Kultrycksmätare för dragkrok

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av TomasL »

Du kan ju alltid mäta trycket på bilens bakaxel, genom att känna av läget på bärarmarna bak.
Så fungerar till exempel en del lastkompenserade bakvagnar.
Citroen har en givare/ventil kopplad till krängningshämmarna, och mäter hur mycket de vrider sig.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av Pen »

Mm, den befintliga givaren i min Volvo sitter mycket riktigt mellan länkarmen och chassiet och det är just den jag tänkte mig att läsa av.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av Pen »

Palle500 skrev: 24 september 2020, 19:24:51 Du kan ju göra en förstudie genom att ansluta vida och låta passageraren läsa/logga värdet på en provtur där du lastar lite olika kultryck.
Ja, det är en bra ide. Ska försöka komma ihåg det vid nästa körning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av TomasL »

Pen skrev: 24 september 2020, 23:30:28 Mm, den befintliga givaren i min Volvo sitter mycket riktigt mellan länkarmen och chassiet och det är just den jag tänkte mig att läsa av.
Varför krångla, sätt dit en till.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av Pen »

Nja, att sätta in en givare till tycker jag inte är mindre krångligt än min metod 1. Att plocka bort baksätet är väldigt enkelt och där kommer jag ju åt tåtarna till den befintliga givaren och kan enkelt läsa spänningen från givaren direkt. Utmaningen blir i stället att dra ledning fram till förarplasten för visning utan att sprätta sönder en massa hullingar i plastklädseln på vägen som det vimlar av. Nej, om det bli den lösningen så får det nog bli att lägga in en RPi i något hålrum under sätet och sedan köra trådlöst till "något" för att visualisera.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att sätta egna givare på transportens axlar om det skulle visa sig vara mer representativt för tyngdpunkten. Jag har ju fått väldigt relevanta invändningar av @ajje mot att mäta bilens axeltryck i tråden. Givarna är dock rätt dyra på grund av den miljö de utsätts för men för ett experiment kan man ju ta något enkelt (kanske en pot) och sedan byta till tåligare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av TomasL »

Du kan gå till skroten och köpa en gasspjällsgivare, de är ju konstruerade för miljön.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av Pen »

Hm. Kollade lite hur det ser ut på själva släpet. Det är ju torsionsfjädring och inte mycket att fästa några givararmar i inte. Finns ju inga länkarmar eller så som på bilen. Här behövs lite ideer som jag inte själv har just nu. Egentligen skulle man vilja mäta vinkeländringen på axeln.

Bilden är inte från mitt eget släp men det ser ut ungefär sådär.
Fjädring.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av Glenn »

Är väl egentligen inte torosion heller, men man brukar kalla det gummitorosion.

Men går det inte att fästa nåt på armen som pekar bakåt i bilden och sen i chassit ?
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av FormerMazda »

Avståndsmätning mellan vagnsgolv och väg?
Antingen IR eller ultraljud, och antingen bara framände, eller fram och bakände för att få ut lutning på vagnen?

Största problemet blir väl smuts förvisso..
Pebert
Inlägg: 95
Blev medlem: 5 september 2020, 19:19:48

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av Pebert »

Baudrate på den är 500kbit/s och enligt J1939

Vilken modell Volvo är det? Har en del dokumentation om frame identifier och hur payload skall tolkas
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av grym »

på släpkärran kan man ju relativt lätt mäta vinklen, man har ju hela hjulpendlingen att mäta med


men som sagts, en backkamera i släpkärran visar hur hästen står, enklast möjliga :tumupp:
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av Pen »

Pebert skrev: 25 september 2020, 21:30:39 Baudrate på den är 500kbit/s och enligt J1939

Vilken modell Volvo är det? Har en del dokumentation om frame identifier och hur payload skall tolkas
Jättebra om du kan leda vidare detta. Det är en Volvo V70 T5 årsmodell 2012. Behöver du fler uppgifter kan jag ta fram dessa med Vida. Det är modulen HCM som läser givaren och den är ansluten till CAN-HS (high speed). Gissar att HCM står för Headlight Control Module eller något liknande.
verkstaden
Inlägg: 574
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av verkstaden »

Pen skrev: 25 september 2020, 10:33:23 Det är ju torsionsfjädring och inte mycket att fästa några givararmar i inte. Finns ju inga länkarmar eller så som på bilen. Här behövs lite ideer som jag inte själv har just nu. Egentligen skulle man vilja mäta vinkeländringen på axeln..
I och med att det är en gummifjädrad axel så har du väl ett stötdämparfäste som inte används, använd det? För det är väl samma typ av fjädring som på bilden? Umesläp iaf tror jag körde mycket med ståltorosion förr.
Skriv svar