Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av Klickmans »

@Jonyverse

Nej nej, den box jag kopplade fönstergenomföringen med för att få tunn kabel i karmen.
Den boxen togs bort, så koaxen från antennen går nu direkt in, och ner till förstärkaren.
Men jag sitter ju fortfarande här utan mottagning på mellanvåg och allt utom FM-bandet.

Whippen kan vara defekt, jag börjar misstänka det.

Men jag vet tyvärr inte hur man felsöker antennen, borde kunna gå att mäta via koaxen.
Nyss vaknat efter en hård natt med myrkryp i hela kroppen, så nu är det kaffe på gång.
Vad gäller Mini Whip så är den erkänt bra, så det ska bli kul att läsa hur det går för dig.

To be, 8) continued.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av Klickmans »

Uppdatering.

Den antenn jag monterade utanför fönstret är nu testad mot en riktig amatörradios mottagare.
Trodde för ett tag att något var fel, kanske okänt kabelbrott i någon av dom två BNC-kablarna.
Idag fick jag svaret: både antennen och förstärkaren fungerar, det sitter en brytare på boxen.

Från LeCanard´s samling.

Den brytaren stänger av helt batterispänningan (7,4 Volt) när man inte behöver förstärkningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av Klickmans »

För ett par veckor sen råkade jag höra kärringen ovanpå, ute på sin balkong med sin son.
Nu har han satt en mast utanför fönstret, var ska jag nu bo?
Det är riktigt elaka kärringjävlar som bor här, och dom klagar gärna till hyresvärden för bagateller.
Trodde för ett tag att det tillstånd jag fått gällde, men idag fick jag svart på vitt att så är det inte.
Så nu ska jag leta upp en lämplig stege och sänka den igen, annars ska den monteras ner omgående.

Som om det inte räckte med att jag redan är deprimerad.

Problemet är att jag knappt kan stå på en stege, men jag ska fundera på hur jag ska lösa problemet.
Det här skulle jag egentligen kunna skriva i en jävligt grinig tråd, men jag är trött på allt gnäll i den.
Så jag läser den inte ens längre, som en klok man skrev (LASP): Undvik allt det negativa, jag försöker.

Skit samma, lilla frun och jag har ändå tröttnat på idioterna här, och hyresvärden. Så vi söker annat.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5782
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av rvl »

Jäkla "höghusstalkers".
Var det ursprungliga tillståndet du fick skriftligt?
opampen
Inlägg: 1772
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av opampen »

Tråkigt med sådana grannar! Vet en som är radioamatör och som satte upp en antenn utanför, vilket gnäll det blev! Han har tillstånd av hyres värden för anntennen!

En del människor är missunsamma! Det kan t.o.m finnas sådana som inte kan något om radio som är rädda, så löjligt! Det var en dam som sa att hon inte vill sitta längst bak i bussen för där sitter ju motorn och generatorn, hon var rädd för strålning! Ha! Ha! Vad f..n ska man säga!? Jag skrattde gott! Det finns så mycket tokiga människor! Men detta tog någ priset :rofl

I vilket fall, Kickmans så hoppas jag att du står på dig! Har du en gång fått tillåtelse att sätta upp antennen så är det ju konstigt att det inte gäller? Har skriftligt på det?

Låt inte en tokig granne förstöra ditt fina intresse!

Hoppas att det går bra!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av Klickmans »

@rvl @opampen

Visst har jag skriftligt via mail, men jag kapar ner den och ser hur responsen blir från dom.
Tog min gamla bild för att visa er ungefär hur jag tänkt åtgärda grannens visuella problem.
Tyvärr finns det fler grannar här, och fler teknikproblem att lösa. Orkar inte skriva om det.
Det onda ögat x20200815_163356.jpg
Inatt blev det många tankar, och jag blir allt mer frustrerad över vårt pissnödiga boende.

Det bor en Psykopat här https://www.ystadsallehanda.se/ystad/an ... g-d93848c7

Allt jag vill är att lyssna på min Radio, och få vara ifred med det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av Klickmans »

Idag kom stegbilen.

Så det var bara att sätta igång och sänka den till hälften, räcker inte det måste jag kapa.
Har informerat hyresvärden, så med lite tur räcker det så här, men jag brukar inte ha det.
Vi får se hur det blir, glad att jag har gjort vad jag kan för att blidka dom. Men räcker det?

Förmodligen<<< :?: >>> Inte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5782
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av rvl »

Beror kanske på okunskap också. Man vet ju inte vad de tror att det finns i burken, foliehattstrålnung eller kanske rent av en kamera som tittar in genom fönstret. (Har en bekant som blev anklagat för olaga videoövervakning, efter att han hade tejpat upp sin USB-sticka för mobilt bredband i fönstret. Nån granne som sett ljuset från modemets LED, hade trott att det var en kamera.)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av mrfrenzy »

Kan du inte be hyresvärden att få sätta antennen på taket så grannarna slipper se den? Se till att hitta något schakt eller liknande invändigt för osynlig kabeldragning.
Då får du också bättre räckvidd.
opampen
Inlägg: 1772
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av opampen »

Otäckt med den där psykopaten i området!

Men hoppas att dom kommer nöja sig med det här och att du får vara ifred för dom!

Tycker som mrfrenzy att du borde kolla upp om du kan få ha antennen på taket!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Kortvågsantenn 4-Dummies in Bunkers

Inlägg av Klickmans »

@mrfrenzy (Tack opampen)

Tack för förslaget, men att sätta den på taket kommer dom aldrig att säga ja till.
Kollade med en app, vi bor ju bara 9 meter över havet så det är bättre att flytta.
Lilla frun och jag är överens, vi lämnar gökboet här. Kanske även Ystad Kommun.

Tills dess håller jag låg profil.

Den senaste tidens negativa händelser tar hårt på mig, detta märks varje dag nu.
Ont i kroppen (Psykosomatiskt till viss del), trötthet, irritation, och nedstämdhet.
Tröttheten tar ut sin rätt, men vi hoppas kunna komma ut bra på den andra sidan.

Solsidan.
Skriv svar