Saknas organister? Fixar jag...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av magi5 »

*** texten som detta är ett svar på finns inte kvar // MadModder ***

---

Jag har den sidan kvar just för att undvika kontakt med folk,
som dömer en människa, på grund av en webbsida (som inte uppdaterats på 10 år).
Du som dömer en person pga en webbsida, är garanterat den som hade mobbat Paul Potts också.
--
----


Känner till många mycket duktiga snickare , och murare, men som hemma har halvbyggda hus sedan flera år.
Känner till många mycket duktiga elektriker men som har kablar hängande i taket i sitt hus sedan flera år.
Men om en civilingenjör råkar ha en gammal hemsida, då är flera globala projekt som prisats globalt, helt plötsligt värdelösa.
Om man idag istället börjat titta på vad folk faktiskt gjort istället, skulle vi idag inte haft ingenjörsbrist.


MagI
----
Senast redigerad av magi5 11 maj 2021, 21:51:38, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av Mizzarrogh »

Lugna ner er ett snäpp nu grabbar. :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av SeniorLemuren »

Oj då. Ber om ursäkt för att jag ger dig ett litet tips. Om man har en hemsida som är offentlig så säger den ju lite om innehavaren av sidan. Att din hemsida är 10 år gammal och utdaterad framgår inte för en besökare. Det man blir presenterad är en sida som inte fungerar på grund av pluginprogram som har slutat fungera. Om innehavaren av sidan dessutom vill göra gällande att han är en väl utbildad programmerare/tekniker som vill sälja en avancerad produkt inom just programmering så har man ju enligt min mening "skitit i det blå skåpet" om en eventuell köpare råkar logga in på sidan. Så fundera lite på mitt råd som är att fimpa din hemsida såvida du inte besitter kunskap att förbättra den.
Att ha den liggande i sitt ursprungliga format just för att undvika kontakt med "drägg" fungerar ju tydligen inte. Slutligen vill jag in formera dig om att det bryter mot forumets regler att kalla medlemmar gör drägg och det har rapporterats till moderator.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag ber om ursäkt! Jag hade fel!
Lego EV3 har starka servon med 1 grads position i noggranhet.
Så hur gör man en prototyp? 4 fingrar (servon) som kan spela på fyra tangenter Så skapar man en jätteliten låt med fyra toner dvs nedtryckningar av just fyra fingra som kan användas för AI. Låter man en mikrofon lyssna på hur ett mekaniskt finger kan härma och styr in tills det låter rätt.
Sätter man sedan ihop fyra servon som skall härma!
Kan man enkelt bygga någon ställning i X o Y position så att fingrarna (servona) får vara Z !

Hur och var kan man start ett experiment! Vem har Orgeln.
Vilken sorts peng skulle behövas för att låta magi5 tillsammans med någon här realisera detta experiment!
Borde väl vara genomförbart.
Jag menar vi har väl alla följt Vintergatans väg till det mekanisk njutbara inom musiken.
Är det samma bredd mellan tangenterna på alla orglar borde detta vara genomförbart.
Samt kompletterat med ett pedalverk.

PS/ Vi hade en skicklig organist i Mariakyrkan , Mats Hultqvist, men han har flyttat till Malmö nu. Lilla orgeln där är annars kanon.
Men vi har en skicklig musiker hemma, P O Nilsson. Han kan jag kontakta! /DS

Gammal text

På söndag blir det en orgelkonsert i Mariakyrkan. Det är Mariakyrkans organist, Mats Hultkvist, som ger en konsert med julmusik för orgel. Julen har i alla tider inspirerat tonsättare att skriva musik. För orgel finns det en mängd julmusik från olika traditioner: från bearbetningar av Lutherska koraler, med J.S. Bach i särställning och den katolska världens folkliga julmelodier, fram till vår egen tids stora tonsättare. Louis-Claude Daquins populära julvariationer får det verkligen att spritta i benen! Olivier Messiaens ”La Nativité du Seigneur” räknas till det främsta som har skrivits för orgel under 1900-talet. Riktiga ”nackhårsresare” är de franska, symfoniska orgelverken från 1800-talet. All denna musik klingar fantastiskt på Mariakyrkans fina orglar.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av ToPNoTCH »

Svenska kyrkan kan ju hyra in Compressorhead om det behövs https://www.youtube.com/watch?v=3RBSkq-_St8
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av Glycol79 »

Jag har arbetat i en hel del kyrkor, inte just med deras orglar utan med annan elektronik. Men jag har sett hur komplicerade de oftast är. De är dubbla klaviaturer, många pedaler, spakar att ställa i olika lägen, massor av skumma strömbrytare osv.
Orglarna ser dessutom inte likadana ut så man kan inte ta fram någon universallösning som passar alla.

