Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av Klickmans »

Radioten och hans Radioöra.
Mini Whip 20200808_103624.jpg
Bor man i lägenhet så han man starkt begränsade möjligheter att få till det med antennen.
Detta finns det dock lösningar på, så denna tråd är tänkt att handla om hur man optimerar.
Antennen är viktigast, men om man nu inte får sätta upp den där den hör hemma, på taket?

Då improviserar man.

En tråd hängande utanför fönstret kan fungera, men oftast blir det en Loopanten innanför.
Men störningarna inifrån kommer man inte ifrån, så försök få ut antennen, utanför fönstret.
Bor man i lägenhet som jag får man inte borra hål och göra åverkan, men det finns lösningar.

Min kommer att bli stupröret på väggen utanför.
202008091018.jpg

Med en AT (antenntuner) kan man i princip använda stupröret som antenn, jodå det fungerar.
Men i mitt fall har jag köpt en Mini Whip med förstärkare (aktiv antenn) för enbart mottagning.
Den ska monteras på en arm av kolfiber (Festival Pole), armen ska få något slags diskret fäste.

Inte klart än, får fundera lite på hur jag ska göra.

Det viktigaste är att antennen inte sitter (hänger) för nära något metallföremål (som stupröret)
Festival Pole/metspö är ju byggd i sektioner och kan bli allt från 3 -8 meter långa fullt utfällda.
Tar man av bottendelen på den kan man dissikera konstruktionen, och välja en av sektionerna.

Inte den yttersta, den är tunnast.

Det är ju inte stora vikter vi pratar om, men kolfiber är starkt, och håller om det monteras rätt.
Kanske en redskapshållare? Den kan spännas runt stupröret med spännband, eller en bagagerem.
Spindel kanske, monteringen ska iaf se ordentligt ut så man inte tvingas montera ner fästet igen.

Behöver man tillstånd?

Man kan montera upp den utan tillstånd, men detta ökar risken att den lika snabbt tvingas ner.
Själv formulerade jag ett brev till fastighetsägaren, förklarade hur jag hade tänkt, och varför.
Att jag på grund av Corona tvingas sitta hemma för det mesta, och att jag behöver stimulans.
Min Yaesu 890AT är på service men kommer hem igen.jpg
Vad är bättre än en riktig Radio?

Svaret kom idag, och jag fick tillstånd att montera antennfästet/Mini Whip just på stupröret.
Bättre än så kan inte dagen börja, så nu återstår att skapa ett fäste, och egna genomföringar.
Det finns färdiga, men jag vill göra ett proffsigt, med någon hållbar flatkabel med BNC-honor.

Varför? För att jag kan, och inte litar på Kinesiska lödningar.

Det kommer att tas en del bilder på det här projektet, dom blir en nyttig referens för andra.
När allt är klart, och kablarna är på plats kommer mina Radiomöjligheter att ha Optimerats.
Visserligen bara RX (mottagning), men ändå så mycket bättre än en halvkass inomhusantenn.
20200724_190304.jpg
Alla Tips och Trix är välkomna!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av RADIOT »

Grattis till tillståndet att montera i stupröret/hängrännan.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av Jonyverse »

Grattis från mig med. Jag följer ditt äventyr med att kunna lyssna på radio.
Kämpa på.

OT: Jag såg ett opimpat exemplar av ditt vrålåk här i stockholm och tänkte nästan "åh, är Klickman här" :D
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av Klickmans »

@RADIOT

Tack, ja det är verkligen goda nyheter att dom släppte till.

Lyssna och njut skrev dom i slutet på svaret.

En riktig Radiot förstår hur viktigt det är att kunna lyssna på Radio, och ha en avstämd antenn.
Även om förutsättningarna är begränsade så kommer jag med denna att få en brusig fin höst.
I skrivande stund håller jag på att göra ett nytt "fäste" ovanpå Whippen, får ju inte ramla ner.

Det kommer den heller inte att göra.
x20200811_172427.jpg
Tänkte först använda enbart en sektion av Festivalpålen, men två kan vara bättre för höjden.
Använder jag två sektioner så slipper jag dessutom leta upp en stege lång nog, får ögonmäta.
För att fästa Whippen i det yttersta röret tog jag två långa buntband som limmades in i röret.

Tvåkomponents, Loctite såklart.

@Jonyverse

Tack, det var trevligt och uppmuntrande att läsa.

Få personer (snöflingor) vet vad radiobrus är, och hur roligt man kan ha när man lyssnar på det.
Så för min del kommer detta att bli ett riktigt lyft, och som du ser på bilderna är jag på gång.
Börjar uppifrån, sen arbetar jag mig ner mot själva pålfästet som ska hålla grejorna i position.

So far, so Good.

Kul att det finns iaf en till, den jag ändrat lite på är just nu helt unik, men inte helt klar än.
Mer ljud och mer ljus, har allt hemma så det är bara att börja koppla in specialgrejorna snart.
Men först ska antennen och alla kablarna på plats, tror jag har den helt klar inom 48 timmar.

Måste tillverka genomföringen först, men det löser jag inatt.

Hmm: ett tränat öga kan se att jag använde ett PIR-öga för att tillverka en ny Whip-hållare.

Kupolen ovanpå Whippen, den sitter som berget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av Palle500 »

Nu blir jag lite tråkig. Men tänk på att buntband speciellt ofärgade blir fort spröda av solens UV-ljus. Inom 1-2 år så brister dom. Svarta är bättre håller kanske i 5 år gissar jag.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av Klickmans »

@PALLE500

Du är inte ett dugg tråkig, du är omtänksam.

