Lagstifta om reparerbarhet?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av AndersG »

Varför inte? Det var ju så tidigare?
Men det räcker med schema. Det är ju så invecklat nu med processorer å skit så det blir väl en hel bok att förklara allt.
Jag har kvar scheman från gamla förstärkare pappa hade en gång i tiden.
Det räcker bra. Behövs ingen funktionsbeskrivning.
Har komplett schema till mitt oscilloskop.
Så även frekvensräknaren, tongeneratorn, osv. osv.
Inga problem.
Men idag? Nej. Ingenting. Det är så jäkla hemligt så det är inte klokt.
Precis. Alla gamla HP och TEK instrument jag har, har scheman och manualer. Tom HP85 som var avsedd att repareras på modulnivå har schema över alla bitar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av MadModder »

AndLi:
Klart det går, men ingen lär vilja lägga ner motsvarande tid på att reparera som den plagieringsindustri som finns.
Och om jag bara tror att jag kanske hittat rätt komponent på digikey till nåt som finns att köpa på kjell... inte värt.

Eftersom det nu är ett minimum av konsumenter som ens förstår ett schema, och en ännu mindre bråkdel av detta minimum som ens orkar försöka sig på att reparera något, eller orkar prata med kineser om att bygga en likadan för den delen, hur mycket större är risken för plagiat om scheman finns att få efter förfrågan? Den är nog så liten så den inte går att räkna på.

Det behöver ju inte följa med manualen, då det blir en merkostnad.

Tillverkare som inte håller sina scheman inlåsta i det innersta kassaskåpet visar att vi har inget att dölja. Vi är stolta över att ha byggt på det här viset.

Alla grejer vi köper. Vi äger dem inte. Vi har dem till låns. Det vi betalar för är bara rätten att använda dem, på tillverkarens villkor. Men ingen vill ha tillbaks något. Bara soptunnan.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17040
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av AndLi »

Du vill ju känna dina konkurrenter, veta vad de stoppat in för kretsar, vad de kan tänkas ha för COGs, hur de löst div tekniska problem.
Om det verkar som en vettig lösning är det ju bara att sno den rakt av om man har schemat, mäta på kretskort är mycket mer tidsödande...

>Tillverkare som inte håller sina scheman inlåsta i det innersta kassaskåpet visar att vi har inget att dölja
Jag skulle säga att de antingen tror på öppen "källkod" eller inte har någon direkt verkhöjd i sin konstruktion så att det inte finns någon tid för konkurrenten att spara.

Varför skulle man lägga tid på att utveckla hårdvara om man direkt vid produktlansering behöver släppa allt underlag för alla att kopiera?
Ska du driva ett företag på det så måste du sannolikt ha någon typ av tjänst knuten till det hela, gärna med ett månadsabonemang som kan ge dig vinst.
Du bryr dig egentligen inte om om kunden kör på din hårdvara eller en kinaklon... Eller så har du stark skydd så att bara dina egna enheter kan ansluta sig mot tjänsten.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av danei »

Det är ju lättare att avslöja plagiat om konkurrenten måste publicera schema....

Det räcker att det publiceras när garantin går ut. Som det är nu är det hopplöst att hitta information. Allt är inlåst, det krävs någon insider som Danny för att man ska kunna laga ens lättare fel.

Jag hade en diskmaskin som läckte. Det var ett känt fel som det fanns ett reparationkit för. Men det var ju inte något som gick att hitta. Danny tipsade om artikelnumret på kitet, då var det lätt att fixa. Många gånger blir det nog tippen snarare än en ny packning. Tyvärr.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av MadModder »

AndLi:
Knappast någon hårdvara idag funkar utan mjukvara. Särskilt inte om den ska ansluta sig någonstans.
Är det den som pajat (ett bränt ROM kanske) så är det ingen idé att reparera, eller hur?
Naturligtvis ska inte mjukvaran vara allmänt tillgänglig.
Det är också något som alla lobbyister kör med för att förvilla de i beslutsposition.
"Vår kod är vår egendom och det är en säkerhetsrisk om de skulle få tillgång till den och de kommer hacka den och komma åt allas informaton" osv. osv.
Mjukvaran är fullkomligt ointressant, och inget man kommer närmare med ett schema.
Det går inte att koppla upp sig mot "tjänster" mha ett schema.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av Glenn »

Jag tycker folk är väl negativa, jag håller helt med AndersG.

Det handlar inte om huruvida det är lönsamt eller ej för vanligt folk, det är en principsak att det ska GÅ att laga.

