Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Bra att du peppar mig :) Jo, jag skulle hemskt gärna gå till botten med det hela innan jag börjar bygga om nätdelen ..

Som jag nämnt tidigare är apparaten misstänkt "döv". Jag får skruva upp utnivån på generatorn på max och samtidigt ha kontrastkontrollen på max för att få en någorlunda skarp bild.

Skall titta närmare i MF delen. AFR mätte jag med skopet AC kopplat, för att tydligt se eventuell brumstörning - så jag kan inte säga säkert vad AFR ligger på för nivå. Också en sak att kolla upp.

Det här har jag kollat upp, men inte återkopplat i tråden:
Hur mår motståndet R136 som matar linjehållningspotten ?
Hur mår de högohmiga motstånden R87 och R88 ovanför bildröret i schemat ?
Spänning på linjehållningspotten i varje ändläge ?
R136 var ett av de motstånd jag nyligen bytte som var utanför tolerans.
R87 och R88 verkar OK.
Spänning på linjehållningspot har jag inte kollat.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Pen »

Ops. Jag hann editera föregående inlägg medan du skrev. Förutom kosmetik lade jag till en fråga om ripple i matningen till lokalsocillatorn skulle kunna ge så stor påverkan på videosignalens amplitud också? Den är ju groteskt stor.

Heja på!
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Lokaloscillatorn, som om jag nu läser schemat rätt, borde vara V2A - den matas ju från samma spänning som MF delarna, +B. Den ser rätt OK ut tycker jag.
rippel_+B_2.jpg
MF AFR, nu DC kopplat, ser ut så här, med den extra 22uF filterkondingen - har en nivå på strax under -4V med mönstergeneratorns signalstyrka på max:
mf_AFR_punkt_402_extrafilterC.jpg
MF AFR verkar kunna gå mellan nära 0V och -10V. Jag hade väntat mig en lägre AFR spänning med mönstergeneratorns signalstyrka maximalt uppvriden, men svårt att dra några slutsatser av detta då jag inte har koll på utnivån på denna.

HF AFR, som påverkar ingångssteget i kanalväljaren, ligger på ungefär samma nivå, och har väl i runda slängar samma rippel som MF AFR hade innan jag lade till den extra filtreringen. I båda fallen måste ripplet rimligen komma från +A (för HF AFR) och +E (för MF AFR) som man använt vid skapandet av AFR spänningarna. En enkel sak att prova vore väl att lägga till en gigantisk filterkonding även på HF AFR.
hf_AFR.jpg
Vi tar väl en mätning med AC koppling på vertikalen också.
hf_AFR_ac.jpg
Jo jag provade en sak till, ersatte samtliga EF80 i MF delen, vilket inte gjorde någon skillnad. Skrev V3, V4 osv med tusch på de rör jag ersatte, så jag kan sätta tillbaka dem senare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Går bra det här, igår kväll fick jag kollaps på bildavböjningen :mrgreen:
Visade sig att en av kondingarna jag bytt ut i "ungdomen" hade en dålig lödning och ena sidan hade släppt. Det var C166.
utdrag_5.png
Jag borde sätta ihop en lista på kondingar att byta ut, beställa hem och och göra om och göra rätt. De kondingar jag bytt ut tidigare är i vissa fall blandade hejvilt olika sorter och det ser inget vidare ut helt enkelt. Jag har i alla fall använt "moderna" film/foliekondingar och de borde vara OK.
20201016_082527.jpg
Efter att ha lött fast C166 fick jag tillbaka full bild igen, whoho!

Efter detta lilla steg tillbaka gick jag tillbaka till felsökningen.
Jag provade sätta en "stor" 22uF elektrolyt på HF AFR, jag skulle ju vilja ha denna spänning helt utan rippel. Nu till det märkliga. HF AFR, punkt 404 - är en till synes högohmig nod som borde vara busenkel att filtrera mycket ren, men direkt vid påslag av apparaten ser HF AFR ut så här:
hf_AFR_ac_extrafilterC.jpg
Trots att jag satt en 22uF elektrolyt som extra filtrering. Denna AC komponent är alltid närvarande och lika stark, även fast AFR spänningen till synes genereras på rätt sätt och faktiskt är beroende av signalstyrkan. Ändrar jag signalstyrka på mönstergeneratorn ändras HF AFR. Utan signal från generatorn får jag -2V och med max signal -4,2V. Hmm ..

