Bygga en miniräknare 2021

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Ankeborg
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 augusti 2017, 21:04:54

Bygga en miniräknare 2021

Inlägg av Ankeborg »

Hittade en gammal tråd från 2007 om att bygga en egen miniräknare. Men det har väl hänt en del sedan dess ifråga om vad det finns för hårdvara och mjukvara?

Hur skulle man kunna göra idag? En pi eller arduino med en LCD skärm och lite tryckknappar?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygga en miniräknare 2021

Inlägg av SeniorLemuren »

Behövs inga tryckknappar. Räcker med en UNO med pekdisplay.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Bygga en miniräknare 2021

Inlägg av xxargs »

Fast miniräknare har knappar - annars kan man göra allt via smartphonen

Konsten är att göra miniräknare som klarar sig på åratal på ett eller par knappceller - det gjorde miniräknare designade på 80-talet och framåt medans tex moderna versioner av hp15c, hp35s har stora problem med det när de emuleras av modernare processorer och har betydligt högre viloström som drar ut batterierna för fort fast man inte använde maskinen. En av de viktiga grejorna är att fysisk miniräknaren fungerar omedelbart även om det inte har använts på 1 eller flera år IMHO.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga en miniräknare 2021

Inlägg av TomasL »

En miniräknare med Arduino/Pi är fusk tycker jag.
Skall man konstruera en miniräknare så tycker jag att man skall göra det på rätt sätt, dvs diskret logik eller möjligtvis programmerbar logik.
Med programerbar logik så kan man ju faktiskt på ett bra sätt emulera de processorer som faktiskt satt i riktiga miniräknare.
Ett exempel är den klon av HP41 (i mitt tycke den bästa miniräknaren som någonsin konstruerats) som går att köpa
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga en miniräknare 2021

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En Intel i4004 ska det vara!!!!

Det finns nog en och annan kalkylatorkrets eller kretsar gjorda för avancerade beräkningar. Jag minns jag hade någon sådan som man matade med siffror och sedan fick tömma på resultatet. Det enda jag minns var att det var en Texas-krets.
Många uP-tillverkare tog fram mattekretsar till sina processorer.
mm-
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 januari 2019, 23:22:46

Re: Bygga en miniräknare 2021

Inlägg av mm- »

TomasL skrev: 2 juli 2021, 07:48:05 En miniräknare med Arduino/Pi är fusk tycker jag.
Skall man konstruera en miniräknare så tycker jag att man skall göra det på rätt sätt, dvs diskret logik eller möjligtvis programmerbar logik.
Med programerbar logik så kan man ju faktiskt på ett bra sätt emulera de processorer som faktiskt satt i riktiga miniräknare.
Ett exempel är den klon av HP41 (i mitt tycke den bästa miniräknaren som någonsin konstruerats) som går att köpa
Det sitter väl en 6502 i en hp41, om jag kommer ihåg rätt
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga en miniräknare 2021

Inlägg av TomasL »

Nej, det sitter en dedicerad HP-krets för just denna räknare.
HPs specialdesignade processorer kallades för Saturn-arkitekturen och de har en väldigt udda ordlängd och arkitektur.
HP41 processorn, vilket var en version av Saturn kallades för Coconut
Deras processorer var optimerade för flyttalsberäkning oach allt minne var organiserat för flytttal, med 10 siffrors mantissa, 2 siffror exponent och tecken för både mantissa och exponent, dvs den använde alltid minst 56 bitar.
HP41 använder 64 bitar i vissa register
CPUn har internt ett 20-tal register
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Bygga en miniräknare 2021

Inlägg av xxargs »

Inte i dom gamla originalen - där var det BCD-baserade processorer av HP:s egna design. De nya räknarna med Lithiumbatterier är dock en 6502-liknande skapelse - dock har de misslyckats att de drar hela 10 µA i sleepläge-ström medans HP:s gamla Saturn-processor drog ca 5-10 nA i sleepläge och tekniskt sett kunde hålla över 1000 år på en batteriuppsättning LR44-celler på 105-125 mAh (beroende på vilken datablad man läser) innan kapaciteten var förbrukad medans de med lithium-batterier 2032 storlek på 220 mAh styck är slut inom 2.5 - 5 år... dåligt... (det är också det som är utmaningen när man bygger egen calkulator - att det inte glömmer datat och att de kan vara i sleep-läge *länge* utan att batterierna blir tomma.

