Tidtagningsanläggning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
babbage
Inlägg: 635
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Re: Tidtagningsanläggning

Inlägg av babbage »

..... eller varför ens ha det "inbyggt" i hallen.

* Sätt en accelerometer på löparen och kör med dödräkning. Tanka över hastighetskurvan trådlöst kontinuerligt eller efter avslutat lopp. Modulen kan ha konfigurerbar accelerationssträcka, pipa när tidtagningen börjar och pipa igen efter konfigurerad sträcka är uppnådd (går även att använda till klassiska friidrottstestet spänst (hur högt man kommer med jämfotahopp). Plus allt möjligt man kan komma på att testa.) Då är man inte låst till en fysisk bana eller plats.
Nerdboy123
Inlägg: 108
Blev medlem: 6 december 2012, 17:40:46

Re: Tidtagningsanläggning

Inlägg av Nerdboy123 »

Att mäta acceleration och integrera den för att få hastighet och längd är inte rekommenderat pga integrationsfelet. Det går men är betydligt mer komplicerat än man tror. Involverar oftast kalmanfilter och annat bös. Iaf om billiga accelerometrar ska användas då de har för mycket brus.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Tidtagningsanläggning

Inlägg av matsadona »

RadioDJ skrev: 8 december 2020, 06:09:09 Jag kanske också ska förklara mig lite bättre.
Jag har själv konstruerat, designat, programmerat och byggt allt själv.
Bara för att spara kostnader.
Intressant. Har länge funderat på något liknande för vår klubb då det mycket riktigt är svindyrt att köpa. Det är ju i praktiken monopol från en leverantör idag och knappast några incitament på marknaden för att pressa ner priset...
Skriv svar