Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av hcb »

Jag var dessutom och for fullkomligt i busken, jag hade inte läst tillräckligt noga för att Se (heh!) att det var signallikriktare och inte sådana för matningsspänningen. Ursäkta :oops:
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av YD1150 »

Bilbatteriladdare från 60-talet med selenlikriktare får i alla fall "spel" om man byter ut till kiseldioder för då flyger nålen på amp-metern i botten på grund av lägre spänningsfallet. Så det fungerar inte rakt av i det fallet. :) Har sett det.

Om selendioderna på bilden från tv:n så finns de med i en Siemenskatalog från så sent som 1976.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

1N4148 var också min tanke på ersättningskandidat. Jag skall börja med att plocka loss selenlikriktarna och mäta upp dem mer ingående, men min känsla är helt klart att de är paj.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Det råkade sig så att en remsa med OA91 var närmare till hands än 1N4148 och jag tänkte: Varför inte, mer tidstypiskt med germaniumdiod.
Nåväl, det gjorde ingen skillnad. Reglerspänning över C119 är i stort oförändrad.
linjeosc_C119_330nF_nyadioder.jpg
EDIT:
Några snabba spänningskollar:
V14 katod: +9,2V (i schemat anges +12V)
Linjeoscillator anod, +B: 180V (i schemat anges 200V)

Generellt har jag sett att spänningar, i synnerhet anod, skärmgaller osv i allmänhet är något lägre än vad som anges på schemat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SJM
Inlägg: 48
Blev medlem: 13 augusti 2008, 18:03:56
Ort: Visby

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av SJM »

Hur mår motståndet R136 som matar linjehållningspotten ?
Hur mår de högohmiga motstånden R87 och R88 ovanför bildröret i schemat ?
Spänning på linjehållningspotten i varje ändläge ?

/Sven
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Mickecarlsson »

Om du byter till en 1N4007 lägger ett 5W 100 ohms motstånd i serie så får du i stort sett samma spänningsfall.
Mät vad du har för spänning idag, ersätt och mät igen, ev får du gå upp till 150 eller 220 ohm för att få samma förhållande.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Jag har ägnat lite tid i linjeoscillatorn, bytt två motstånd som var utom tolerans - gjorde ingen skillnad.
fel3.png
Sedan gick jag tillbaka till mina tankar en tid tillbaka, eftersom störningen återfanns i både bildhöjd och bildbredd måste störningen finnas redan vid detektorn. Jag har funderat på om en läcka mellan glöd och katod i ett rör kan ställa till det. Därför började jag titta på spänningarna på katoderna i mellanfrekvensförstärkaren. Sista MF rör, V6 - måste ju vara ett bra ställe att börja på. Vad har vi här då? Det här ser inget vidare ut...
katod_V6.jpg
Det måste vara en tämligen lågohmig förbindelse som kanske går att mäta upp.

EDIT:
Jag är en dumskalle. Hade förväxlat pinne 3 och 4, mätte på pin 4, som är glöd, inte konstigt att det var mycket 50Hz där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Det här luktar mera problemets kärna. Det här är signalen på V7 pin 8, som enligt schemat skall vara den kompletta videosignalen. Den ser inte bra ut ...
V7_pin8.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Pen »

Där ser man!

Ändrar det sig om du kopplar bort AFR? Alltså, ligger det möjligen en 50Hz komponent på AFR-signalen?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Det får jag titta närmare på mot slutet av veckan eller helgen, lab-tiden tog slut :mrgreen:

Har grunnat på vart en så kraftig störning skulle kunna leta sig in. Kanske om C97 är helt kass? Det är dock en Philips "senapskonding", så jag har inte haft anledning att misstänka den.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Pen »

Annars är det ju naturligt att också misstänka C100 som ju finfiltrerar referensspänningen på 105V på katoden (som hämtas från +A). Gissar att det är en elektrolyt då den är på så mycket som 4uF. VDR motståndet R103 bidrar också till stabiliseringen (den avser antagligen nätspänningsvariationer men lär ju bidra även på kort tid). Jag vet inte hur VDR motstånd åldras.

Men första steget är kanske att helt enkelt mäta AFR-signalen för att se om den är störd eller ej. Men den är onekligen en tänkbar felkälla.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

C100 har jag redan bytt, till en 22uF 400V, för det var det enda lämpliga jag hade. Det ändrade tidskonstanten på störningen rätt rejält (eller skall man säga hur ofta den framträder under, säg 5s?), men inte magnitud skulle jag vilja säga. Kommer i alla fall att börja med att se hur AFR spänningen ser ut och så får jag ta det därifrån. De där VDR motstånden gör mig lite nervös överlag, vad skall man egentligen ersätta dem med om de ger upp? Verkar vara lite sisådär med information om karakteristik på de VDR man använt. Typ kodat med Radiolas egna artikelnummer bara ..
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av YD1150 »

Hur ser VDR ut, skivformig eller som en beige stav med en färgring i ena änden. Tror att jag har NOS av vissa sorter.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Hur ser VDR ut, skivformig eller som en beige stav med en färgring i ena änden. Tror att jag har NOS av vissa sorter.
Nu var det R103 jag tänkte på, men det hittar jag inte i apparaten. Jag upptäckte att det är vissa skillnader mot schemat. Se bild.
20201014_224009.jpg
VDR arrangemanget med R103 för att fixa AFR verkar man ha frångått och man använder en annan spänning +E ur nätdelen i stället och C100 sitter inte på katod av V13 - faktiskt sitter där ingen elektrolyt alls, bara den lilla 5000pF C99. Jo, jag provade sätta en 22uF även här, ingen skillnad.

