Tidtagningsanläggning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Riksost74
Inlägg: 3
Blev medlem: 6 december 2020, 19:40:27

Tidtagningsanläggning

Inlägg av Riksost74 »

Hej!

Vi har fått en friidrottsanläggning i min kommun och jag skulle vilja öka användarvänligheten i den med en egen enkel tidtagningsutrustning. Den är bara tänkt för träning och målet är att man ska kunna använda den själv. Det finns andra liknande, men jag skulle både vilja bygga något själv och samtidigt lära mig något och hålla ner kostnaderna eftersom det rör sig om ideell förening.

Jag har två idéer och en är klart enklare än den andra - och får jag till den enklare idén så är bara det ett stort framsteg.

Allmänna begränsningar - helst vill man kunna göra ett system som sitter på väggen permanent, men det går utmärkt med en portabel lösning också. Helst vill man kunna begränsa mätningen till bara banan närmast väggen (en banbredd är 1,22m - väggen är kanske 70 cm från banan). Traditionella lösningar använder sig av photoceller med reflex på andra sidan, men då krävs det lösa delar - helst skulle man vilja finna annan lösning, kanske rörelsesensor(?).

Enklare idé - Flygande 30 meter. Tidtagningen startar när första sensor passeras och slutar när andra passeras. Man vill både kunna "armera" klockan och kunna läsa av den.

Avancerad idé - här skulle man vilja kunna ha fler mätpunkter, en var tionde meter - välja vilka mätpunkter som ska användas och kanske t o m få ut tiden mellan varje tiometerssträcka. Den optimala drömmen är att ha en högtalare vid starten som kan ge startkommandon och skottljud och sedan mäta tider på vägen ett helt 60-meterslopp.

Jag vet inte om ni redan har bra idéer att hjälpa en rookie med, jag inser att det är fräckt att bara slänga ut frågan så här - men kanske är det någon som tänder på idén? Jag har tittar runt efter olika komponenter men än så länge är det utanför min förståndsvärld. Men jag vill lära mig!
Skärmbild 2020-12-06 195155.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Tidtagningsanläggning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag skulle vilja lägga till en tredje variant:
Du har en startblock med tryckgivare och en "starter", som kan vara en nedräknare med pipljud (pip - pip -PIIIIIIIIP!!) kopplat till din tidtagningsutrustning.


Utan att kunna peka med hela handen utan bara hinta, får du de olika tiderna genom en enkel ljusbarriär i brösthöjd. Tiderna samlas in i en centralenhet (en Arduino borde enkelt kunna fixa detta), men hur data från de olika avkännarna ska samlas (rent praktiskt) är en annan historia. Antingen gå old-fashion med sladd eller med fjärr.

(Bin there, done that men det var över 30 år sedan)


Fundera lite på hur man elektroniskt kollar för övertramp i längdhoppgropen ....
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tidtagningsanläggning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Välkommen till forumet!
Jovisst bör det gå att få till några enkla lösningar på detta.
Jag antar att du vill ha en presentationsdisplay, skulle det räcka med en monitor typ 20"?
Du kan titta på små autonoma enheter som ESP, till detta kan man tänka sig ett mobiltelefongränssnitt för att ställa in det man vill ha. Kanske visningen skulle kunna vara den app som startar mätningen.
RadioDJ
Inlägg: 402
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Tidtagningsanläggning

Inlägg av RadioDJ »

Detta är något jag leker med fast men det gäller hästhoppning.
Tidtagare finns. Stora displayer framtagna. Dock bara 7 segments fast 800x1500 mm stora.
Detta har använts på många tävlingar nu.
Riksost74
Inlägg: 3
Blev medlem: 6 december 2020, 19:40:27

Re: Tidtagningsanläggning

Inlägg av Riksost74 »

@RadioDJ, jo, det finns en hel del på marknaden, jag tänkte dock både försöka bygga något i en lägre prisklass om det är möjligt - och samtidigt lära mig något på vägen!

@lasp - 20" räcker mer än väl, jag har funderat på typ en surfplatta eller display i 7-10tum. Du måste ju inte kunna läsa tiden medan du springer utan efteråt och analysera.

@huggbävern - tryckgivare är ju iofs spännande, men det är nog ändå att skjuta över målet. Det används idag i tjuvstartskontrollutrustning, men idén är ju att försöka göra det så likt det kan blir för en löpare. Ljusbarriär i brösthöjd använder vi ju för den vanliga rulltiden, men finns det idag lösningar som gör att jag inte behöver ha en reflektor på andra sidan, så jag slipper ha saker som står mitt i banan, oftast är man ju inte ensam i anläggningen. En reflektor på ett stativ kommer ju ändå ta någonstans en halv meter i understödsyta som minst.

