istället för dyra sorteringslådor: lock till A4 papperskartonger + botten av 1liters mjölkkartonger klippsav

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Reparerix
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 mars 2014, 16:53:41

istället för dyra sorteringslådor: lock till A4 papperskartonger + botten av 1liters mjölkkartonger klippsav

Inlägg av Reparerix »

i samma höjd som A4 locken ger god stabilitet. Sen gäller det att få tag i gamla plastbackar eller träbackar för öl eller sockerdricksflaskor. Du får 5 lock i varje ölback.1 1/2 liters mjölkkartonger går bra de med blir bara inte lika många per lock! Lycka till med tillklippningen! Jag hade de i bilen sedan 70 talet, jag var då servicetekniker för dokumenthanteringsmaskiner och mikrofilmkameror och plottrar samt fax.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: istället för dyra sorteringslådor: lock till A4 papperskartonger + botten av 1liters mjölkkartonger klippsav

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bra ideer. Tror vi någonstans har nämnt detta nyligen. Grövre saker har jag sorterat i skruvlådor i papp.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: istället för dyra sorteringslådor: lock till A4 papperskartonger + botten av 1liters mjölkkartonger klippsav

Inlägg av Teknikern »

Ett hett tips, hör med byggfirmorna för dom fullkomligt drunknar i askar av plast som det kommer mindre byggvaror i.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: istället för dyra sorteringslådor: lock till A4 papperskartonger + botten av 1liters mjölkkartonger klippsav

Inlägg av Hobbyisten »

Det är skönt med en kreativ ådra, bra idéer där. Det är så j***a roligt att skapa. Jag har sakta men säkert samlat på mig diverse kartonger av alla storlekar, bra för elektronik är dessa utan flikar :)
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: istället för dyra sorteringslådor: lock till A4 papperskartonger + botten av 1liters mjölkkartonger klippsav

Inlägg av LeCanard »

Och drar man ett varv med packtape runt kanten på A4-locken så håller de längre.

LCNRD
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: istället för dyra sorteringslådor: lock till A4 papperskartonger + botten av 1liters mjölkkartonger klippsav

Inlägg av Bjaellerud »

Det är mycket som går att återvinna.
Jag har över hundra stycken godislådor, dvs de som lösgodiset kommer i till godisaffären.
Man kan tigga sådan som man sen tvättar och tar bort etiketterna.
Ett register över dessa, sen lådorna märks med spritpenna. Exvis 3,5 mm kontakter, 1/4 tums kontakter , DIN kontakter, elektetmikrofoner i en annan, reläer, finsäkringar, TV-sladdar, datorsladdar, spolar, drosslar och så vidare. Otroligt jag har över hundra sådana lådor.....
Nej jag äter inte godis, i alla fall inte så mycket.....

Jag har tagit tillvara skruvlocken från mjölkkartongerna, den vit lilla kapsylen, fina att lägga skruvar i om man tar isär något.
Man kan med smältlim sätta fast exvis 6 st på en skiva så hålls de på plats.

Jag pillade loss den del, med gängor, som sitter på mjölklådan och limmade dessa på en skiva, de har en rejäl fläns under pappen, sen kan man skruva på kapsylen. då får man ett antal små förvaringsfack med skruvlock.

Fick ett roligt skämt om detta, mjölk dricker väl ingen utan man får ta kapsylen till vinflaskor istället, hmmm men de är ju korkar.... lite korkat kanske.

Roy
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: istället för dyra sorteringslådor: lock till A4 papperskartonger + botten av 1liters mjölkkartonger klippsav

Inlägg av Teknikern »

Godislådor kör jag också med, det finns två kvaliteer och den med mjölkig plast är den bästa, den helt transparanta kan bli spröd har jag märkt. Godislådorna finns dessutom i två storlekar på höjden och alltså är hela systemet stapelbart.

Sen ska man inte förakta träställ till borrar, fräsar och annat, jag har det som gjordes på 40-talet och dom håller fortfarande att slita på. Spännhylschucken från Bofors har ett träställ som är original och fortfarande fint. Plast i all ära men träställ i en mekanisk verkstad känns mer "äkta" om inte maskinerna är av senaste snitt.
Skriv svar