Jag har försökt felsöka närmare och har inte kommit så mycket framåt. Punkt 402, MF AFR ser ut så här:
mf_AFR_punkt_402.jpg
Det är en del 50Hz rippel även här, men inte extremt mycket. Jag provade tillfälligt att löda in en 22uF elektrolyt på AFR spänningen och ripplet som ses i bilden ovan försvann helt, men gunget fanns kvar i bilden, men nu extremt långsamt.

Jag har hela tiden ogillat ripplet i +A i nätdelen, så jag tänkte prova ersätta de två elektrolyter som är parallellkopplade och filtrerar den spänningen. Om vi börjar med utgångsläget, som jag visat tidigare:
+A_rippel.jpg
Så här blev då +A med en ny 270uF 400V
+A_rippel_ny_konding.jpg
Det jag tidigare kallade 100Hz "hacket" som syntes på min tidigare mätning är borta, ripplet lägre och sinusformat som jag tycker det borde vara.

Nåväl, att ordna upp ripplet i +A gjorde inte så mycket annat än att ändra tidskonstanten på gunget ännu en gång.

Jag tog en titt på +B, som bland annat matar anod och skärmgaller på V6. Lite rippel här också.
V6_skärmgaller.jpg
Jag undrar om det inte är läge att beställa elektrolyter och mitt ersättnings-PCB till nätdelen för att få helt fräscha elektrolyter dit. Det kommer att bli ett jäkla jobb att mickla dit ersättningskortet, men det går liksom inte köpa nya fräscha multisektionseletrolyter som passar i chassiet längre.

Jo .. den fula videosignalen på V7 pin 8, skruvar jag ner mönstergeneratorns utgång till 0, alltså att videosignalen in till apparaten försvinner, då är även spänningen på V7 pin 8 "ren". Det är alltså ingen kontinerlig 50Hz störning där. Antingen kommer störningarna in redan i HF och MF, eller så påverkar avböjningsdelarna i apparaten HF och MF och det hela "modulerar" så att säga sig självt, på grund av otillräcklig filtrering. Kan vara troligt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Pen »

Jag skulle fortsatt att felsöka den "fula videosignalen" baklänges. Den är ju definitivt fel och den påverkas "baklänges" av förhållandevis få andra signaler och därigenom lättare att felsöka. Jag tror inte att som du säger att MF och HF delarna påverkas baklänges av avböjningarna förutsatt att AFR är stabil som den tycks vara. Annars hade ett gitter mellan videosignalen och linjeoscillatorn kunnat orsaka en modulering av AFR signalen eftersom videosignalens nivå (V13B-7) nycklas med linjesåtergångens puls som utgör anodspänning (V13B-6 via C98). Om de gittrar i förhållande till varandra så samplar man av videosignalen i fel läge (inte vid svartare-än-svart-nivån). Detta gäller förstås även innan linjeoscillatorn är låst men då ökar ju AFR tills låsning sker. Även en varierande amplitud på linjeåtergångspulsen hade kunnat modulera AFR signalen något. Men nu är ju AFR-signalen tydligen "ren" så denna baklängespåverkan tycks inte vara en del av problemet.

Jag tycker att det på bilden ser ut att vara tydligt att den "fula videosignalen" har en amplitud (snarare än nivå) som är modulerad med 50Hz. Det styrks kanske också av att det försvinner utan insignal. Det rimligaste känns ju ändå att det är något eller flera av MF rören vars branthet är modulerad. Väldigt synd att det inte var så enkelt som AFR. Hade en tanke på glödströmsmodulering i något visset rör men då borde det vara 100Hz. Kan det även bli så stor påverkan om lokalsocillatorns anodspänning ripplar?

Sedan kan jag spontant tycka att AFR på 0.2V (som du mätt upp på din bild) är ett högt värde om MF-rörens katodspänning ligger på max 0.6V som schemat anger. Då skulle de ha en gallerspänning på -0.4V. En snabblick på databladet för EF80 indikerar omkring -2.5V @10mA, 200V. Om du drar upp insignalen skulle jag förvänta mig en negativ AFR. Har du några uppgifter om de tänkta nivåerna på AFR (de som har ett inringat nummer)?
Senast redigerad av Pen 15 oktober 2020, 14:08:22, redigerad totalt 4 gånger.
Skriv svar