Kultrycksmätare för dragkrok

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av Pen »

Jag skulle vilja ha en kultrycksmätare med realtidsvisning i bilen.

Bakgrund:
Ett släpvagnsekipage kan råka ut för wobbling om släpets tyngdpunkt ligger bakom dess axlar. Ett mått på detta är vagnens kultryck och ofta säger man helt enkelt att lågt eller negativt kultryck är främsta orsaken till wobbling. Genom lämplig lastning kan detta undvikas, men när lasten är levande är det inte lika enkelt - i vårt fall hästar. Det räcker med någon decimeters förflyttning för att tyngdpunkten ska hamna på fel sida. De flesta hästägare med transport verkar råka ut för wobbling.

Ide:
Iden kom när jag bytte en av nivågivarna för strålkastarnas höjdjustering i min Volvo. Givaren påverkas av avståndet mellan hjulaxeln bak och bilens chassie och sitter i närheten av fjädringen. Givaren ger en spänning ut som troligen är hyfsat proportionell mot avståndet och därmed trycket på bakaxeln. Tanken är att mäta spänningen och sedan kalibrera den mot två kända tillstånd: Utan tryck på dragkroken (kultryck 0) och med olastat släp (kultryck 100kg enligt spec). Sedan kan man linjärt interpolera och extrapolera detta för t.ex. -100...100 kg.

Metod1:
Koppla in sig parallellt med givaren och bara mäta spänning och omvandla till tryck. Utmaningen här är att koppla in sig på lämpligt torrt ställe och dra kablar osynligt fram till föraren. Jag tror att det går att komma åt tåtarna om man tar bort baksätet men att sedan få till kabeldragning fram till någon visning till föraren kan vara en mardröm av sönderplock av bilen. Möjligen skulle man lägga en RPi Zero under sätet och läsa trådlöst via app i mobilen i stället.

Metod2:
Koppla in sig på rätt CAN buss och läsa av givaren. Har man tur finns rätt CAN-buss tillgänglig i diagnostikuttaget och då är kabeldragningen fixad. Om detta är fallet så blir utmaningen att backwardengineera CAN protokollet för att hitta hur man läser av givaren. Någonstans finns informationen digitalt eftersom jag kan läsa ut spänningen (i Volt) med min VIDA/Dice diagnostikutrustning. Kanske kan man läsa som en galning med diagnostiken och lyssna på CAN-bussarna för att försöka hitta rätt sätt att läsa.

Jag vet inte riktigt vilken metod som är minst dålig. Den första kan bli ett gigantiskt mekanikprojekt med söndersprättade plasthullingar på inredningsdetaljer (vis av erfarenhet), medan det andra troligen resulterar i en massa tid spenderad på surfande efter någon som hackat sig in på Volvos CAN-buss (innan man till slut ger upp och provar själv). Det är inte självklart att jag sätter denna ide i verket men visst är det frestande. Varför har förresten inte Volvo själva tänkt på detta och tar betalt för någon dylik "feature"?

Är det någon som hackat Volvos CAN-bussar så tar jag tacksamt emot tips! Jag har redan en RPI med CAN interface, så med lite instruktioner kanske det inte är så mycket jobb att testa med lite hjälp.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av mrfrenzy »

Det är ju en kul idé att mäta och jag vill inte vara negativ i onödan, men om denna mätning behövs så har du förmodligen för liten bil eller för klen transport i förhållande till lasten.
Jag har själv kört stora hästar i tvåaxlad transport utan att uppleva några problem.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av Pen »

Jag har tvåaxlad transport för två hästar och Volvon är ganska tung. Det är aldrig något problem när vi bara kör vår egen häst. Jag tror problemet är en annan häst som har för vana att trycka sig maximalt bakåt (redan vid pålastning för övrigt). Eller att den får för sig att konstra under transporten.

Jag kan för övrigt konstatera att även när vår egen häst lastas i så minskar kultrycket en aning (hur mycket vet jag inte men kroken höjer sig i varje fall). Om det är konstruktionsmässigt avsiktligt eller ej vet jag inte men vagnens tom-tryck är ju rätt högt - 100kg - så kanske har man tänkt sig att kusen i princip ska stå i "mitten". Jag hade nog föredragit ett lägre tom-tryck och att hästen stod garanterat framför "mitten". Vad nu "mitten" är på en tvåaxlad (ej boggie) vagn kan man ju också diskutera. Hur som helst så finns det en uppenbar risk att tyngdpunkten hamnar fel.

Mätningen skulle kunna ge mer information för att eventuellt åtgärda problemet. Det går enkelt att flytta fram de bakre bommarna men svårare med de främre. Och innan man gör något bör man få lite koll tycker jag. Enklast är kanske att plugga in diagnostiken och läsa givaren temporärt och provlasta olika hästar. Men det är roligare att bygga en mätare i realtid.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av Pen »

Hittade schemat till min bil. Kontrollmodulen till nivågivaren (HCM) är inkopplad på en av high speed CAN bussarna som finns i diagnostikuttaget (stift 6 och 14). Så där finns i vilket fall informationen tillgänglig.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av FormerMazda »

Att läsa ut data på bussen är inget nytt. Att veta vilken data du läsa kan vara lite knepigare.

Men om/när du lyckas med detta, vad ska du med infon till?
En skylt i hästsläpet som påminner pållarna om att ta ett kliv framåt om kultrycket minskar? :D
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ett riktigt bra och intressant inlägg. Kanon beskrivning och syfte.
Borde vara möjligt med en vettig trådtöjningsgivare.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av ajje »

Problemet är väl att du måste ta hänsyn till eventuell last i bilen hela tiden.

