Skicka status på laddning av batteri till smartfån.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Skicka status på laddning av batteri till smartfån.

Inlägg av l2t »

Har en ide om att kunna skicka data från laddning av batteri till fordon, elcykel eller elmoppe till mobilen.
Enklast blir nog en liten gsm modul och sen en liten microcontroller som samlar in data från batteriet och
skickar till mobilen som sms.

Sen kan man ju utveckla det ännu mer med en app i mobilen med laddningsgrafer och liknande men det ligger långt fram i tiden.
Tänkte börja enkelt. En enkel gsm modul kostar ju nästan gratis. någon som kan rekommendera någon lämplig, finns ju en uppsjö på Ebay.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Skicka status på laddning av batteri till smartfån.

Inlägg av LaRdA »

Ett annat alternativ om du alltid laddar hemma är att använda en ESP-8266 eller ESP-32 mikrokontroller med inbyggd WiFi så att du slipper betala för ett simkort.
Om du använder Telegram så kan du låta den skicka meddelanden dit istället.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skicka status på laddning av batteri till smartfån.

Inlägg av E Kafeman »

GSM för att skicka mindre datamängder är ineffektivt, kostar förhållandevis mycket batteri, samt är det en teknik som är nedlagd om några år.
https://www.telia.se/privat/om/5g/nu-bo ... v-3g-natet
De jag jobbar med, de kunderna har inte frågat efter GSM/GPRS på flera år. Det är i stort enbart LoRa och nb-IoT som gäller för överföring av mindre data-mängder, som då vanligen skickas till en central-server så man slipper polla om det inte finns någon ny händelse eller pushar ut till mobilen när något värde uppnås eller överskrids.
LoRa och nb-IoT är praktiska varianter när man vill vara mer eller mindre platsoberoende, och dess signal-budget gör att de kan fungera nere i källar-garage där många andra system inte når fram.
Ska information överföras lokalt finns som nämnts bl.a. WiFi och data kan ju fortfarande hanteras av central server så systemet kan fungera transparent med flera olika signal-vägar.
Skulle jag rekommendera något, så är det som föregående , ESP8266 som har en mycket bra radio vad gäller räckvidd och är väldigt enkel att programmera som ensamstående MCU och kostar inte mycket i volym.
Den vanligaste nb-IoT-radion som jag stöter på är BC95, här förberedd för e-SIM och ihopbygd med en banana-pi: https://www.aliexpress.com/item/32957277515.html
Går givetvis köpa billigare som löst chip och behöver ingen ytterligare MCU för att fungera, men det kan ju vara kul att börja utvecklingen på en sådan plattform.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Skicka status på laddning av batteri till smartfån.

Inlägg av AndLi »

Det är väl en mognad hos kunden, de vill lösa ett problem inte köpa en specefik teknik.

Jag ser inte mobilnätet som en dålig lösning, särskilt när man har enstaka noder med stora avstånd imellan.. och LoRa nätet eller wifi eller vad man nu väljer måste också termineras i någon mobilnätsnod vid något tillfälle.

Så jag har börjat snegla på 4G lösningar för att kunna byta när telia stänger ner 2G nätet vilket minst ett system är beroende av idag...
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skicka status på laddning av batteri till smartfån.

Inlägg av E Kafeman »

> de vill lösa ett problem inte köpa en specefik teknik.

Ja därför ska de inte satsa begränsade utvecklingspengar på en specifik teknik som går i graven samma dag de lanserar produkten på marknaden. De kommer garanterat leta efter syndabocken för den dåliga framförhållningen.
Kunden vet sällan teknikens för eller nackdelar, det överlåts till de som betalas för att ha kunskapen om vad som fungerar.
Vetskapen om att 2 och 3G kommer trängas ut av andra system pga begränsade frekvens-tillgången har accepterat som ett faktum nu rätt många år bland oss som har till uppgift att hålla oss ajour med sådan teknik.

För kommersiella kunder som vill utveckla en ny produkt är det budget först som gäller och det tillkommer inte sällan tidshinder så att från ide till produkt på marknaden kan ta något år.
Kunden skulle bli fly förbannad på mej om jag rekommenderade nyutveckling av ett GPRS-system. De skulle undra vilket kålhuvud jag är som inte talar om att pengarna de satsar är på ett inom snart utdöende system.


