Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Hej EF .. bara som förvarning, detta projekt kommer att ta tid :mrgreen:
Har läst "Teknos TV teknik" en del på sista tiden och blev inspirerad att fixa till en gammal TV. Är otroligt mycket intressant analog teknik i en TV och enkla och eleganta lösningar på komplicerade problem - tycker de är roliga att hålla på med. Nu är det dock säkert 15 år sedan jag fixade en gammal TV. Objektet ifråga är en Radiola TV610 från tidigt 60-tal. Enbart VHF. Jag har faktiskt en TV innehålande samma chassie, men i en mer attraktiv låda, men jag tänkte ta mig an denna först.

Nåväl, så här ser den ut:
20200730_101051.jpg
20200730_101110.jpg
Denna TV har stått i ett kallt förråd i nästan 10 år, men innan dess hade jag igång den och den fungerade hjälpligt. Det fanns en del små irriterande detaljer jag störde mig på:
Linjesynk föll ur tidvis, lite beroende på bildinnehåll. Bilden kunde börja luta, ofta upptill.
BiIdhöjden var svår att justera och få att hålla sig stabil efter en tids drift.

Jag har ett schema jag scannade in för många år sedan, vill gärna ha tag på en bättre kopia. Bifogar min scan som PDF. Någon som har möjlighet att ta en bra kopia?
a4_e4d.pdf
Innan jag börjar felsöka och fixa till TVn måste jag få ordning på min signalkälla, vilket är ett relaterat projekt som kommer ta mycket tid i anspråk. De analoga TV sändningarna har ju tyvärr sedan länge upphört. Man kan såklart ansluta TVn till en digitalbox via en RF modulator, det har jag gjort tidigare, men jag har valt att göra det ytterligare lite mer komplicerat. Jag tänker förstärka upp signalen från RF modulatorn så pass att jag kan sända trådlöst, men ändå med relativt låg effekt så att räckvidden inskränker sig till huset/tomten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av YD1150 »

Schemat ser ut att vara från Philips, chassiet verkar heta E4-D.
Kul projekt att få igång en gammal raritet med hanterbara komponenter (inga BGA-kapslar här!) :)
Verkar vara typ 800Ω:s högtalare i ljudslutsteget, Philips hade ibland en specialare att de körde
ljudslutsteget som ljud MF (5,5MHz) förstärkare samtidigt.
Är intressant att titta på gamla TV-scheman hur de löste saker förr, lite udda intresse men... :D

Finns diverse TV scheman här men svårt att veta om det är något som kan passa.

https://frank.pocnet.net/instruments/Ph ... _docs.html

Du skulle ha en RF-modulator från ett kabel-TV nät för de kör ut lite mer "effekt".
Har en analog satellitmottagare från UHF-Units med separat ingång för just videosignal
som omvandlar den till RF med stympat sidband en "norm-enlig" signal alltså.
(finns satellit basband video ut så det skulle antagligen vara en dekoder i mellan, därav video in)
Enkla RF-konvertrar har vanlig AM.

Fortsätt med renoveringen, blir fint i vinter med Kalle Anka och värmen från rören :tumupp:
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Hade gärna haft en bättre signalkälla, med stympat sidband, den jag har är AM enbart. Min egna TV sändare är faktiskt "färdig", har bara inte monterat in den i lådan. Saknar nätdel och lite annat, som ligger i en Electrokit beställning som jag inte har klickat färdig.

Efter att ha suttit och jämfört schemat lite med verkligheten finns vissa skillnader, men jag är rätt säker att kretskorten är samma, bara placerade lite annorlunda i apparaten. Sedan är det bara en högtalare, schemat visar två, men det är helt riktigt en 800Ohmare. När jag fick tag på schemat hade jag en kompis att bläddra igenom gammal servicedokumentation i pärmar hos en radio och TV handlare och vi hittade till sist ett som stämde. Det var dock nästan 20 år sedan och den affären finns inte kvar tyvärr.

Kan det vara en Philips?
Tack och lov är det inga trix som ljud-MF kombinerat med LF del i denna apparat. Det skall ju höra fler blad till dokumentationen förutom schemat, vore trevligt ha dem.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av ELTompa »

Kul projekt. Den ser ju inte alltför risig ut inuti. Sånt tycker jag gör det roligare att meka :)
Men skulle du inte först skaffa en testbildgenerator med videoutgång så kan man börja med att få igång en bild utan att behöva trassla signalen genom RF delen?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Nä vänta nu, det är flera saker som inte stämmer med schemat. Min TV har utgångstransformator och 8Ohm högtalare. Schemat visar ett block av tangentswitchar med olika funktioner, dessa saknas på apparaten. Vid antenningången finns på apparaten en trimmer för antennanpassning, vilket saknas på schemat. Det är nog tyvärr inte alls rätt schema.
Nåväl, skall lyfta ner min balkgenerator från vinden och se om det finns liv i den och om det är möjligt göra en provkörning av TVn med den.

