Styrning av vattenpump 12 V

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Styrning av vattenpump 12 V

Inlägg av DDD80 »

Går i tankar att konstruera en halvautomatisk bevattning till mina tomater. Har byggt en ”låda” vid en husvägg, och till denna ska det monteras fönster.

Enligt internet kräver tomatplantor ca 1,5 tum vatten per kvadratfot och vecka. Detta innebär ca 3 x 3 x 0,254 x 1,5 = 3,4 liter per vecka. Lådan är ca 4 meter lång, vilket gör att det kommer att få plats ca tio plantor, och dessa kommer alltså att behöva ca 35 liter vatten per vecka sammanlagt. För att vattna dessa ska jag ha en fodertunna, och den rymmer ca 200 liter. I denna ska jag ha en dränkbar pump, typ denna: https://www.comstedt.se/produkt/rule-sl ... mp-18-lmin

Om den kan pumpa 18 l i minuten (i teorin) skulle den behöva gå ca tre minuter i veckan. Tanken är att den ska drivas av ett bilbatteri på ca 60 Ah, vilket borde räcka rätt länge. Egentligen hade jag velat bygga en helautomatisk anläggning (Arduino-baserad), som med sensorer i jorden känner av när det ska vattnas. Emellertid kommer detta antagligen ta alltför lång tid, och därför inte bli klar innan det är för sent.

Därför tänkte jag en enklare lösning. Problemet är att jag inte är så värst kunnig inom elektronik, men detta borde jag klara av. Idén är att med en strömbrytare och ett relä göra så att när man trycker på knappen ska pumpen gå lite drygt 30 sekunder och sedan slå av. Under den tiden pumpar den (i teorin) ut ca 10 liter, vilket innebär en liter per planta (vattnet kommer genom en individuell dropp-ventil av enkel sort).

Vad behöver jag för detta? Är det mer komplicerat än en sådan här: https://sites.google.com/site/pcharduin ... gitaltimer (överst på listan). Har dock dålig koll på vad saker och ting klarar av, eller om man behöver kraftigare saker än för den där lilla lampan? Annars borde det väl vara samma princip, att genom ett fördröjningsrelä göra att pumpen går en viss förutbestämd tid. Har försökt att kolla runt på nätet, men jag antar att jag söker efter fel saker. Tanken är då att man tre gånger i veckan trycker på knappen och sedan sköter elektroniken resten.
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Styrning av vattenpump 12 V

Inlägg av RADIOT »

Hej!

Jag skulle använda en hållkrets för relät som styr pumpen. Sök på Google eller motsvarande efter "Relay delay off timer" så får du en massa träffar.
Jag har inte satt mig in i den video som du länkar till, men har du ställbar från tid med reläutgång, så funkar det.

Sedan så skulle jag till att börja med i alla fall prova med denna pump: https://www.biltema.se/fritid/husvagn-o ... 2000017743
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Styrning av vattenpump 12 V

Inlägg av DDD80 »

Tack för svar!

Anledningen att jag tänkte på den dyrare pumpen är att dess dimensioner på utloppet passar till den slang jag ska ha (vilket inte Biltemas gör). Dessutom är den kraftigare och kan lyfta betydligt mer och högre, vilket nog behövs när den ska arbeta.

Reläet är ett sådant här: https://pchbutik.se/relae/15-tidrela-ti ... mr999.html

Det jag är lite osäker på är vad detta klarar av. På själva reläet (SRD-12VDC-SL-C) står det 10 ampere och en rad olika spänningar: https://hacktronics.co.in/triac-ssr-rel ... nal-songle

Innebär det att det klarar av den ström på 4,5 A som pumpen behöver? Eller ska man räkna med någon startström som är starkare än så? Och en följdfråga till det, kan man använda en 10 A-säkring till detta?

När jag googlar på "Relay delay off timer" får jag upp en massa förslag som verkar vara det jag är ute efter, alltså att jag sluter kretsen med en strömbrytare och sedan är kretsen sluten en viss tid även om strömbrytaren inte längre är det (och det är under den tiden pumpen går).
Palle500
Inlägg: 4488
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Styrning av vattenpump 12 V

Inlägg av Palle500 »

Så länge du kör med 12V batteridrift till "din länkade" pump är allt ok. Reläet håller länge och helt ok med en 8-10A bilsäkring. Glassäkring behöver vara trög för att fixa startströmmen. Lite bättre livslängd om du monterar en skyddsdiod över reläets utgång. Minskar gnistbildning vid brytning. Är ju så billigt så köp två reläkort. Så har du ett i reserv när det första klappar ihop om några år och det inte finns att köpa längre.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Styrning av vattenpump 12 V

Inlägg av DDD80 »

Tack för svar, då vet jag att det fungerar.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Styrning av vattenpump 12 V

Inlägg av DDD80 »

En fråga till, mest så jag inte har räknat helt uppåt väggarna.

Jag har tänkt mig en lite kraftigare pump, vilken är på 75 W, och drar därför 6,25 A.

Med tidigare siffror kring bevattningen behöver den vara igång 1,5 minut per vecka. Det innebär att den drar 6,25 x 1,5 = 9,75 ampereminuter per vecka, dvs. ca 0,16 AH/vecka. Om odlingssäsongen är ca 30 veckor skulle det innebära att det i praktiken gick åt nästan 5 AH per år. Har jag räknat rätt här? Jag inser att detta är i teorin, och att det uppstår förluster på olika ställen, men är det i grunden rätt sätt att räkna?

Och det är antagligen en oerhört dum fråga, men drar reläet något när det inte är tillslaget? Det står att det passivt drar mellan 10 och 17 mA, men är det hela tiden eller är det bara när det sluter kretsen?
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Styrning av vattenpump 12 V

Inlägg av DDD80 »

Svar till mig själv (och andra nyfikna): det ordnade sig med reläet, eftersom jag insåg att jag behövde en solpanel inför framtiden. Så tanken är nu att installera en 50 W-panel, och genom den se till att batteriet inte laddar ur genom att reläet drar ström.
Skriv svar