Flat Panel Speakers

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Flat Panel Speakers

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag såg den här filmen upplagd på forumet:



... och slogs hur enkel den konstruktionen var så jag har tittat lite djupare genom att titta på den här videon:



Studerar datablad till drivern DAEXP32EP-4 respektive DET HÄR (pdf)

Så kollar jag lite byggtrådar som den här, som egentligen är en fråga med många svar.

Funderingar om bästa förstärkaren till den här sortens högtalare.

Lite bilder på platta högtalare.

Mer artiklar Possible budget tactile amp with dsp?

Jag såg en lista någonstans med rekommenderade material, vilket leder till nästa "issue", hitta en skiva isolermaterial. På J&F i stan har man 5mm skivor, medan i byggprojekten på nätet används 25mm.

Trådar på diyAudio:
DML woofer questions

A Study of DML's as a Full Range Speaker

An Exercise In Insanity (diy DML, Poweramp, Preamp & Linkwitz XOver) [Build Log]

Det var inte helt lätt att hitta en affär som sålde det men här:
Audiophonics.fr

Soundimports.eu

Audiostatus.it

och givetvis på Parts Express men det är "över där" = extrakostnader som frakt, moms och slikt.

Men jag fick detta svaret på en fråga till BRL:
Daniel (BRL Electronics)

3 juni 2021 11:20 CEST
Hejsan.
Jag har fått besked från inköp att vi bör få hem den produkten i slutet av juli.
Har du fler frågor så är du välkommen åter i denna tråden.
ha en fortsatt bra dag.
Med Vänlig Hälsning
Daniel
BRL Electronics

----------------------------------------

Daniel (BRL Electronics)
3 juni 2021 09:45 CEST
God morgon Magnus
Dayton DAEX32EP-4 Thruster 32mm Exciter 40W 4 Ohm finns att ta hem. de kostar 348 kr/st
Jag behöver dock undersöka hur lång väntan på leverans blir.
Jag kollar med inköp och återkommer sedan till dig när jag har ett bättre svar.
Med Vänlig Hälsning
Daniel
BRL Electronics
348 kr/st är vad de kommer att kosta från Italien eller Frankrike, så BRL verkar vara ett bra val.

Slutord:
Den stora städningen innebär att pågående projekt (med undantag för något eller några) får flytta ner i källaren, inklusive en påse fincement, alltså betonghögtalaren får vänta lite. Dessutom måste jag skära ut rundlar till hålen för högtalare och terminal.
Det här projektet kan bli spännande att genomföra eftersom det sägs att resultatet blir bra och bygget billigt. Till hösten hägrar HiFi-forums DIY-träff och vad vore bättre än ett par skivor golvisolering och en 20-kronors kinaförstärkare?! :mrgreen:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Flat Panel Speakers

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här hittade jag vad jag sökte förut. Ganska utförligt med lämpliga och mindre lämpliga material jämt anvisningar var elementet ska placeras på skivan.

https://www.daytonaudio.com/topic/excitersbuyerguide

Samma men som pdf-fil: https://doc.soundimports.nl/pdf/brands/ ... CE-1_2.pdf
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Flat Panel Speakers

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Får inte glömma uppdatera men nu är det läggdags. Excitern är beställd (leverans slutat av månaden), panelen är köpt och "styckad". Ångrar mig lite för jag har paneler som är ca 40x60cm. Jag fotar imorgon. Jag ska putsa dem men får göra det senare och någonstans där man kan skräpa ner för man lära lägga ett lager blått damm överallt och jag får spara mitt munskydd.

Jag ska försöka få ihop en 8W rörförstärkare - trafo beställd precis - och driva med den.

Bilder imorgon (fast de är inte särskilt upphetsande). Kom på att jag har en bit kvar av panelen och jag ska ta ut rundlar till formen till betonghögtalaren för elementen.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Flat Panel Speakers

Inlägg av ecenier »

Det ska bli riktigt intressant att höra vad du tycker. Har funderat på att bygga dessa till vår sommarbio i verkstadsboden.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Flat Panel Speakers

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mina drivare/element/exciter är en månad bort, så tipset är att du kollar vad som finns på marknaden. Det finns andra modeller från Dayton och du kan ju använda flera element på varje skiva.