>Så jag har börjat snegla på 4G lösningar

Verkar finnas något missförstånd.
Du ogillar nb-IoT, till förmån för 4G?

nb-IoT distribueras i det vi dagligdags kallar mobilnätet.
nb-IoT är en del av LTE vilket även 4G och 5G är.
LTE-utvecklingen drivs av organisationen 3GPP, vars verksamhet skapade standarden för 3G och nu jobbar vidare mot en ny standard som redan har flera etappmål spikade.
Ett sådant etappmål är när man når över en viss prestanda som beskrivs som 6G, på samma sätt som man gjorde med 4G och 5G.
nb-IoT är fastlagd del av LTE release 13 sedan 2015.
4G är formellt inte alls en passande lösning att överföra mindre mängder data, om man med 4G avser LTE delprotokoll release 10.
Alldeles för mycket overhead och kraftkrävande och kortare räckvidd på radiosystemet än till och med GSM/GPRS.
4G-protokollet beskriver en kanalbredd som medger 100Mbps vilket knappast behövs för att vidarebefordra mindre mängder data.
nb-IoT är en kommunikations-form skapad av 3GPP inom LTE-standarden, release 13.
Kanalbredden är begränsad till 200kHz och är en del av LTE, liksom 4G också är en del av LTE
nb_IoT är specifikt skapad av 3GPP för att hantera mindre datanoder inom mobilnätet och kan hantera dessa på långt bandbredds-effektivare sätt än vad som är möjligt inom GPRS vilket gör att mycket större antal noder kan arbeta samtidigt mot samma bas utan att det blir trångt. I grova drag utnyttjas bandbredden upp till 500 ggr effektivare.
En fördel är den relativt stora länkbudgeten jämfört med t.ex. 4G, vilket gör att man når ner i källare dit 4G inte når när signalen börjar bli svag.

Både nb-IoT och LoRa är tekniker som samlas under begreppet LPWAN, low-power wide-area network, vilket sammanfattar syftet med denna teknik.
4G ses som ett fastslaget fysiskt nät i folkmun men så är det det inte.
MIMO för WiFi kom med 802.11n och 3GPP standardiserade MIMO i LTE release 8. LTE release 10 var det första protokollet som uppfyllde systemspec enligt 4G. nb-IoT blev som standard fastlagd i LTE release 13.
Marknadsförarna kallar allt för 4G oavsett vilken teknik som finns under skalet men för nb-IoT existerar inte t.ex. MIMO och det duger gott med en enda radio och en antenn.
M=multiple, S=single I=input O=output så för 4G (MIMO) krävs minst två antenner och två mottager, två sändare. För nb-IoT säjer standarden SISO.
En lustighet är att många routrar och mobiler som utlovar prestanda enligt 4G, gör det bara för nedladdningen, inte uppladdningen. Man har MISO, dvs två antenner och två mottagare men enbart en sändare så uppladdningshastigheten uppfyller inte 4G.
Det finns en sammanfattad tabell för dessa delar här: https://en.wikipedia.org/wiki/Narrowband_IoT

En jämförelse på de olika systemens räckvidd, länkbudget. nb-IoT når längst men kostar minst energi att driva.
coverage.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
WhyNotOnMars
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Re: Skicka status på laddning av batteri till smartfån.

Inlägg av WhyNotOnMars »

Intressant. Så det här NB-IoT, duger vilket 4G-SIM-kort som helst? Får man alltid minst lika bra täckning som en 4G-telefon (om vi antar lika bra antenn)?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Skicka status på laddning av batteri till smartfån.

Inlägg av AndLi »

Inga av mina privata project är batteridrivna så det handlar abolut mest om något bra robust modul som gärna funkar med alla opperatörers standardprodukter viilket verkar vara det billigaste sättet att få tillgång till molnet....
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Skicka status på laddning av batteri till smartfån.

Inlägg av nifelheim »

nb iot är det som har lägst batteriförbrukning (och lägre bandbredd) jmf med LTE Cat-M,
testat lite med Nordic semi Thingy91,
med iBasis sim kort fick jag koppla upp mot Telia nb iot, däremot fick jag "bara" Cat-M med Hologram sim kort

Bara Telia nätet som har nbiot i Sverige
https://www.gsma.com/iot/deployment-map/
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skicka status på laddning av batteri till smartfån.

Inlägg av E Kafeman »


>Så det här NB-IoT, duger vilket 4G-SIM-kort som helst?

För nydesign lär de flesta operatörer som hantera nb-IoT även acceptera e-SIM och i många moderna enheter är det trångt och mekaniskt fördyrande med separat SIM-kort och SIM-kortshållare, men ja det går annars bra med vanligt SIM.
Exempel på utvecklingskitt med både SIM och e-Sim: https://www.elecomes.com/products/bc66n ... 5235814533

>Får man alltid minst lika bra täckning som en 4G-telefon (om vi antar lika bra antenn)?
Nej det får man inte, man får alltid bättre täckning för motsvarande antenn-funktion jämfört med en telefon, men då nb-IoT inte behöver klara lika många frekvenser som en vanlig telefon så blir det lättare att göra antennen effektivare och i bästa fall är antennen mindre inklämd än i en telefon och dessutom ingen hand som håller runt antennen, vilket gynnar antenn-prestanda.
Är det ett system som bara ska klara Europeisk data-trafik så räcker det i stort med antenn anpassad för ett enda frekvensband, B20, 800 MHz.
Totala skillnaden i länkbudget relativt vanlig telefon kan vara 30 dB eller mer. Det är detta som gör att dessa enheter ledigt kan fungera där mottagningssignalen är för dålig för att kunna koppla upp ett samtal via mobilen på samma plats.
30 dB motsvarar 5 ggr så stort täckningsområde relativt vad en vanlig telefon klarar.


