UVlåda

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: UVlåda

Inlägg av persika »

Om man lägger med ”tryckta” nedåt direkt mot fotoresisten, då borde det diffusa från träfibrerna inte ha nån betydelse.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: UVlåda

Inlägg av Pen »

@bjornj

Jag är intresserad av vilka våglängder LEDarna avger. Har du någon spec på dem?

Precis som du kan jag tänka mig att ersätta min kvartslampa med LED, men då jag även använder den som ozongenerator så behövs kortvågigt UVC.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: UVlåda

Inlägg av Mindmapper »

GastonDeVille skrev:Tänkte på det där med avståndet och fotonerna.
Det perfekta vore väl så direkt ljus som möjligt för att få en så skarp avbildning som möjligt?
Kolsvarta "väggar" och så stort avstånd som möjligt... :humm: ja inom vissa gränser då.
För att slippa ljus som slinker in mellan kanterna på filmen.
Och ja av samma anledning har man utskriften / bläcket mot laminatet. Helst med vakuum :razz:
På den gamla goda tiden hade jag sk lith-film (grafisk film) som var så kolsvart som svetsglasögon ungefär.
Man fick köra hårt för att överexponera genom det. Det ljusa var totalt genomskinligt.

Frågan är var man får tag i material nuförtiden.
Har också använts för röntgenfotografering och liknande.

Här ett typiskt sätt att exponera och framkalla:
Bästa korten har jag gjort med en UV-lampa uppsatt i taket i ett rum i källaren utan fönster. Korten låg under glasskiva på ett litet bord, mönster ner mot laminatet. Tog rätt många minuter. Gick sedan över till UV-lysrör i en al-låda, inte lika bra. Var väldigt exakt på tiden. Min förklaring till detta var att ljuset kröp under mönstret från alla möjliga vinklar. Med väldigt bra svärtat papper gick det hyfsat bra. OH inte så bra, dubbla OH något bättre.
Skriv svar