Under en långresa kommer dessutom vikten över bakaxeln att minska med ett halvt kilo per körd mil.

Frågan är om inte en trådtöjningsgivare på antingen krokhalsen eller dragstången på kärran är en bättre väg att gå.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av Pen »

FormerMazda skrev: 24 september 2020, 09:35:10 Men om/när du lyckas med detta, vad ska du med infon till?
En skylt i hästsläpet som påminner pållarna om att ta ett kliv framåt om kultrycket minskar? :D
Tja, du har ju rätt i att man också bör kunna åtgärda det om orsaken kan identifieras med mätningen. Och det kan man genom att flytta bommarna som ska hålla hästen i rätt läge i längsled. Å andra sidan ska man ju inte göra detta om kultrycket redan är bra för då får man andra problem. Man kan som sagt göra en statisk mätning utan att köra transporten genom att helt enkelt provlasta och mäta med diagnostiken i stället (möjligen med våg även om jag inte riktigt förstått hur man gör). Snäppet bättre dock om man även kan se det i realtid när man kör. Det ska kanske sägas att släpet inte "brukar" wobbla utan det är något som händer i sällsynta fall. Man kan köra flera hundra mil utan något som helst tecken till wobbling.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av Pen »

ajje skrev: 24 september 2020, 10:07:31 Problemet är väl att du måste ta hänsyn till eventuell last i bilen hela tiden.

Under en långresa kommer dessutom vikten över bakaxeln att minska med ett halvt kilo per körd mil.

Frågan är om inte en trådtöjningsgivare på antingen krokhalsen eller dragstången på kärran är en bättre väg att gå.
Ja, detta med bilens egen baklast har du helt rätt i. Kultrycket på ett tvåaxlat släp utan boggie beror ju dessutom på krokens höjdläge. Och det är nog sant att vid de få (två) tillfällen vi känt wobblingtendenser så har bilen varit rätt tungt baklastad. Mm, det tål att tänkas på. Kanske fäller det min ide.

Funkar trådtöjningsgivare för så grova dimensioner som kroken eller balkarna? Det är ju egentligen väldigt små vikter vi pratar om - 100kg.

En annan sak jag tänkt på är att om kroken höjs på ett tvåaxlat släp så ökar kultrycket (gäller inte enaxlat) och dessutom flyttas vikten över till den bakre axeln. Omvänt om kroken sänks så sjunker kultrycket och vikten flyttas över till den främre axeln. Hårddrar vi det senare fallet till att trycket är noll på den bakre axeln (som när man byter däck), så inser man att tyngdpunkten på lasten definitivt hamnar bakom den nu enda axel som har en kvarvarande funktion på släpet. Det är rimligt att misstänka att risken för wobbling förstärkas genom denna ombalansering mellan axlarna.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av larky »

Svårt att genomföra med trådtöjningsgivare då du måste mäta på ett sätt som inte påverkas av dragkraften bakåt, vindmotstånd, uppförsbacke etc, som nog kan uppgå till betydligt mer än variationen i kultryck.
CAN-varianten är mer genomförbar, men kräver kunskap om CAN och en del experimenterande.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av Pen »

Jag skulle kanske kunna komma till skott relativt snabbt med experiment på CAN. Jag har redan byggt ett CAN interface till en RPi som jag använder mot modelljärnvägen men jag antar att det går lika bra att ansluta till bilen (måste gissa rätt baud-rate dock). Till detta har jag hittat en mängd program, bland annat en sniffer. Så rådata kan jag nog få fram men sedan måste man provocera fram avläsningar som kan skiljas från allt annat på bussen.

Men jag skräms lite av den 12 åriga mastodonttråden "PC-styrning av Bergvärmepump" som i princip också är en protokollanalyseringstråd.
Senast redigerad av Pen 24 september 2020, 12:00:48, redigerad totalt 1 gång.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av Pen »

En ytterligare möjlighet skulle kunna var att utnyttja det faktum att släpet är tvåaxlat och sätta nivågivare vid dess främre och bakre axel. Om fjädringen är någorlunda likartad får man fram ett mått på balansen mellan axeltrycken. Om vagnen står fritt så kan man därifrån räkna ut var tyngdpunkten befinner sig. Är ena axeln nätt och jämt obelastad så ligger förstås tyngdpunkten precis över den andra axeln. Men med vagnen påhängd blir det inte lika enkelt. Man får fundera vidare.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av Palle500 »

Du kan ju göra en förstudie genom att ansluta vida och låta passageraren läsa/logga värdet på en provtur där du lastar lite olika kultryck.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av grym »

man skulle kunna mäta vinklen mellan dragbil och släpkärra, går att göra både mekaniskt och optiskt
skulle i enklaste fallet vara en kamera som kollar längst med dragstången eller en pinne / rör som är parallell med dragstången
eller en peklaser som lyser på kärran

eller montera något ovan eller nedan kulans centrum och få den att vrida sig utan vinkelfel när bilen och kärran svänger, men ändå få koll på vinklen mellan kärra och bil
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kultrycksmätare för dragkrok

Inlägg av AndLi »

Eller åka till biltema och köpa en backkamera att sätta I släpet, så ser du ju hur de står och vad som händer.
Man kan gå till en hästbutik och köpa en hästkamera, men de har en förmåga att vara mycket dyrare för precis samma sak...
Skriv svar