Det finns redan orglar som är ombyggda med kraftiga högtalarsystem och helt digitaliserade där pengar inte fanns för att renovera orgeln korrekt. Jag har själv varit involverad i konstruktionen av ett par av dessa systemen. I elektronikskåpet till dessa fanns bland annat en enhet för att spela upp ljudfiler eller midi-filer. Dessa filer kunde föras över via modem, där man helt enkelt ringde upp med en PC och ett speciellt program för att överföra filerna samt en checklista för att se att överföringen blev ok. Det var som ni förstår rätt många år sedan jag höll på med detta så jag minns tyvärr inte var det blev installerat eller om något av systemen fortfarande är i drift. Vi byggde elektroniken samt de specialanpassade högtalarna.
Högtalarsystemen monterades sedan av någon typ av orgelbyggare inuti orgeln för att det skulle bli så verklighetstroget som möjligt.

Lite oftopic här.

Men i Helsingborgs Rådhus finns ett klockspel i tornet som fortfarande används. Det få människor vet är att det är helt digitalt. Själva klockorna består av 8 st 15tums basar samt 4 stycken rejäla diskanthorn. De är riktade åt fyra håll, två basar samt ett horn åt varje väderstreck. Musik kan spelas live på plats eller vara förinspelat.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av magi5 »

---
Jag tänker mig nog att det får bli en mekanik för varje kyrka, som anpassas till just den kyrkan, då de är så olika.
Elektroniken kan nog däremot vara samma till alla.

Tack för info Glycol79 om att nu har högtalare istället för att använda klockorna.


MagI
------
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av Krille Krokodil »

Det är nog görbart med 4 mindre industrirobotar och 2 avancerade servohänder.

Geometrin för olika orglar torde inte vara något större problem att hantera med 6-axliga robotar, ex. ett keyboard
definieras av ett plan, startpunkt, slutpunkt och antal tangenter. Skriver man ihop lite robotkod som gör de geometriska
uträkningarna så är det 5 minuters jobb att göra en sådan kalibrering.

Hårdvarukostnaden för en sådan lösning är runt 2 årslönekostnader för en organist så ekonomiskt är det inte "Star Trek".
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av säter »

Är det inte att ha en organist som är själva grejen?
Jämför med att ha en målad tavla jämfört med ett fotografi.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av magi5 »

-----
Då får jag försöka förklara igen, vad detta handlar om.
Dessa enorma orglar mår inte bra av att stå och damma igen.
Där är mekanik och materia som behöver röra på sig, för att fungera, då de annars stelnar osv osv.
Det är också väldigt trevligt att kunna sitta och lyssna på dessa enorma orglar.
Men det saknas organister som kan spela på dem, för att underhålla dem och ge folk en musikupplevelse.

Så då föreslår jag att man bygger en anläggning(för varje orgel)
att kunna ställa fram på en orgel, som då tex kan fjärrstyras av organister från hela världen
och att de, teoretiskt sett, kan fjärrstyra typ alla orglar samtidigt och att rörelserna servo och stegmotorer gör, kan spelas in och sedan användas till ett annat tillfälle.

Detta för att orglarna inte ska gå sönder, om de står still några år.

MagI
----
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av säter »

Jag skulle vilja ha ett utlåtande från "prototypen" om att detta verkligen stämmer.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av rvl »

Ja är inte helt övertygad om dethär konceptet.
Tänker att fjärrorganisten gärna vill höra hur det låter också och där blir det fördröjningar, både mekaniska och överföringstekniska.

Det fanns ett fjärrspelat piano i ABBAmuseet, men ingen spelade när vi var där.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av magi5 »

---

Detta handlar först och främst om att rädda våra orglar och att underhålla mekaniken i orglarna.
Inte att få en perfekt musikalisk upplevelse, för då krävs en organist på plats.


MagI
..
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av ajje »

Fast handlar det bara om att motionera mekaniken behövs det knappast en utbildad organist.

Du letar lösningar på problem som inte finns.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Saknas organister? Fixar jag...

Inlägg av Klas-Kenny »

rvl skrev: 15 maj 2021, 13:18:37 Tänker att fjärrorganisten gärna vill höra hur det låter också och där blir det fördröjningar, både mekaniska och överföringstekniska.
Det bör ju i och för sig gå att lösa ganska bra genom att den (för organisten) lokala orgeln ger ljud ifrån sig, som liknar ljudet ifrån orgeln som styrs. Så blir det helt utan fördröjning.
Organisten behöver väl inte nödvändigtvis "märka av" att det fjärrstyrs utan kan spela för sig själv. Sen går det en "kopia" av de signalerna till kyrkan, kanske inte hela världen om det är 5-10 sekunders fördröjning. Jag har aldrig varit på en gudstjänst där det varit någon sekundprecision på när orgeln börjar spela, utan i regel är det ju tyst ett litet ögonblick innan det börjar spelas.



Ovan betyder inte att jag direkt tror på idén, men det är säkerligen tekniskt görbart...
Skriv svar