Jag har kapat till två skivor men får putsa dem annorstädes. Väntar tills jag är ensam hemma och åker till jobbet och putsar dem utomhus.
IMG_20210702_105004_418.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Flat Panel Speakers

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En vänlig själ hade ett gäng exciters liggande och sålde FYRA stycken för samma pris som ett par till oss (vi är två som ska ha). Alltså kan jag komma vidare och avsluta detta projekt.

Bilderna föreställer plattorna överdragna med vattenlösligt vax + koncentrerad färg, grejjimojj för upphängningen, anslutningspanelen som baksidan med upphetsaren på plats. Saker har limmats med epoxi.
IMG_2599.JPG
IMG_2605.JPG
IMG_2607.JPG
IMG_2609.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Flat Panel Speakers

Inlägg av Mindmapper »

Intressant att höra om det låter vettigt!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Flat Panel Speakers

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sätt på högtalarna om en timme ...

Skämt åsido, jag är spänd själv. Fick svar på annat forum av någon som byggt och testat och noterat att det lät mycket bra.
Nu lagar jag mat strax, löder eller klämmer sladdstumparna i "högtalarna" och testar. Aderton också, har ju ingen fiskelina hemma - får improvisera.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Flat Panel Speakers

Inlägg av carpelux »

Håller tummarna, ska bli spännande att höra vad du tycker.
Som jag tidigare skrev testade sonen för ett tag sedan med ett halvdant resultat. Funkar dina bra kan det kanske vara läge att titta över hans konstruktion, han använde tunn plywood.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Flat Panel Speakers

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett snabbtest visar att de funkar bra. Jag har dem inte upphängda utan de står på golvet, men som sagt det lovar gott. De behöver nog lite basstöd och jag ska väl löda lite anslutning till en 2.1-förstärkare och testa med en baslåda jag snickrade ihop i höstas.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Flat Panel Speakers

Inlägg av Mindmapper »

carpelux skrev: 10 mars 2022, 16:36:54 Håller tummarna, ska bli spännande att höra vad du tycker.
Som jag tidigare skrev testade sonen för ett tag sedan med ett halvdant resultat. Funkar dina bra kan det kanske vara läge att titta över hans konstruktion, han använde tunn plywood.
Skulle tro att plywood blir för styft. Då blir det nog mycket resonanser. Om jag förstår saken rätt så ska materialet vara mjukt för att få lite mera låga toner. För mjukt kan dock dämpa ner för mycket. Hur som helst intressant blir det att höra hur det låter.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Flat Panel Speakers

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den här sidan berättar om lämpliga och olämpliga material: https://www.daytonaudio.com/topic/excitersbuyerguide

Plywood är inte det bästa materialet enligt sidan. Vad det innebär vete hundarna.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Flat Panel Speakers

Inlägg av Teknikern »

Det där var riktigt intressant, synd att detta inte kommer att passa på orgelkonsolen, där får det bli två exponentialhorn istället som specialbyggs efter måtten på konsolens nederdel under spelbordet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Flat Panel Speakers

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tänk på att du får inga "brösttoner" från ett exponentialhorn. Lägsta frekvens är proportionellt mot hornarean och på lagom stora horn kommer man inte långt under 100Hz. Du får ljudtryck men inte bas.
Däremot, om du vill orsaka jordbävningar, kolla upp kvartvågspipor.
Kolla den här sidan och de pipor som kunde spela lågt och med ett himla ljudtryck: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=3
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Flat Panel Speakers

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här låter det sketabra!!!! Förstärkaren funkar klockrent men måste märka om kanalerna (HÖ - MITT - VÄ -> HÖ - VÄ - MITT). Med baslådan tillkopplad har jag lite djup med.
IMG_2614.JPG
(100mA @ 18V)
IMG_2615.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar