"Smart" väckarklocka via linux och wifi.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

"Smart" väckarklocka via linux och wifi.

Inlägg av Bosen »

Detta är inte första gången jag pratar väckarklockor.
Tidigare har det handlat om att min tonårsgrabb har haft svårt att komma upp, men nu handlar det faktiskt om mig själv :?
Vid denna tiden på året så har jag stora problem att komma upp. Jag stänger av mina larm i sömnen och det ställer till en del problem för mig...

Nu har jag funderat ut en lite kul lösning som jag behöver lite hjälp med:
Jag skulle vilja ha en klocka som ringer om min telefon befinner sig i mitt hus, men inte annars :)
Anledningen är att de gångerna som jag faktiskt kommer upp i tid så vill jag inte att klockan ringer och väcker andra personer i huset.

Såhär har jag tänkt mig lösningen:
Jag har redan en linux-server som står och går, och där tänker jag mig att jag gör ett chron-script som pingar min telefon och kollar om den är uppkopplad på wifi. Är telefonen uppkopplad mot wifi så vill jag att klockan ringer.
Men det är här mitt problem kommer in. Jag tänker mig att jag skulle kunna använda mig av en färdig enhet, som t.ex en wifi-dörrklocka, som jag kan skicka ett kommando från min linux-server att den skall ringa..

Finns det någon färdig wifi-dörrklocka eller i värsta fall en wifi-strömbrytare som man kan kommunicera med ifrån en linux-terminal?

Givetvis är en lösning att använda mig av t.ex en raspberry pi med chronscriptet i den istället och bara låta den dra en utgång med en buzzer :)