Insprutare till Sachs 290?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17040
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Insprutare till Sachs 290?

Inlägg av AndLi »

Ja alltså den gamla 2 taktaren, förgasaren till den är ju inte fantastisk komplicerad.

Skulle det i princip gå att montera en liten spridare där nålen sitter typ och plocka signalen från tändspolen och gå att få det att funka? (Men en lämpligt lite uC imellan såklart för att styra timeingen)
Man behöver kanske en spjällägesgivare också..
Och en bränslepump


Edit: Sach->Sachs för sökbarheten --- hcb
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Insprutare till Sach 290?

Inlägg av mrfrenzy »

Bara spjälläget räcker ju inte, du behöver beräkna volymen av luft som passerar, för det behöver du veta undertrycket i motorn, och/eller lufttemperatur och lufttryck.
Motortemperatur kan ju vara trevligt också för att motorn ska fungera vid kallstart.

Vill du göra det riktigt bra och få fram massan av luft så borde det vara luftfuktighetsmätare eller luftmassemätare som behövs.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Insprutare till Sachs 290?

Inlägg av Oskar »

Annars är ju en Mikuni rundtrottelförgasare en vanlig uppgradering, VM28 eller VM30 passar bra. Jag personligen gillar Tillotson originalet bäst, den är ju enkelt justerbar, med vridbara hög och lågfartsmunstycken, så till exempel vid riktigt kall väderlek kan man ge motorn lite mer soppa så går den perfekt.

Kanske skulle man kunna halvera (bygga om för bara en cylinder) Rotax SDI systemet med befintliga spjällhus och injektorer?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17040
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Insprutare till Sachs 290?

Inlägg av AndLi »

Allt är så enkelt när man kommer på ider på nya område :D

Tillotsonen kommer ju få leva kvar, den är hemma för översyn och sannolikt lite packningsbyte, men man kan ju få drömma lite...

Jag hade antagit att mängden luft motorn suger i sig skulle vara ganska konstant och variera med just varvtal och spjälläge.
Hur stor volympåverkan har egentligen lufttemp och omgivningslufttryck, tänker att det finns olika nivåer av prestandamål.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Insprutare till Sachs 290?

Inlägg av Glenn »

Frågan är väl lite vad man vill uppnå, att bara få den att gå är väl görbart, att få den att gå bättre än med förknasare är lite värre :)

MEN, numera finns det ju diverse motorcyklar med fungerande inpsrutning, enklast är väl att bara knycja hela konceptet från en sån med liknande kubik. ..Alltså insprutare, styrning, pump osv.


Insprutning är ju en hel vetenskap, MEN man ska ju komma ihåg att tidiga mekaniska insprutningar fungerade dom med, även om dom drog mer soppa än förgasare.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Insprutare till Sachs 290?

Inlägg av mrfrenzy »

Tidiga mekaniska insprutningar typ K-JET och KE-JET mätte luftvolymen med hjälp av ett återfjädrande spjäll som var mycket noga avstämt.
Vill man inte mäta luftvolymen måste man beräkna den och då behövs ett flertal parametrar förutom spjäll-läge. MAP-sensor är nog det enklaste som jag hade valt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17040
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Insprutare till Sachs 290?

Inlägg av AndLi »

Det hela handlar väldigt mycket mer om resan än målet...

Nästan alla nya snöskotrar säljs väl med insprut idag, så system finns det om man bara vill skruva på något...

Hur långt från själva insuget skulle man behöva sätta MAP sensorn?
Idag får det typ plats en Tillotson HR114A på ca 83mm (eller 3"1/4) sen sitter det bara ett mässingsnät för insuget och sen är det nog inte för många cm kvar till motorkåpan när den är på plats..

Det verkar vara 33 mm hål och 58 mm CC på hålen för att hålla fast den(8mm hål)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Insprutare till Sachs 290?

Inlägg av mrfrenzy »

På bilar är ju alltid sensorn ansluten med en gummislang till insuget, ingen aning hur det funkar på tvåtaktare. Man kanske får titta på hur skotertillverkarna gör, eller läsa på megasquirt-forum etc.

Det blir nog en rolig resa med mycket att lära sig under vägen.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Insprutare till Sachs 290?

Inlägg av Oskar »

Som bonusprojekt skulle du ju så klart ordna elektronisk tändning, med möjlighet att med knapptryckning ta ner motorvarvet nära stopp och sedan vända rotationsriktning på motorn - alltså elback :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Insprutare till Sachs 290?

Inlägg av säter »

Glenn skrev: 3 januari 2021, 15:37:47 man ska ju komma ihåg att tidiga mekaniska insprutningar fungerade dom med, även om dom drog mer soppa än förgasare.
Exakt, och inga luftmängdmätare och liknande.
Bara en varvtalsregulator och spjället var kopplat direkt till pumpen.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Insprutare till Sachs 290?

Inlägg av JohnGalt »

Oskar skrev: 3 januari 2021, 12:32:23 Annars är ju en Mikuni rundtrottelförgasare en vanlig uppgradering, VM28 eller VM30 passar bra.
Det har jag faktiskt inte tänkt på att man kan göra. Såg att det finns kompletta konverteringskit. Jag tackar dig för den insikten.

AndLi: Hoppas verkligen på ett projekt och en projekttråd om detta. Det vore mycket intressant att följa!
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Insprutare till Sachs 290?

Inlägg av bearing »

Man kan ju få bilar att gå på bara spjälläge och varvtal (samt cylindertemp och lufttemp). Så borde gå att få fart på den. Men kommer bli känslig för ändringar i avgastempen, för jag antar att det är en tvåtaktare. Avgastempen påverkar hela registret. Utöver det blir spjällägesmappade känsliga för ändringar i atmosfärstryck och t.ex. skräp i luftfiltret.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17040
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Insprutare till Sachs 290?

Inlägg av AndLi »

Det är mycket riktigt en tvåtaktare... Med dagens design är det inte så mycket risk med att saker fastnar i luftfiltret! Så avgas temp kanske hade varit intressantast då, och kanske en lambda? :)
20210105_184556.jpg
Oskar: Back hade ju varit underbart att ha...

Jag kommer ju få köpa en till Sach 290 att ha som provbänk :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Insprutare till Sachs 290?

Inlägg av bearing »

Å andra sidan är det nog enklare att ansluta en trycksensor efter trotteln än en potentiometer med länkage som behöver kalibreras in. Faktiskt!
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17040
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Insprutare till Sachs 290?

Inlägg av AndLi »

Nästan alla spjällhus jag sett verkar ha givaren rakt på spjällaxeln. Borde väll gå att använda något färdigt...
Borde inte det vara undertryck efter spjället och borde inte det fladdra en del i takt med insugsventilen?
Skriv svar