När jag jobbade med kontorsmaskiner hade vi ju väldigt bra detaljerade servicemanualer, och vi sålde gladeligen reservdelar till privatpersoner,
men det var TOTALT FÖRBJUDET att sälja eller ge bort en endaste kopia på en sida ur servicemanualerna till någon utanför firman som inte var auktoriserad ÅF.

Att tvingas hålla reservdelar är jag skeptisk till, men släpp scheman och servicemanualer..
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17040
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av AndLi »

Jag pratar inte om kod, jag pratar om att ge bort utvecklingstid för att utveckla hårdvara. Vilket man ju gör om man delar ut schemat till alla..
Om man inte kan tjäna några pengar på hårdvara finns bara tjänster kvar att tjäna pengar på.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av MadModder »

Ja, tjänster som att vägra underlätta för andra att reparera, och ta ockerpriser för service och reservdelar.
Det vet väl alla att det är reservdelar, service och underhåll man tjänar pengar på som tillverkare.

Undantaget saker som TV och sånt då. Ingen reparerar en TV på garanti. Man får en ny. Den gamla går till återvinningen.
Vem behöver plagiera en TV idag? Ingen.
Utvecklingstiden är inbakad i priset på den planerade mängd produkter som kan komma att säljas.
Vad är schemat värt efter ett par år när produkten är gammal? Ingenting.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av swesysmgr »

MadModder skrev: 10 mars 2021, 18:54:52 AndLi:
Knappast någon hårdvara idag funkar utan mjukvara. Särskilt inte om den ska ansluta sig någonstans.
Är det den som pajat (ett bränt ROM kanske) så är det ingen idé att reparera, eller hur?
Naturligtvis ska inte mjukvaran vara allmänt tillgänglig.
Det är också något som alla lobbyister kör med för att förvilla de i beslutsposition.
"Vår kod är vår egendom och det är en säkerhetsrisk om de skulle få tillgång till den och de kommer hacka den och komma åt allas informaton" osv. osv.
Mjukvaran är fullkomligt ointressant, och inget man kommer närmare med ett schema.
Det går inte att koppla upp sig mot "tjänster" mha ett schema.
Då skulle vi snabbt fastna i Trabant-paradoxen. Investeringar i F&U för att producera ny och effektivare hårdvara försvinner eftersom konkurrenterna direkt kan stjäla din konstruktion för 0:-. Mer lönsamt att istället investera i marknadsföring, nya varumärken och snygga förpackningar.

För gamla (10+ år) och utgångna produkter kan jag förstå om schema släpps men aktiva produkter nej, det vore att sabotera den tekniska utvecklingen som konkurrensen ser ut idag.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17040
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av AndLi »

Precis det jag har försökt få fram!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av MadModder »

De kunde ju inte ens tillverka bilarna fort nog för att möta efterfrågan. Väntelistan var 13 år lång på slutet innan muren föll. Då ville ingen ha bilarna längre för då gick det att få tag i bättre bilar från andra sidan.
Knappt någon hade råd att anlita verkstad ändå, än mindre köpa ny bil, så då var det ju bra att allt stod i manualen så de kunde fixa själva.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17040
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av AndLi »

Och efterfrågan fanns ju bara för att det inte fanns något annat för de att köpa, och tillgången var väl styrd efter planekonomin?

Men fokusera istället på F&U biten, varför skulle man bränna pengar på hårdvarutveckling om man måste ge bort allt direkt?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av AndersG »

För gamla (10+ år) och utgångna produkter kan jag förstå om schema släpps men aktiva produkter nej, det vore att sabotera den tekniska utvecklingen som konkurrensen ser ut idag.
Det är liksom det jag försökt få fram:
a) se till att produkter kan repareras och återvinnas
b) se till att reservdelar finns att få en rimlig tid
c) för utgångna produkter publiceras info
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av MadModder »

AndLi:
Tja, de tillverkade iaf nästan 150 000 plastbilar per år sista åren...

Nåja.

Direkt är väl inte nödvändigt. Det var bara en jämförelse mot tidigare.
Skulle det inte räcka med när garantitiden går ut på de som säljs året vid lanseringen?
Är tillverkarens garanti 10 år, så är det 10 år.
Är den tre år, släpp efter tredje året.
Finns det någon som tjänar mer än kaffepengar på att sälja nya av en, säg, tre år gammal produkt?
Konsumentelektronik då. Inte maskiner som det bara görs en modell av var 10:e år.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av Glenn »

Agilent (och kanske keysight numera ?) hade ju en väldigt trevlig filosofi där, när dom EOL'ade produkten så släppte dom det mesta fritt, manualer, servicemanualer, och även mjukvaror osv.
Skriv svar