Sommarprojekt - vattentemperatur via radiolänk

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
EBD
Inlägg: 126
Blev medlem: 10 maj 2006, 18:50:48
Ort: Sundsvall

Re: Sommarprojekt - vattentemperatur via radiolänk

Inlägg av EBD »

Dwight skrev: 2 juni 2021, 09:45:16 EBD Vad härligt med någon som gjort något liknande! Nu känns det genast mer motiverande att sätta igång och labba lite. Ska kika lite på datablad för RFM95 modulen också, vet inte riktigt hur den skiljer sig från den jag kikat på. Jättebra tips med batteriet där också, kan ju sätta en liten laddkrets med USB-port på mottagardelen som sitter inomhus. Då kan jag bara plugga in den till 12V batteriet och ladda upp den när det behövs. Ska nog inte ha någon laddningsport på sändaren eftersom den kommer sitta utsatt. Bättre att plocka ner den varje höst och sen sätta upp den igen på våren tror jag. Det är inte så att du har lite bilder på ditt projekt så man får se hur dina noder ser ut och är monterade? Skulle vara mycket intressant :)
Om jag har förstått rätt så är RFM95/96/97/98 och SX1276/SX1278 väldigt lika, och kompatibla med varandra.

Jag har gjort några olika varianter, tog lite bilder på en jag har hemma men den är inte speciellt anpassad för att vara utomhus utan extra skydd. Jag har använt ett kort från det här projektet för att koppla ihop komponenterna: https://github.com/hallard/Mini-LoRa

Om jag skulle tillverka fler noder idag hade jag nog funderat på en all-in-one modul som t.ex. den här: https://heltec.org/project/htcc-ab02a/
ch2i_bottom.jpg
ch2i_top.jpg
enclosure.jpg
inside.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dwight
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 april 2014, 09:02:34

Re: Sommarprojekt - vattentemperatur via radiolänk

Inlägg av Dwight »

Stort tack! Kul att få se hur du byggt dina noder. Smart idé med de färdiga korten också. Visste inte att det fanns Förenklar ju saken 🙂 Jag kom på att jag har några billiga 433mHz sändare och mottagare liggande. Tror jag ska koppla upp de på skrivbordet och leka lite innan jag beställer LoRa modulerna!
Skriv svar