Detta betyder två saker: Att jag kommer att göra om, fast jag gör det svart andra gången.
Den andra saken ditt svar innebär är att jag har lärt mig något nytt, precis det jag önskar.
Har aldrig ångrat att jag satte mig på skolbänken här, visserligen snart 62 år och haltande.

Mucho Appreciated, även lödövningarna går bra.

Om man helt bortser från en liten olycka med flygande tenn förra veckan, mitt i bröstet.

Tack för tipset om UV!

Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av Palle500 »

Tack Klickmans, du är alltid så omtänksam och positiv.
Du kanske kan skydda buntbanden för solens UV-ljus genom att sätta några PVC rör över buntbandsupphängningen? Typ avloppsrör, dom klenare vita sorten som sitter i handfatsavlopp. Finns i 32 och 40 mm diameter, nästa blir vanliga avloppsrör diameter 50; 75 och 110mm. Man kan såga upp dom i längsled då kan du öppna dom och få in kablar m.m lättare.
Det kanske räcker om du lindar lite svart vulktejp runt buntbanden som skydd för solen?
https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... 0-m-p40106
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av Klickmans »

@Palle500 (Tack för den fina komplimangen)

Vänlighet är nyckeln till fred (peace in mind), och jag söker inte konflikter att ödelägga min tid med.
Vulktejp skulle kunna lösa det på ett smidigt sätt, kan vara att jag har en bit liggande i mörka rummet.
Återstår dock att fixa själva armfästet som håller fast pålen, ska ta lite mått och göra en förfrågan här.

Alternativet är att skapa ett med delar jag har liggande, får se när jag vaknat.

Kunde vara trevligt med ett snyggt proffsfäste till denna antenn för en gångs skull, 3D-printat kanske?
Men först ska jag ta och skydda denna del från UV, så är det gjort och jag slipper göra om jobbet helt.
Kanske även borde skydda ögat man ser på bilden här, PIR-ögat med 4 krympslangade starka trådar.

Kanske kan spraylacka både toppfäste och Whip?

Note: Nej, jag har ingen 3D-printer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av Marta »

Sk*t att Du bor på första våningen. Kanske har Du möjlighet att dra en RG58 längs röret upp till vinden? Är det inte plåttak skulle Du kunna sträcka ut en dipol eller ha en magnetloop. Det kan fungera ganska drägligt. Största begränsningen nu för tiden är alla störningar från diverse väggvårtor av China Quality. Lyssnar Du på CW med ett vasst filter så försvinner det mesta bruset.

Den "antenn" Du har nu tar också upp alla dessa störningar och antagligen väldigt lite nyttosignal. Vad är det för något, en ferritantenn kanske? Hur som helst, inget för seriös kortvågsmottagning.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av Klickmans »

@Marta

Dra kabel upp till vinden vore finemang, men att ens få ha den utanför fönstret är en stor seger.
Denna vill jag inte äventyra genom att gå emot dom som sa ja genom att faktiskt inte respektera.
Seriöst eller inte, för mig kommer detta att bli så bra jag kan önska utifrån givna förutsättningar.

Den är testad på festivalpålen, och den funkar bra, mycket bättre än min Loopfadäs.

Antennen är en aktiv antenn för mottagning, storleken kan verkligen lura ett tränat öga, se här:

PA0RDT Mini Whip Active Antenna 10KHz to 30 MHz https://deimert.se/miniwhip/

Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av Jonyverse »

Marta: Den lille antennen är faktiskt bättre än man tror.
Används vida omkring.

Beskrivning på antennen: https://owenduffy.net/antenna/PA0RDT-MiniWhip/

På denna holländska webSDR används en sådan om man vill göra en bedömning: http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av Marta »

En antenn som är både liten och bra finns inte. Den där kommer att plocka upp mycket brus och störningar. Takröret kommer att ta upp signaler som kopplar kapacitivt till Din "antenn" med elnätet som motvikt.

En magloop gjord på rätt sätt funkar antagligen bättre. Nackdelen är den ynkliga bandbredden, men för mottagning kan nog ett helt amatörband täckas. Den är också mindre känslig för kapacitivt kopplat lokalt brus, något "mini-whip" sannolikt plockar upp massor av.

Nåväl, skall bli intressant att höra hur Du tar emot signaler som är lätta att jämföra. T.ex diverse beacon's som sänder dygnet runt. Är de för svaga så finns t.ex. RWM som helt enkelt måste kunna höras.

Tillägg:
Skall provlyssna länkad WebSDR

Bara praktiska prov kan visa hur det verkligen blir. Radio är 5% vetenskap och 95% svart magi. Det är alltid omöjligt att förutsäga hur det kommer att bli. Mycket därför det älltid är så intressant med det.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av Klickmans »

Åkte förbi XL-Bygg eftersom jag ändå behövde justera bromsarna på Permoräsern, hittade detta.
Stämmer inte med mitt stuprör, men jag ska försöka modifiera det så jag slipper åka till Biltema.
Diametern är för liten helt enkelt, men jag ska fundera lite och se om jag kan fästa det där ändå.

Utan skruvar och borrhål i tegelväggen, runt det stuprör jag har.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av Klickmans »

Så var det det där med kabelmojängen, fönstergenomföringen.

En sån kommer att tillverkas om en stund, bilder kommer när den är klar att monteras.

Spännande.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av Glenn »

Radiofolk brukar ju mer eller mindre se rött om man nämner eller kommer med en BNC-kontakt :D

Imponerande att du fick tillstånd f.ö, brukar vara svårt då ingen vågar ta beslutet, så rent generellt tycker jag det är lättare att be om förlåtelse än tillstånd :)
Skriv svar