Såg ditt svar nu ELTompa.
Ja den är OK faktiskt. Jag har hittat en del lagningar som jag gjort för cirka 20 år sedan, en del utbytta kondensatorer är väl sisådär monterade - på avknipsade ben på ovansidan korten :) Jag verkar ha bytt ut ett motstånd i nätdelen också. Sitter ett chassiemonterat med aluminiumkropp på ovansidan.
Jag har en videogenerator, tror jag .. men jag felsöker faktiskt helst som helhet.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av opampen »

Grattis till denna raritet! En fin TV!

Ska bli intressant att följa!

Radiola var i stort sätt samma konstruktion som Philips men kunde skilja lite mellan olika modeller.

Vid den här tiden 50-60-tal använde Philips sig av högohmiga högtalare på 800 Ohm i vissa modeller. Hade en radiogrammofon från mitten av 50-talet som jag ärvde av min farfar där det satt en 800 Ohmig högtalare.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Tack för det! Jodå jag har en mönstergenerator, en mycket fräsch och välbyggd Philips som kan ge RF modulerad samt positiv eller negativ videosignal. I signalvägen har man använt de mycket stabila och tidsbeständiga "senapskondingarma", så jag väntar mig inga större problem. Nackdelen är kontakterna på fronten, dessa måste jag byta till BNC.

Jag kan bara inte lista ut hur man får isär lådeländet, alla lådans sidor är lösa bitar och även frontpanelen är en separat plåt och alltihop är ihopskruvat i någon ordning som är logisk om man är en Holländsk ingenjör....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av ELTompa »

Jamen se där vad han har i gömmorna.
Jag tycker senapskondingarna är fina. Dom ger en minnen från Philips elektroniklåda EE1003. De syns senapskondingarna även i TVn :)

Vad är det för typ av kontakter på fronten?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Jag är en klant 🤓
Trodde att det var någon skum typ av kontakter i fronten på mönstergeneratorn, men det är N kontakter, eller en slags kompatibel variant i alla fall. Då är det inga problem, jag kan använda några av mina N till BNC adaptrar. Då är en provkörning inte så långt borta.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av ELTompa »

Bra. Synd annars att modda en så fin mönstergenerator som också ser ut att vara i ganska fint skick.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Efter lite letande hittade jag även original RF sladden, med rätt kontakt och även en balun inbyggt för övergång till TV apparaternas dåtida 300Ohm balanserat. Skall se om jag hittar en manual till mönstergeneratorn, det är en Philips GM2892. Vill gärna veta vad DM71 ögat som sitter på fronten indikerar. Någon form av tidbasvisning inbillar jag mig. Kanske att ögat står stilla när generatorns bildfrekvens och nätets frekvens är samma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av larky »

Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

larky:
Yes, jag hittade den också. Lite drygt med Holländska, men det får man nog ta. Efter lite studier av manualen förstår jag också vad DM70 ögat gör. Om man inte inställt bildoscillatorn (den är frisvängande i flera av generatorns lägen) i generatorn på samma frekvens som nätets så fluktuerar magiska ögat "rytmiskt". Med en trimpot på sidan av generatorn kan man synka instrumentet mot nätet. Sedan finns omkopplare på generatorn för att förskjuta bild och linjefrekvens över eller under den rätta med 4%. På så sätt kan man kontrollera att en TV mottagares synkronisering fungerar riktigt, den skall då inte i något av de lägena "falla ur" och göra så att bilden börjar rulla åt något håll.

Nu blir det en omgång videostandard snack här, jag tyckte det var intressant att läsa om TV signalens uppbyggnad i TEKNO:s TV teknik och jämföra det med hur signalen ut från min mönstergenerator ser ut. Först en utmärkt bild från boken.
20200801_235321.jpg
Med ch1 ansluten till generatorns videosignalutgångar (inte RF utgången), tog jag ett par skärmdumpar med mitt RIGOL DS1054z. En sak jag märkte direkt är att utgången för negativ video är "lurvig". Se bild nedan för ett par linjer i en helt vit bild:
neg_video_all_white.jpg
Om man undersöker "lurvet", exempelvis vid vitnivån närmare visar det sig vara en 5,5MHz signal på ungefär 115mV. Hmm.
neg_video_all_white_fuzzdetail.jpg
Däremot ser videosignalen på positiva utgången bättre ut med . Mycket mindre "lurv", omkring 22mV. Misstänker dålig filtrering någonstans i mönstergeneratorn.
pos_video_all_white.jpg
Och i detalj
pos_video_all_white_fuzzdetail.jpg
Om man undersöker generatorns utsignal med en TV mottagare ser allt bra ut tills man aktiverar horisontella band. Felet är subtilt, men vissa av banden har "hack" i sig och hacken hoppar omkring i bilden och gör den ostabil. En bild med enbart vertikala band genereras utan problem.
crosshatch_frame.jpg
crosshatch_frame_detail.jpg
En sak som också märks är att man i generatorn tagit en del genvägar och genererat en lite förenklad videosignal, exempelvis finns ingen delbild-synk, inga utjämningspulser innan bildsynkpulserna och .. kanske någon annan skillnad jag missat. Nedan, en komplett bild där man ser de 625 linjerna och bildväxlingsfälten med släckpuls för videosignalen samt bildsynk. OBS, mätt på "+ VIDEO".
compl_frame.jpg


