig något denna stil och kommer användas för hastighetsmätare och diverse andra "instrument".
https://se.rs-online.com/web/p/display- ... lsrc=aw.ds

Satt för skojs skull och larvade mig i paint för att få ett hum om vad jag vill ha rent designmässigt.
Speedometer.png
Men nu till det riktiga problemet.

Som jag förstått det så har det flesta skärmar någon sorts controller för att styra dom, som man sedan kan få att prata med t.ex arduino eller raspberry och dylikt.
Jag misstänker redan nu att en arduino inte kommer ha kapaciteten till att uppdatera den mängd info jag vill ha och vad jag lyckats söka mig till så kan raspberry vara ganska långsamma att starta men bör i övrigt klara av det.

Är det någon som har lite erfarenhet av skärmar som kan sparka mig i rätt riktning för vad jag behöver söka på och läsa om för att förstå mig på hur jag ska "prata" med skärmen och kunna rita/uppdatera grafik på dom?

Den jag länkade verkar redan ha VGA/HDMI port på sitt styrkort så då handlar det väl egentligen bara om hur jag ska kunna 'rita' upp denna grafik på raspberry eller dylikt.
Finns det någon annan lösning ni vet om än t.ex raspberry för detta, som man som dödlig ändå kan arbeta med?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Digital display i bil(HD display)

Inlägg av TomasL »

Hmm, är den inte väl liten för så mycket information, då den bara är strax under 200mm bred display-yta.

Just denna display är anpassad för att kopplas in direkt på en Rasberry Pi, så det är väl det lämpliga valet.
Skall du ha hyffsat snygga mätare så kika på
http://www.genlogic.com/products.html
För färdiga kluster
https://www.theonegauge.com/product-category/vehicle/
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Digital display i bil(HD display)

Inlägg av Klas-Kenny »

Vad gäller mjukvara så är Qt ganska trevligt att jobba i.
Det kan man köra på Raspberry, och det ska gå att få till ganska så kort uppstarttid om man bara jobbar lite för det.
Läs lite tex. här:
https://www.furkantokac.com/rpi3-fast-b ... 2-seconds/


Vad gäller display så finns numera väldigt trevliga "avlånga" displayer, kolla tex. något åt detta hållet:
https://www.amazon.se/Waveshare-7-9inch ... 3340&psc=1
Finns säkert större också.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Digital display i bil(HD display)

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Förr i tiden! På min tid! Då var det viktigt att allt visades på var sin enhet!
Nu när man har möjlighet till "Efter behov" borde man tänka till ordentligt!
När du startar fordonet, då är det aktuell status, kanske med en sorts indikation på historiska data!
När du kör, då är det hastighet och förändringar i det korta loppet som är intressanta,
kanske lite varning för annat i omkring fordonet!
Vad jag vill säga, kopiera inte dåtid, tänk kreativt, gör en PoC!
Simulera, långt innan du petar in hårdvara.
Har jag uttryckt mig klart?
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Digital display i bil(HD display)

Inlägg av ToPNoTCH »

Skulle aldrig ge mig på något sådant utan en Nextion display.

Dom är autonoma så man ritar hela gränssnittet i en editor och all grafik/logik hanteras i displayen.
Sedan skickar man bara värden till sina grafiska element via serieport.

Spar hundratals med timmar.

Du kan ladda ner editorn gratis och den kan även emulera en display.
På så via kan du bygga hela ditt gränssnitt klart och testa det, utan att ens köpa displayen.

LÄNK
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Digital display i bil(HD display)

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ett riktigt roligt och intressant projekt!
Men som jag har sagt tidigare, fundera ett varv till vad som skall visas vid vilket tillfälle.
Det finns så många möjligheter att göra visuella saker av förändringar i tid som vanliga analoga instrument aldrig var i närheten av.
Så en Idéskiss där flera bidrar vore kul att starta. Vi måste ju inte åka över till TS för att medverka.
Kom med förslag!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Digital display i bil(HD display)

Inlägg av Klas-Kenny »

Eftersom att jag ändå jobbar med sånt här, kan jag väl tillföra lite mera.