Som dåligt exempel på hur man inte skall designa är tex. HP PrimeGraphing Calculator som alltid är stendöd med tom (uppladdningsbar LiIon)batteri när man behöver den, på så kort tid som bara 6 månader - sleeplägen borde inte dra så förbaskat mycket ström tycker man...

---

Det där att räkna decimalt eller binärt (2^x-bas) är också en orsak varför resultaten kan skilja sig lite mellan svar från en dataprogram och från en miniräknare.
tex. kan inte talet 0.1 exakt representeras i binär mode ala IEEE 754-standard (och det måste maskas, rundas av och trixas innan det skrivs ut som 0.1 istället för 0.09999...) medans med BCD-arkitektur går det utmärkt att hantera '0.1'

free42 finns i både decimal och i binärmode (dock inte för alla plattformar som mobiltelefoner) då en del hp42s-progran går fel i beräkningar om det rundas av på det sättet som binär mode ger men fungerar med decimal mode.

sedan med miniräknare precis som i datorprogram så måste man förvalta värdesiffror och det är lätt att supa bort dessa i tex. 1 + mycket litet tal och som sedan används i exponenter (läs ränta på ränta övningar) där 1.000000000004 gentemot 1.00000000000378666026 kan ge stor skillnad i slutresultatet...
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Bygga en miniräknare 2021

Inlägg av Krille Krokodil »

De schweiziska HP-kopiorna kan man kika på för inspiration.

Hade jag jobbat mer med el- eller elektronikkonstruktion så hade jag nog köpt en men nu räknar jag så lite att
HP-emulatorn på telefonen duger. Räknar man mycket så är tangentbord helt överlägset touchscreen.

https://www.swissmicros.com/products
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygga en miniräknare 2021

Inlägg av MiaM »

xxargs skrev: 6 september 2021, 00:24:18De nya räknarna med Lithiumbatterier är dock en 6502-liknande skapelse
Vet inte hur det är med just denna, men WDC (western design centre) som drivs av en av de som skapade 6502 säljer rättighet att använda en färdig 6502 som blob som man slänger in i bygga-chip-programmen. Mycket möjligt att det alltså faktiskt är en 6502. Det är svårt att få information om var dessa 6502-baserade specuialkretsar används men jag tror att de används på väldigt många ställen där det ingår en mikrokontroller i en lite-av-varje-delar-krets som är avsedd att utföra en specifik funktion. (6502 har ju just ett BCD-läge)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18285
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bygga en miniräknare 2021

Inlägg av 4kTRB »

Vore det inte intressant att bygga en baserad på DSP?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygga en miniräknare 2021

Inlägg av TomasL »

Vad som vore kul är att bygga en Saturn processor i en CPLD eller en FPGA, typ.
Implementera den med rätt typ av display osv.
Då kan man få världens bästa miniräknare, dvs HP41.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Bygga en miniräknare 2021

Inlägg av guckrum »

Vore det inte intressant att bygga en baserad på DSP?
"Nej", en DSP är mer optimerad för att kunna läsa flera operander per klockcykel, utföra snabba vektoroperationer, skapa adressering parallellt med aritmetiken och liknande. Klart att det skulle gå, men det är svårt att se att det skulle bli lättare.
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Bygga en miniräknare 2021

Inlägg av janno »

agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Bygga en miniräknare 2021

Inlägg av agehall »

Man kan även kika på https://www.numworks.com/ för att få en plattform att utveckla egna skojiga saker på…
Skriv svar