Zero Distortion PreAmp (RE 1972)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Zero Distortion PreAmp (RE 1972)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fräste till lite och ber om ursäkt. Jag har ingen ovän-lista som somlig annan på forumet har skaffat sig i syfte att sprida osämja och jag vill egentligen inte att mina trådar ska mynna ut i trista ändlösa diskussioner om skitsaker.
Så medan mina funderingar får fortsätta och jag får leta upp småkondingar på 20pF (styrol), 12nF (plast) och 6n2 (plast), CADa kortet/korten till förstärkarna, får ni herrar Thomasl, Alexandersson, rvl, Opampen utreda det där med distortion. Jag kanske ska bjuda till och fixa den där labbkopplingen för att mäta distortion i kondensatorer.
Även om många av mina projekt fått en raketstart, brukar det dröja innan jag droppar boosterraketerna och när jag väl droppat andra raketsteget blir det riktigt jobbigt att tända sista steget och bildligen skicka ut kapslen (ÅH! :) ett ord till som kan stavas på småländska) i rymden.

Dagens gärning: laddat film i min robotkamera, det var en något komplicerad procedur (tack Plutt för tispet om fotoauktionen i somras). Jag plågar labbet i Göteborg, Qpix, med udda format. Nu blir det en rulle film med negativ på 24x24mm :shock: .

Dagens dryck: fem whiskeysorter, Famous Grouse Bourbon Cask, Knob Creek Bourbon, Basil Hayden Bourbon, Barrel Bourbon och High Coast Dalvve, ca 1,5cl/var sort.

Dagens flimmer: Nyheterna 19:30 och livesändningar från Minsk och andra vitryska städer.

Dagens grinighet: Ovänlistan och de civilklädda provokatörer som ger sig på demonstranterna i Minsk.

Nu är det läggdags.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Zero Distortion PreAmp (RE 1972)

Inlägg av TomasL »

Sorry, det var liksom inte meningen.
Har du sett det dokumentet jag postade, en hel del intressant om förstärkarkonstruktion.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Zero Distortion PreAmp (RE 1972)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ska vi tävla vem som är mest ångerfull Tomas?! :)

Jag ska vara ärlig och meddela att jag inte läst det dokumentet, men ska givetvis göra det.
Jag har en bra artikel där olika förstärkartekniker/topologier jämförs - The Sound Of Amplifiers. DEn är visserligen mer intuitiv och en aning gammal (70- 80-tal) men författaren (Collum) vill ändå visa att det finns inget självklart i den här världen - en bra förstärkare är alltid bättre än en dålig oavsett klass A, B, AB, rör, transistor, switchat, analogt ...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Zero Distortion PreAmp (RE 1972)

Inlägg av TomasL »

Författaren ingick tydligen i gänget kring Matti Ottala
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Zero Distortion PreAmp (RE 1972)

Inlägg av rvl »

HUGGBÄVERN skrev: 6 september 2020, 22:21:53 får ni herrar Thomasl, Alexandersson, rvl, Opampen utreda det där med distortion
Har inte sagt nåt om distorsion här, inte ens om spisdistorsion (hellasärö), bara påpekat att det är ett t i Otala, men det verkar inte riktigt gå hem. 8)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Zero Distortion PreAmp (RE 1972)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fräste till lite och ber om ursäkt.
rvl, har du mer om/från Otala? För oss unga blivande ingenjörer på 70-talet var den en "revelation" (engelskt uttryck) när han förklarade varför en 200W 0.0000000001% förstärkare lät hästaäpplen.
alexanderson
Inlägg: 831
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Zero Distortion PreAmp (RE 1972)

Inlägg av alexanderson »

opampen skrev: 5 september 2020, 23:30:17 Mycket intressant projekt!

Tanken att byta mot integrerade op-kretsar är bra! T.ex. OPA2134.

Reläer istället för tryck /vrid omkopplare.
Många tror att ett bra RIAA steg måste börja med en differentialförstärkare. Pearl 2 och Nakamichi 410 är bra bevis på att så inte är fallet.

När det gäller reläer, så är det viktigt vad det är för material i kontaktytorna. En del metaller oxiderar. Oxiden är en halvledare. Guld är väl bäst ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Zero Distortion PreAmp (RE 1972)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag leker med tanken att ytorna på relätungorna är kvicksilvervättade.