Annat att tänka på när det kommer till display just i en bil är ljusstyrka och temperaturområde.
Tänk på att det blir duktigt varmt i en bil som står i solen en varm sommardag. Likaså kan det bli riktigt kallt på vintern. Man vill ju gärna att instrumentpanelen skall fungera även vid dessa extremer, inte behöva vänta på att bilen ska tina upp eller kylas ner innan man kan se instrumentpanelen.
Vid kyla så fryser kristallerna i en LCD-panel. Så vid måttlig kyla blir den "bara" seg och icke-responsiv, vid desto mera kyla fryser den helt. Vid värme tenderar många displayer att svartna (och med tiden gå sönder).

Och vad gäller ljusstyrka så gäller det ju att man kan se displayen ordentligt i alla lägen, i starkt solljus krävs mycket ljusstyrka ifrån displayen. "Rätt" inbyggnad, där displayen skyddas ifrån sol hjälper mycket, men jag hade nog ändå undvikit de ljussvagaste displayerna och siktat på absolut minst 500 cd/m². Gäller också att kunna dimma detta, för att inte bli bländad vid mörkerkörning.

Det finns superbra displayelement som löser dessa bitar utan problem. Det svåra är att komma över dem som privatperson. Där har jag inte så mycket till tips tyvärr.

ToPNoTCH skrev: 27 juli 2021, 22:39:07 Skulle aldrig ge mig på något sådant utan en Nextion display.
Det där såg ju riktigt smidigt ut att designa i, och rätt humana priser på displayerna.
Tyvärr var det ju rätt klen prestanda på displayerna, lågupplösta med låg ljusstyrka.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Digital display i bil(HD display)

Inlägg av mrfrenzy »

Om man inte behöver touch så går det utmärkt att byta ut skärmen på Nextion mot en med tillräcklig ljusstyrka. Många som byggt just instrumentpaneler har gjort detta.
Exempel på passande display: https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 417avapnV2


Newhaven har bra displayer som är gjorda för användning i solljus med inbyggd drivare:
10" 800 cd/m2: https://www.newhavendisplay.com/nhd1011 ... -9631.html
Det finns färdig kod att ladda ner för Beaglebone.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Digital display i bil(HD display)

Inlägg av svanted »

har du kollat på RealDash, ett färdigt koncept för android och OBD2,
kanske inte vad du är ute efter men de har en del snygga instrumentpaneler :)
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Digital display i bil(HD display)

Inlägg av Bonehead »

Tack för alla förslag!

Har nu landat i valley of despair och inser att jag kanske behöver sikta lägre för att komma imål! :lol: :mrgreen:
923px-Dunning–Kruger_Effect_01.svg.png
Dock superintressanta förslag och ska läsa vidare om en del av dom, blir säkert en version 2 av instrumentpanelen eftersom jag aldrig kan låta bli att pilla på saker.
Första versionen blir nog Realdash, dom var faktiskt vääääldigt nära vad jag hade tänkt försöka göra och ska gå att koppla ihop med den ECU'n jag tänkte köra.
Såg några färdiga paneler som var fantastiskt snygga.
Dock har jag inte hittat vad fullversionen kostar där?
Alternativt så har MaxxECU ett eget interface men det var mycket mer basic än jag ville ha.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AntiZ
Inlägg: 318
Blev medlem: 22 februari 2007, 13:34:14
Ort: V. Husby
Kontakt:

Re: Digital display i bil(HD display)

Inlägg av AntiZ »

Nextion är en ganska trevlig displayleverantör.

De har en hygglig editor där man kombinerar ihop det man vill visa och sen så skickar man helt enkelt seriepaket med den data man behagar visa. Lämpligen från en Arduino (kanske inte helt intuitivt hur man skickar datat till den, men det finns färdiga bibliotek att använda :) ).
De är byggda med embedded-styrning/visning i tanken. Har resistiv eller kapacitiv touch. upp till 10"

https://nextion.tech/
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Digital display i bil(HD display)

Inlägg av Skogen »

Kom att tänka på den här tråden när jag såg denna Youtube-videon:
Skriv svar