Så här ser det ut vid bildväxling, nu tillbaka till "- VIDEO".
neg_video_all_white_frameshift.jpg
Förresten, det här med positiv och negativ videosignal vållade mig ett tag stort huvudbry. I TEKNO:s TV teknik sägs en videosignal vara positiv om max amplitud motsvaras av vitt i bilden, i annat fall negativ. Därmed skulle jag vilja påstå att bilden på sidan 242 visar en positiv videosignal, det står också i texten på samma sida att 75% av max på signalen är svart och att över 75% är reserverat för synkpulserna. På mönstergeneratorn finns en lägesomkopplare, där man väljer typ av videosignal ut och läget längst åt vänster visar en svart fyrkant. Jaha, det skall vara helt svart bild det tänkte jag. FEL. I manualen står det "blank raster" om detta läge och det betyder tydligen helt vit bild. Exempelbilder på andra utsignaler visar också vit bakgrund och svarta ränder.

Mina oscilloscopbilder med mönstergeneratorn inställd på "blank raster" och ch1 ansluten till "- VIDEO" (negativ) visar en signal som ser ut som bilden på sid 242 i TEKNO:s boken, men som uppenbarligen har svartnivån längst upp eftersom bilden bevisligen är helt vit och bildinformationen i linjerna ligger nära 0-nivån. Vad missar jag? Har man bland Philips ingenjörer haft en annan uppfattning om vad som är positiv respektive negativ video? Det verkar nästan så.
Så här ser några linjer ur en helvit bild ut med ch1 ansluten till + VIDEO ut.
pos_video_all_white.jpg
En annan sak jag ser är att linjesynk inte faller mitt på linjesläckpulsen, osäker på om detta har något betydelse. Går troligen att justera, sidan 70 i manualen tar upp pulsbredder och justering av dessa.

Nåväl, trots denna mönstergenerators nuvarande brister skulle jag säkert kunna provköra och felsöka Radiola TV:n. Det gäller att känna till vilka fel som kommer från instrumentet och vilka fel som kommer från TV:n...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av YD1150 »

Det finns väl ingen kristallstyrd klockoscillator i mönstergeneratorn utan det är frisvängande utan någon koll på fasläge m.m. RF-mässigt är det bra med max "kräm" då synkpulserna kommer för då synkar TV :n lättare vid svag signal. Värre om bilden inte synkar alls.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Så är det YD1150, allt är frisvängande. Jag tror ändå att de hoppande horisontella banden är ett fel. Kanske synkroniseras horisontell och vertikal mönstergenerering och detta klaffar inte riktigt varje gång. Nåväl, jag tror jag kan leva med det.

En liten uppdatering. Jag tänker fortsätta göra små försök att få tag på servicedokumentation som stämmer. Därför satte jag och ritade av .. pust, den lilla illustration som finns på skärmplåten på HS delen. Här finns de tydligaste ID kännetecknen, samt en hänvisning till ett "principschema nr R6-97719". Skall försök dra iväg detta samt någon bild eller två till Radiomuseet i Gtb. Eller kanske någon på forumet nu kan identifiera och har rätt dokumentation?
info_samt_rörplacering.jpg
Jag har gjort en lista på de kondensatorer som jag troligen kommer vilja byta ut. När jag lade till dessa komponenter till min Electrokit beställning jag knåpat med ett tag kom jag (ihop med mycket annat visserligen) precis över 5k kr, yikes. Får se när den klickas iväg.Troligen en bit in på hösten när sommarens renoveringsjobb på huset är utförda och betalade. :D

Nästa steg är att provköra TV:n via vridtrafo och göra en del mätningar på utgångsläget.
Eftersom de synkroniseringsproblem jag kom ihåg att TVn hade kan bero på brum överlagrat i vidosignalen vill jag börja med att mäta upp ripplet över de olika elektrolyterna i nätdelen. Troligen kan man få ner ripplet en hel del med nya kondensatorer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar