Lagstifta om reparerbarhet?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av Glenn »

..eller så finns den redan.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av danei »

Jag menar att det de redan har måste finnas tillgängligt. Det är möjligen lite editering som behövs. De behöver inte ta fram ny information.

Krav på öppna standarder för diagnos interface behövs sannolikt på sikt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av AndLi »

Glenn skrev: 12 mars 2021, 08:15:06 ..eller så finns den redan.
På en brödrost för några hundralappar?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18290
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av 4kTRB »

Jag försökte förgäves hitta ett schema till min ARCAM CD-spelare. Serviceverkstaden hade det så klart.
Att hitta ett schema till en ICOM IC-718 går bra.
http://www.radiomanual.info/schemi/ICOM ... 18_sch.pdf
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av MattisLind »

danei skrev: 12 mars 2021, 07:41:21 Bosch är annars väldigt bra på att ha reservdelar tillgängliga.
Men just reservdelar är kanske inte där man ska ställa krav.
Nej, men om företaget inte vill / kan hålla reservdelen så skulle kravet vara att hålla någon form av tillverkningsunderlag tillgängligt. T ex en 3D modell.

Visserligen kostar en brödrost bara några 100-lappar, men jag tycker det är ett onödigt resursslöseri att inte kunna laga en i övrigt fullt fungerande apparat bara för att det inte på något rimligt sätt går att få tag på en reservdel (eller tillverka en reservdel med t ex 3D printer). För apparater som t ex rimligt moderna brödrostar så borde ju alla tillverkningsunderlagen finnas digitalt redan. Sedan kanske man inte behöver vara tvungen att tillhandahålla dessa underlag gratis. En rimlig hanteringskostnad kan man ju tänka sig.

Undantag kan ju behöva göras för delar som på något sätt har har någon verkshöjd som gör att man inte vill/kan släppa ut tillverkningsunderlag. Men för en del saker är verkshöjden noll.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av AndLi »

Och hur gör du med certifieringar, brand osv när folk ska börja printa bitar i random material hemma och stoppar in nära värmen i sina brödrostar?

Vem tar ansvaret när huset brinner ner?

Jag är alltså inte emot att reparera saker, jag försöker bara påvisa problemen med förslagen.
Att göra schema tillgängliga på utgångna produkter kan väl vara vettigt, eller håller det bara liv i gammal elslukande utrustning?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av Glenn »

AndLi skrev: 12 mars 2021, 08:31:52
Glenn skrev: 12 mars 2021, 08:15:06 ..eller så finns den redan.
På en brödrost för några hundralappar?
Den kanske inte ens behöver en servicemanual, däremot finns kanske en sprängskiss.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av danei »

Naturligtvis har tillverkaren inga ansvar om problem orsakas av att det installeras prylar som inte kommer från tillverkaren. Samma sak om det görs på fel sätt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av AndLi »

De kommer ju från tillverkaren, det är de som har försett personen med tillverkningsunderlaget.
Och personen vars hus brann ner går och gråter ut i kvälls pressen och Bosch ser goodwill kontot rasa...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av Glenn »

Nu är vi lite inne på "leta problem som aldrig kommer att uppstå".

Jag har lite svårt att se tidningsrubriker som orsakats av att svenne banan ersatt en del i sin brödrost med nåt 3d-printat och en journalist lyckas få det till att vara tillverkarens fel.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av AndLi »

Vi får väl se hur det utvecklar sig de närmast 20 åren... jag tror tillverkarna kommer vara motsträviga..

Eller så får vi schema som är lika läsbara som patent, informationen finns där men tom den som uppfunnit det från början har svårt att hänga med i patenttexten...

Men visst vore det fint med en stor databas med all världens schema i som man bara kan grotta ner sig i och plocka de lösningar man behöver för sin konstruktion.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av Glenn »

Det var väl lite det som var poängen. att lagstifta så att tillverkarna var skyldiga att göra det, för dom själva kommer ju inte att ta initiativet.

Ett stort steg vore ju att bara kräva att det som finns ska vara öppet.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av Teknikern »

danei skrev: 12 mars 2021, 10:03:07 Naturligtvis har tillverkaren inga ansvar om problem orsakas av att det installeras prylar som inte kommer från tillverkaren. Samma sak om det görs på fel sätt.
Nej det här är ju inte USA där stämningarna står som spön i backen, inte sällan på helt fel grunder.

Jag fick precis in ett jobb, tillverka en hydraulkoppling special till en bil aĺa anno dazumal som inte finns längre och "inte går att tillverka eller få fram" enligt "expertisen" och jag fattar ingenting. En vanlig svarvad j*vla adapter och en bit bromsrör löser det galant, jag börjar undra om alla tappat förståndet som handlar med reservdelar för jag stöter på det gång efter gång och stora firmorna har inte tid att tillverka eller blir helt enkelt för dyra. Jag har ju gamla maskiner som saknar alla moderniteter men trots detta får jag fram det mesta ändå så att det inte skulle finnas underlag för att flera skulle starta upp reservdelstillverkning on demand till vettiga priser är bara skitsnack om nån påstår nåt annat.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av MadModder »

Och varför skulle företagen obfuskera (eller fördunkla / förvirra utan svengelska) sina scheman så att ingen förstår (likt en patenttext), när det är väldigt läsligt från första början? Det blir ju bara merarbete som kostar.
Alla som ritar scheman gör det efter en standard, och särskilt många olika standarder för det finns inte.
Mycket tveksam till att det skulle komma en ny schemaritningsstandard som är svårläslig med flit...
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av Hobbyisten »

Är det inte så att om man vill knycka en design så är det enkelt för ett företag att göra det, med eller utan schema, sen lägger man till en skruv och tar eget patent på det precis som Japanerna gjorde efter andra världskriget ?!
Skriv svar