>något bra robust modul som gärna funkar med alla opperatörers standardprodukter

Vad villkoret för robust är förstår jag nog inte riktigt.Operatörens håller med nät-hårdvara för att uppfylla gällande standard enligt LTE men den utrustningen sköter bara försnacket innan du släpps igenom till någon som vill ta emot dina digital bitar och det är sällan operatören som gör det.

>viilket verkar vara det billigaste sättet att få tillgång till molnet....
Vanligen billiga sätt att få tillgång till molnet (=någon annans dator) är typ via fiber, WiFi, LoRa, i den ordningen. Visserligen kan man genom olika avtal pressa ner anslutningskostnader till mobil-nätet men operatören kommer alltid att vilja tjäna en slant på att de håller med utrustning och trafik-möjligheter.

Det är Telia som tillhandahåller nb-IoT i Sverige men Tre erbjuder tjänsten indirekt.
https://www.tre.se/foretag/varfor-3/for ... of-things/
Telia har dragit lite av vinstlotten vad gäller vilka frekvensband man sitter på då man "äger" det viktigaste frekvensbandet, B20, och huvudsak gäller bara tre frekvens-band i Europa där B20 är den viktigaste men efterfrågan att öppna fler band lär öka.
Telia och Tele2 erbjuder också LTE-M och EC-GSM som passar de som t.ex. behöver överföra kontinuerliga video-strömmar och liknande som kräver mer bandbredd.
Tele2 är helt inställda på att nb-IoT kommer även i deras nät men tills vidare får man nöja sej med LTE-M. https://www.tele2.com/media/press-relea ... k-for-iot/
Tele2 satsar som alternativ på att erbjuda nb-IoT som en global tjänst i samarbete med Nokia. https://www.smartcitiesworld.net/news/n ... ivery-2626
Tele2 satsar i Sverige på prismässigt tilltalande avtal med större kunder för LTE-M vilket till viss del kompenserar tekniska skillnaderna relativt nb-IoT och dyrare avtal med Telia.
Just nu haltar konkurrensen men e-SIM och explosion i antalet nb-IoT-enheter kan kanske rita om marknaden.

Globalt någonstans nu aktiva nb-IoT-band:
B20 (800 MHz)
B8 (900 MHz)
B3 (1800 MHz)
B28 (700 MHz)
B12 (700 MHz)
B2 (1900 MHz)
B4 (1700 MHz)
B5 (850 MHz)
B13 (700 MHz

Aktiva Europa band:
B20 (800 MHz) samt marginell mängd trafik på B8 och B3.

Ovan frekvensbands tilldelning för nb-IoT är färskvara, fler band lär tillkomma, om det inte redan har gjort det.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Skicka status på laddning av batteri till smartfån.

Inlägg av AndLi »

Att bara en leverantör finns är ju ett garanterat sätt att garantera högt pris.

Wifi ger inte en koppling till molnet, det behöver fortfarande en koppling från routern och kostnaderna drar iväg...

Funkar säkert bra hemma när man kan koppla in sig på befintlig infra men på tok för dyrt för för enstaka enheter då man ändå behöver ansluta wifi router till nätet via mobilt bredband

Då är det effektivare att gå direkt till nätet..
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Skicka status på laddning av batteri till smartfån.

Inlägg av mrfrenzy »

Har man minst 50 enheter går det få väldigt bra priser på mobilabonnemang för iot.
För mindre hobbyprojekt är man förpassad till återförsäljare som tar runt 30kr/månad eller kontantkort om man vill komma lägre.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Skicka status på laddning av batteri till smartfån.

Inlägg av AndLi »

Halebop tar väl 69 kr för 6 månader...
Mitt iot abb via telenor ligger på 25kr/mån och jag har bara en enhet.. och första året var gratis..

Så 30kr /mån låter dyrt, men det beror ju helt på datamängd man har behov med också..

Hyltesim kostar väl drygt 30 för det billigaste men då får man ett utländskt telia kort som jag tror roamar över de andra näten med, vilket ju sällan behövs med telia :)
WhyNotOnMars
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Re: Skicka status på laddning av batteri till smartfån.

Inlägg av WhyNotOnMars »

Halebop går ju via Telias nät, så då kan jag köpa en sån där modul från AliExpress det länkades till, och köra med ett Halebop kontantkort (SIM) där jag laddar med 69:- för ett halvår med 1 GB data?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Skicka status på laddning av batteri till smartfån.

Inlägg av AndLi »

Ja det ska funka, just mitt halebop sitter i ett vanligt 3g usb modem anslutet till en RiPi zero. Men jag ser ingen anleding till att det inte ska funka i en modul heller.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Skicka status på laddning av batteri till smartfån.

Inlägg av l2t »

Hur programmeras den modulen som länkas till i början?
AT kommandon som andra gsm moduler?

Finns kanske någon guide någonstans.
Skriv svar