Bra förstärkare är ju annars, som jag skrev alltid bättre än dåliga förstärkare. Dock får jag ta i beräknande att om man snikar någonstans så är det just på RIAA-steget. Att, vilket ofta var och kanske fortfarande är, brukligt använde man en förstärkare med hög förstärkare och återkopplade den via ett frekvensberoende nät. Så har man gjort i det här fallet och man kan ju ha en åsikt om det.
I rörsammanhang ser man ofta ett ingångssteg som också måste ha högförstärkning för att dra upp amplituden på basen tillräckligt och sedan dämpar diskanten med ett LP-filter.
En helt annan lösning är att fixa en frekvensstyrd förstärkning. Då anpassar man förstärkningen helt efter signalen.
Här är ett mycket bra och troligen helt unikt exempel på den senare modellen:

Bild

Fem kort med förstärkarkretsen beställda. På varje kort sitter fyra kretsar och jag klipper helt enkelt isär korten.
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Zero Distortion PreAmp (RE 1972)

Inlägg av opampen »

Bävern: Har inte sagt något om distorsion här!

Föreslog bara OPA2134!

Men nu glömmer vi det!

Alltid roligt att följa dina trevliga projekt, Bävern! Har ett stort intresse för audio och mest från lite äldre tider!

Kommer att följa detta!
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Zero Distortion PreAmp (RE 1972)

Inlägg av opampen »

alexanderson skrev: 8 september 2020, 15:17:05
opampen skrev: 5 september 2020, 23:30:17 Mycket intressant projekt!

Tanken att byta mot integrerade op-kretsar är bra! T.ex. OPA2134.

Reläer istället för tryck /vrid omkopplare.
Många tror att ett bra RIAA steg måste börja med en differentialförstärkare. Pearl 2 och Nakamichi 410 är bra bevis på att så inte är fallet.

När det gäller reläer, så är det viktigt vad det är för material i kontaktytorna. En del metaller oxiderar. Oxiden är en halvledare. Guld är väl bäst ?
Du har rätt i att RIAA:n inte behöver förgås av ett diffssteg.

Guld borde vara bäst!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Zero Distortion PreAmp (RE 1972)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ju bett om ursäkt för att jag fräste till ... :rofl .

OPA2134 dyker ofta upp i ljudprojekt och i de fall det tarvas en god audio-opamp är den ett förstaval. Jag höll på att ta fram ett mönsterkort till ett kaffefilter, alltså ett aktivt högtalarfilter med fixa frekvenser men med ställbar förstärkning och fasvridning. Där ingick ett gäng 2134or.

I syntar, där man vill ha karaktär, är det äldre opampar som gäller, typ 741, på samma sätt man väljer o-bra komponenter i olika kretsar till gitarrer.

Ett ord på tal om opampar: Man pratar om kloner och modifieringar. Jag hade lite den funderingen att om man klonade något tillät man sig mer frihet, men en klon ska vara helt efter originalet. Sedan kan man fråga sig hur nära originalet man måste vara. Min Luxmanklon kommer att ha originalrören (EF86, ECC85 och 50CA10), men transformatorerna är från Tyskland resp Singapore eller om det var Taiwan men spänningar, impedanser och liknande är identiska med originalen men av annat fabrikat.
Den här förstärkaren blir ju en modifierad klon. I stället för omkopplare använder jag reläer och det kan vara så att jag nödgas använda andra trissor (MPSA05/06 resp MPSA55/56).

Sedan har det varit populärt att "modifiera" kända förstärkare. Quad och Dynaco-förstärkare har slaktats och förändras till oigenkännlighet men ändå kallats Dynaco och Quad.
alexanderson
Inlägg: 831
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Zero Distortion PreAmp (RE 1972)

Inlägg av alexanderson »

Pentoder brukar typiskt ha 10 gånger mer brus än trioder. Alltså inte bra med en pentod som första rör.

ECC88, E88CC, 6922 i kaskodkoppling ger ett lågbrusigt ingångssteg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Zero Distortion PreAmp (RE 1972)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Må det, men en bra förstärkare är fortfarande bättre än en dålig. Steget ovan utnyttjar sk positiv feedback och ger duckar for somligt elände en negativ återkoppling ger.

Men skitsamma, jag ska ju i nostalgisk yra bygga en något modifierad klon av REs förförstärkare från förra århundradet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Zero Distortion PreAmp (RE 1972)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

På tal om RIAA, kompisar planerar bygga skivförstärkare och jag blev intresserad. Dock är enskivspelare inget man snyter ur näsan, det är ju mycket ”idiotier” man måste installera för att den ska fungeraoch inte äta pickuper och skivor.
Good enough, är inget kvalitetsmål när det gäller vinylsvarvar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Zero Distortion PreAmp (RE 1972)

Inlägg av TomasL »

Skaffa dig en Technics SL7 så blir du mycket nöjd, och garanterat inte besviken, det är nog en av de bästa svarvarna som någonsin byggts.
Skriv svar