Elsystem till bollmaskin

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Straysan
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 november 2020, 15:12:39

Elsystem till bollmaskin

Inlägg av Straysan »

Hallå!
Jag är i uppstarten med att bygga en egen bollmaskin och skulle vilja ha lite tips och råd kring el-biten.

Jag är själv svetsare i grund och botten och vidareutbildar mig nu till CAD-konstruktör så jag kommer att rita upp det mesta i SolidWorks, mest för min egen skull.
El däremot har jag väldigt dålig koll på men skulle gärna ge mig på att försöka göra så mycket som möjligt kring det här projektet.

Grundidén kommer att vara som alla andra bollmaskiner, med två hjul som sitter vertikalt där jag kommer kunna styra dom individuellt för att ge bollen en över eller underskruv.
Jag vill även kunna styra maskinen så den kastar ut bollarna varierande i höjd och sidled. Intervalltiden för bollmatning kommer också att tillkomma.
Tanken är att allt ska drivas med ett 12volts batteri.

Finns det "färdiga" byggsatser för den här typen av byggen eller blir det att plocka ihop komponent för komponent? Tanken är att allt ska drivas med ett 12volts batteri.

Tankar, idéer, förslag, frågor, sågningar, allt är välkommet :)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Elsystem till bollmaskin

Inlägg av Krille Krokodil »

Vilken typ av bollar?

Jag har kikat lite på att bygga en tennisbollsmaskin innan.

Hastigheten på motorerna kan man enkelt kontrollera med PWM från en Arduino till en lämplig motordrivare. Rörelserna i sidled och upp-ner
skulle man kunna göra med stegmotorer. De mer avancerade bollmaskinera kan också vrida hjulen för att generara sidskruv.

Enklaste kontrollerna att få till är att ha rattar för programval och inställning av hastigheter och rörelser.

Har du hittat några lämpliga DC-motorer?

Arduino MEGA2560 har gott om in- och utgångar och kan vara lämplig här:

https://www.lawicel-shop.se/catalog/pro ... egory/104/

Ex. på 2 kanalers motrdrivare:

https://www.lawicel-shop.se/dual-vnh3sp ... er-carrier
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Elsystem till bollmaskin

Inlägg av HUGGBÄVERN »

:rofl

Det här lyfter ju forumet; tänk vad många härliga projekt som startas., och oväntade :tumupp: !
Jag har inga råd, men undras om man inte sett (lite överdrivet farliga) bollmaskiner hos Mythbusters. Då pratar jag inte om de tryckluftsdrivna som skickar ut bollar i överljudsfart utan de mekaniska. Undras om inte Grant Imahara och Tory Belleci byggde något sådant.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Elsystem till bollmaskin

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tyckte det lät både spännande och utmanande så jag googlade upp några enkla Videos.
Detta kanske kan bli ett samarbetsprojekt för de som nöter racket!
Jag förstod först inte TS inlägg Men kanske tennis eller Paddel är de som körs.




För Krille Krokodil har jag kanske två motorer, Utkasthjulen kan man väl 3D printa enklast!
Om man petar in en ESP32 i låddan kan man väl använda telefonen som fjärrkontroll!
Lämpligt kanske man lägger upp ett antal fall som man kan styra.

Ja spännande.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Elsystem till bollmaskin

Inlägg av Krille Krokodil »

Du kan få köra ut något liknande playwoodlådan han har byggt i din fina stora fräs också. :)

Lösningen med spannen där var snygg.

Man ska nog göra hjulen i metall så att de fungerar som svänghjul och lagrar upp energi i tiden mellan skotten. Har man lite
massa i pereferin av hjulen och kullagrar dem väl så borde man kunna driva det med en klenare motor. Hallsensor & PID
är nog lämpligt att ha då så att man kan få exakt kontroll på varvtalen. Han 65 mph ser lite klent ut, 100 mph hade jag nog
velat ha och med en stålkonstruktion ska det nog gå att få till.

En billig smartwatch hade nog varit det smidigaste som fjärrkontroll men det kan få vänta, KISS är en bra princip i inledningen
av projekt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Elsystem till bollmaskin

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Som prototyp eller Prof of Concept som di säger så gillar jag aluminiumramlösningen!
Om man har fyra lite tyngre individuella hjul så borde man kunna styra väldigt fritt vilken riktning och tvist bollen skall ha. Borde vara kostnadseffektivt att ha fyra mindre motorer och styrda varvtal när man ändå sätter in datorkraft!
Så är det rätt tänkt med arbetsredskapsbatterier. Dessa börjar ju finnas i överflöd snart. Har hamstrat något till reservbackup till våra Elcyklar! ;-)
Straysan
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 november 2020, 15:12:39

Re: Elsystem till bollmaskin

Inlägg av Straysan »

Lasp skrev: 10 november 2020, 17:28:33
Jag förstod först inte TS inlägg Men kanske tennis eller Paddel är de som körs.
Det stämmer bra, det är till padel jag tänker i första hand. Och det är nåt liknande den första videon jag tänker mig, en liten och smidig som man enkelt kan ta med sig. Den andra videon har jag inte sett så tack för den :)
Krille Krokodil skrev: 10 november 2020, 16:41:21 Vilken typ av bollar?

Jag har kikat lite på att bygga en tennisbollsmaskin innan.

Har du hittat några lämpliga DC-motorer?
Det är tennis eller padelbollar jag har tänkt att använda, jag vet att det skiljer lite på dom men jag antar att det är främst trycket i bollarna som är den största skillnaden.

Intressant, hur långt kom du i dina funderingar?

Jag köpte två DC motorer i början på sommaren efter att jag räknat ut vilket rpm samt Nm dom var tvungna att klara av men när jag fick hem dom så känns dom lite klena så jag kanske får göra en ny investering där sen. Tänkte försöka fixa ett par hjul nu först och bygga en ram så jag kan prova om dom ens är nåt att ha :)

Jättebra länkar du skickade, tackar ödmjukast.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Elsystem till bollmaskin

Inlägg av Krille Krokodil »

För 100 mph med 150 mm hjul:

E = mv^2/2= 0.06 kg * 50 m/s^2 / 2 = 75 J

(50 * 60) m/min / 3.14 * 0.15 m = 6'000 rpm

Så en 50 W motor bör räcka om man har lite massa i hjulet.

Borstlösa RC propellerplansmotorer ser ut att passa för detta och går att hitta för under 1000-lappen med drivning.

https://www.hab.se/modeller-rc-reservde ... 2606-710kv
https://www.hab.se/elektronik-batterier ... -6s-5a-bec
Straysan
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 november 2020, 15:12:39

Re: Elsystem till bollmaskin

Inlägg av Straysan »

Krille Krokodil skrev: 10 november 2020, 21:53:38 För 100 mph med 150 mm hjul:

E = mv^2/2= 0.06 kg * 50 m/s^2 / 2 = 75 J

(50 * 60) m/min / 3.14 * 0.15 m = 6'000 rpm

Så en 50 W motor bör räcka om man har lite massa i hjulet.
Jag hittar inte mina anteckningar där jag räknade på vilken effekt jag behöver men jag kom fram till något liknande rpm

Jag har köpt två såna här motorer plus två hastighetsregulatorer så jag kan styra dom individuellt.
https://se.grandado.com/products/12v-40 ... cadf&_ss=r
https://se.grandado.com/products/hog-ef ... 2163&_ss=r

Jag är verkligen inte duktig när det kommer till den här biten och jag känner mig väldigt osäker på vad jag behöver för grejer men jag hoppas att jag kommer kunna använda dom här grejerna
Skriv svar