Längdhoppsgropen och övertrampsmarkering har diskuterats, oftast har det fallit på att man sätter i foten så hårt i plankan att det skaklr till saker som tryckmätare och annat bortom övertramslinjen. Man 'ndrar regeln något till framtiden och nu kommer regeln vara så att det är övertramp om man bryter nollinjen i lod, jag gissar att det kommer att bli lösningar med kameror snarast för detta. Kameror kostar ju ingenting idag...

Tack för inspel!
RadioDJ
Inlägg: 402
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Tidtagningsanläggning

Inlägg av RadioDJ »

Jag kanske också ska förklara mig lite bättre.
Jag har själv konstruerat, designat, programmerat och byggt allt själv.
Bara för att spara kostnader.
Riksost74
Inlägg: 3
Blev medlem: 6 december 2020, 19:40:27

Re: Tidtagningsanläggning

Inlägg av Riksost74 »

@RadioDJ - kul! Jag gissar att du kört med fotoceller då va? Jag tänker att man inte så ofta har flera banor bredvid varandra?

Tror du att rörelsesensorer skulle kunna fungera, och i så fall, kan man begränsa avståndet de läser på?
babbage
Inlägg: 635
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Re: Tidtagningsanläggning

Inlägg av babbage »

Kastar ur mig ett helt ogenomtänkt förslag, se det som brainstorming.

Sätt en ultraljudssändare på löparen, typ 40kHz. Då kan man genom dopplereffekten avgöra både när löparen passerar mottagaren och med vilken hastighet.

Om man springer någonstans mellan 1-10m/s, så kan man förvänta sig att se ett dopplerskift i storleksordningen +-100Hz till 1kHz (dopplerfrekvens=sändarfrekvens*(ljudhastigheten/(ljudhastigheten-löparhastighet))). Tidpunkten för passage får man när dopplerskiftet är 0.

Hur mycket signalbehandling som krävs för att få bra noggrannhet och toleranser måste man analysera mera.

En nackdel kan vara att det finns en nedre gräns för med vilken hastighet man måste passera sensorn för att den ska kunna detektera en passage tillräckligt noggrant. (därav 1-10m/s ovan)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tidtagningsanläggning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kul med fria förslag. För att lösa problem bör man ha alla pusselbitar.
Jag tänkte mig kameror på olika platser, i form av raspberry pi Z och signalbehandling i efterskott. Det är ju bara den som springer som vill se resultatet i sin mobil.
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 8 december 2020, 23:22:30, redigerad totalt 1 gång.
RadioDJ
Inlägg: 402
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Tidtagningsanläggning

Inlägg av RadioDJ »

Det är sant. Jag använder fotoceller.
Det du kan göra för att ta mindre plats är att bara placera reflektorn på banan sidan om.
Rörelse sensor tror jag inte på.
Har nog för stort område på alla håll och reagerar den alltid på samma ställe?
Skulle inte tro det.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Tidtagningsanläggning

Inlägg av rvl »

Time Of Flight-sensorer kan vara värt att undersöka.
https://www.st.com/en/imaging-and-photo ... nsors.html
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tidtagningsanläggning

Inlägg av mrfrenzy »

Man skulle kunna placera en reflektor på golvet och fotoceller ovanför löparen, då stör man inte banorna bredvid.
Eller så sätter man helt enkelt en reflektor eller ir-sändare på löparens vänstra sida.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Tidtagningsanläggning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den här bilden visar klart och tydligt var man mäter - bringan. Traditionellt ser man löpare sträcka sig uppåt bakåt när det bryter målsnöret, men kolla bilden - löparna viker sig framåt nedåt för att bringan ska registrera en sluttid så snart det bara går.

Bild
Nerdboy123
Inlägg: 108
Blev medlem: 6 december 2012, 17:40:46

Re: Tidtagningsanläggning

Inlägg av Nerdboy123 »

Om det är problem att mäta kors banan mät längs med istället. En radar eller lidar skulle kunna placeras bakom löparen och mäta både position och hastighet kontinuerligt över hela banlängden. Blir förstås inte exakt på 100delen när man passerar mållinjen men kanske är nära nog för träningsändamål? Speciellt om det ger en kontinuerlig mätning av hastigheten som kanske är det mer intressanta att veta för personlig utveckling?
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Tidtagningsanläggning

Inlägg av bobobo »

Nerdboy skriver ju ett bra förslag utan att han tänker på det själv :wink:
Sätt två fotoceller i kors över hela banan, så att deras strålar möts/korsar vid just det spåret som du vill tidmäta. Om båda strålar är samtidigt brutna är det sannolikt att det är en löpare på den banan. Finns ju en viss risk att det kommer två löpare på andra banor som samtidigt bryter båda strålar, men det var väl bara för träning? så då kanske det är ok med nån falsktriggning ibland.
Skriv svar