Lagstifta om reparerbarhet?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av danei »

Det är det man har patent och mönsterskydd till. Man skyddar inte produkter genom att hemlighålla hur de funkar. Konkurenterna räknar ut det ändå.

Edit: Tanken med patent är att tvinga uppfinnare att publicera nya uppfinningar i utbyte mot en tidsbegränsad ensamrätt. Samhället vinner på att information är tillgänglig.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av psynoise »

Vill också nämna att det är skillnad på scheman och scheman. Självfallet ska man inte behöva ge ut produktionsunderlag. Däremot kan ett felsökningsschema ta med det mesta men dölja det absolut viktigaste för konkurrenterna. Exempelvis vill jag minnas att Lab.gruppens gamla analoga PA-förstärkare hade ett litet kort som var ingjutet under en period och således hade passat bra som ett block i ett felsökningsschema . Likaså har inte ett schema ritningar på viktiga komponenter. Tillbaka till Lab.gruppen kan det röra sig om den speciella flyback-transformatorn som var väldigt avancerad.

Sedan tror jag även på en utökad servicesektor i Sverige om vi vill hålla nere arbetslösheten. Industrin kommer fortsatt behöva allt mindre personal både i fabrikerna och på kontoren tror jag. Dock innebär en utökad servicesektor säkerligen också lägre löner, men frågan är vilka val vi har med tanke på hur en stor del nyproduktion idag förstör miljön i mindre utvecklade länder.

Ytterligare en tanke är att producerande företag ska ha olika vägval. En livscykelanalys kan få vara avgörande om produkten behöver vara servicevänlig eller inte. Detta skulle även kunna bidra till snabbare utveckling av miljövanligare elektronik. Jag som elektronikkonstruktör har aldrig stött på en komponentsäljare eller kontraktstillverkare som pratar miljö eller konfliktmineraler.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av Glenn »

danei skrev: 10 mars 2021, 21:04:33 Edit: Tanken med patent är att tvinga uppfinnare att publicera nya uppfinningar i utbyte mot en tidsbegränsad ensamrätt. Samhället vinner på att information är tillgänglig.
Rättelse: Så var tanken från början, men det är ju inte riktigt så det används idag.

Idag använder man ju patent för att spärra för konkurrenter och för att stämma konkurrenter.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av danei »

Ja, det är förmånen patentägaren får i utbyte av informationen.
Men visst finns det klart tveksamma patent. Det är dock en annan diskussion.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43147
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av sodjan »

Helt oavsett vilken metod man använder så måste livslängden på produkter
generellt ökas. Det kan ske genom krav på längre garantitider eller att man
underlättar egna reparationer. Och krav på längre livslängd gäller inte enbart
elektronik, det kan lika gärna vara ett par skor eller en överrock.

"Slit och släng" så som det tillämpas både av H&M och Apple känns väldigt
ur fas med verkligheten...

> Om vi vänder på steken.
> Vad har tillverkaren för något att tjäna på att lämna ut dokumentationen?

Inte ett smack, så klart. Det är det som är hela poängen. Tillverkarna
ska inte tjäna på att *inte* se till att produkterna har lång livslängd och
att de går att reparera.

Detta är inget som "marknaden" kan ändra, det krävs antingen ett enormt
konsumenttryck eller lagstiftning. Men en ändring måste till.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av 4kTRB »

Vet inte om någon nämnt det här men Heatkit-byggen har jag sett scheman till för de flesta av sina sålda byggen.
Det ligger kanske i sin natur att det är så men det finns också en del liknande "bygg-själv"-prylar som inte innehåller
mer än komponentplacering och värden på ett uppritat PCB utan ledningslayout.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av AndersG »

Relaterat: https://www.bbc.com/news/business-56340077
Appliances such as fridges, washing machines and TVs should last longer and be cheaper to run under new rules.

Ministers have confirmed that from the summer consumers will have a right to repair on goods they buy.

They are keeping a promise to implement EU rules aimed at cutting energy and bills – and reducing the need for new materials.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av mrfrenzy »

Det ser ju ut som det går lite framåt på vitvarusidan iaf, verkar vara baserat på något EU-direktiv? Isåfall kommer det ju hit med.

På elektroniksidan annonserade just Louis Rossmann att han ska bli lobbyist på heltid för Right to repair:
Det räcker med att en enda USA-stat släpper igenom lagen så kommer ju scheman och reservdelar finnas i hela världen på ett eller annat sätt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av AndLi »

Det förutsätter väl också att tillverkaren anser att den staten fortsatt är intresserad att göra affärer i?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av mrfrenzy »

Det kommer de såklart att göra så länge lagen har rimliga krav.
Kalifornien har till exempel hela tiden legat före med avgaskrav. Biltillverkarna har börjat där och sedan har det kommit till resten av världen.
Likadant var det med tillgång till fristående bilverkstäder för diagnosverktyg och reparationsmanualer. En stat började sedan kom fler stater och även EU.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av Glenn »

sodjan skrev: 10 mars 2021, 23:58:04 Helt oavsett vilken metod man använder så måste livslängden på produkter
generellt ökas. Det kan ske genom krav på längre garantitider eller att man
underlättar egna reparationer. Och krav på längre livslängd gäller inte enbart
elektronik, det kan lika gärna vara ett par skor eller en överrock.

"Slit och släng" så som det tillämpas både av H&M och Apple känns väldigt
ur fas med verkligheten...
Jag håller helt med dej i sak, MEN anledningen till att folk byter ut saker hela tiden är ju bara delvis att
saker går sönder, mycket är också att folk VILL göra det.

Grundproblemet är väl billiga transporter över hela jorden, när en ny 50" TV kostar under 3000 så kommer det
att bli svårt att få folk att att laga sin gamla mindre TV även om det bara skulle kosta ett par timmars arbetstid.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av Teknikern »

Apropå att inte laga, förra året var jag till grannen som har inackorderingsstall och fikade och han nämnde att varmvattenberedaren i stallet klippte jordfelsbrytaren så "det är ju bara att köpa ny" sa han med en suck. När vi fikat klart tittade jag på beredaren och konstaterade att en av anliggningstermostaterna hade släppt och fallit ner och jordade pga. att den enbart var tejpad mot den rostfria burken, tejpen hade tappat limmet och så var det gonatt. Det tog mig exakt 10 minuter att laga felet med hjälp av en liten bit markisolering som fick bli "kloss" och hålla givaren kvar (det var den ena av två överhettningsskydd som sitter i serie) och den andra fick också en bit isolering så den beredaren lär funka tills barnbarnsbarnen tar över stallet.

Genomgående verkar vissa produkter vara gjorda för att rasa snabbt, den här beredaren var bara 2 år gammal, min beredare har fyllt 40 år och vattenpumpen 100, båda funkar fortfarande.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av MattisLind »

AndersG skrev: 10 mars 2021, 13:02:37 Jag lyfte denna fråga med min EU-parlamentariker. Tycker ni alla kan göra sammalunda.

Det är en stort problem i dag att livscykeln för produkter är så kort. Naturligtvis lönare det sig ibland bättre att återvinna, men i många fall kan det verkligen löna sig. Typ byta en kondensator i en frys för 5€, när en ny frys kostar 1000€

Det borde helt enkelt vara lag på att tillverkare, när de inte längre tillhandahåller reservdelar, måste publicera den info som behövs för att reparera!
Vilket lustigt sammanträffande. Jag lyfte exakt samma tanke till en EU parlamentariker i slutet av Januari!

Man behöver inte fokusera enbart på elektroniska prylar även om det är väldigt viktigt.

En sådan enkel sak som min brödrost hade gått sönder. Själva trycket på spaken som man för ned bröden i rosten hade pajjat. Kollade med Bosch om det fanns reservdelar. Icke.

Hade det funnits en 3D-modell som jag kunde be någon att printa ut så hade jag kunnat behålla brödrosten. Den funkar ju fint i övrigt.

Ett krav på att antingen tillhandahålla reservdelar eller ritningar / 3D-modeller skulle skapa en industri som kan producera dessa delar. Här är ju kostnaden för felsökning försumbar och nästan vem som helst skulle kunna byta brödrostknoppen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av danei »

Bosch är annars väldigt bra på att ha reservdelar tillgängliga.
Men just reservdelar är kanske inte där man ska ställa krav.
Det medför en kostnad för tillverkarna, och ändå kan de prissätta så att det är orimligt att laga. Se tex på kraftmoduler i spisar, som är minsta modulen som byts. Den kostar inte sällan mer än spisen är värd.

Att kräva att servicemanualer och scheman finns kostar väldigt lite. Bara en sådan sak som att kunna tolka felkoder som ges skulle hjälpa mycket.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Lagstifta om reparerbarhet?

Inlägg av AndLi »

Att ta fram en servicemanual kommer också med en kostnad, visst inte i den grad som ett reservdelslager.. men fortfarande en kostnad, som kommer hamna på slutpriset..
Skriv svar