Jag får R94, som påför +A till V13 anod, till 1.8M, borde vara busenkelt att filtrera denna AFR spänning ren. Kanske är det genombrott i R94? Men då borde ju AFR spänningarna bli helt tokiga.
utdrag_6.png
Jag får väl prova löda loss HF AFR till kanalväljaren och ersätta med ett labaggregat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Pen »

Man kan ju se det som att både AFR HF och AFR MF utgörs av det filtrerade medelvärdet av anodspänningen på V13B. Man kan ju säga att anodspänningen och därmed AFR har tre källor: +A via R94 (och lite till), Linjefrekvensen via C98 och +E via katoden på V13B. Om man leker med hypotetiska extremvärden så har man ena fallet V13B helt strypt (för låg videosignal) och andra fallet V13B som diod (för hög videsignal). I första fallet har linjefrekvenssignalen ingen påverkan alls på medelvärdet av anodspänningen och inte +E heller så AFR blir helt enkelt en nedskalad +A *. Men i det andra fallet kommer toppen på linjefrekvenspulsen genom diodfunktionen hos V13B att lägga sig på +E (cirka) och därmed kommer (den mycket längre) botten på densamma att lägga sig på +E minus dess amplitud vilket är det som ger den erforderliga negativa spänningen på AFR. Så eventuellt rippel i linjesignalens amplitud (men inte nivå) påverkar också AFR (HF och MF). Ännu värre är det med +E som samtidigt utgör referensvärde för komparatorfunktionen hos V13B. Och slutligen också i hög grad om linjesignalen gittrar i förhållande till den jämförda videosignalen. Så det finns rätt många rippelfall som påverkar lika eller värre än +A - även för AFR HF.

* AFR kan dock inte bli mer än marginellt positiv eftersom den klampas av dioden V8A. Att AFR för HF ligger s a s i kedjan från matningen från +A är antagligen för att se till att MF steget regleras ner "före" HF steget vid behov. Man ger HF steget lite mer positiv AFR.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

De här förklaringarna du kommer med är guld värda, tack så mycket :)
För min del är denna resa minst lika mycket förstå hur allt fungerar som felsökning. Jag har lite svårt att bara lista ut allt ut ifrån schemat, att jobba med apparaten praktiskt och dina förklaringar så klart, det hjälper.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Pen »

Kan inte låta blir att fundera vidare över din egen reflektion: Det kan väl inte vara så att de där 100mV ripple som du mäter oavsett värde på kondingen kommer från den punkt du valt som jord för proben? Den ekvivalenta resistansen rör sig om något till några hundra kiloohm så du borde få bättre filtrering med din större konding än så. Bara för att utesluta möjligheten till lite taskig jord någonstans så skulle du kunna sätta proben på andra sidan kondingen och se vad som finns där. För det är ju som du säger lite skumt att det inte hjälper att öka värdet.

Ditt förslag att lägga konstant AFR med labagg (eller varför inte ett batteri) tycker jag är utmärkt. Överlag kryllar det ju av smarta återkopplingar som finjusterar eller plockar bort verkan av störningar i normalfallet men som gör det väldigt svårt att skilja mellan orsak och verkan när man har ett fel. Att plocka bort dessa under felsökning kan ofta förenkla.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

En bra poäng, som jag hittills bara lite flyktigt funderat på, men som jag nu ägnade lite mer tanke. En uppenbar källa till störande jordströmmar, som därmed flyttar jord i olika delar av apparaten till olika potentialnivåer - är ju naturligtvis glödslingan. När jag studerat kretskorten som apparaten är uppbyggd på noterar jag att man använder de fästskruvar som kortet sitter monterat i chassiet med, som jordpunkter. Metalldistanserna som korten sitter på ligger direkt an mot kortens nakna koppar och därefter mot apparatens chassie. Kanske inte bästa lösningen?

Sedan ser jag nu också att glödslingan avslutas med bildröret, vars ena ände av glöden jordas vid mittstiftet på V13:s rörhållare, alltså på synk/AFR kortet. Hmm, man drar alltså 300mA AC in i en av apparatens känsligaste delar, kanske inte så lyckat.
Jag gjorde så att jag flyttade denna jordpunkt bort från synk/AFR kortet och till en lödpunkt direkt på chassiet.
Och .. ett första steg framåt! Nu ser videosignalen på V7 pin 8 mycket bättre ut och bilden är även bättre. :D
V7_pin8_2.jpg
Om ni inte mins så såg ju videosignalen ut så här tidigare.
V7_pin8.jpg
Att notera när det gäller mätningarna ovan är att jag har i båda fallen använt samma jordpunkt på chassiet, den lödpunkt dit jag nu även flyttade avslutet på glödslingan. Så störningen har uppenbarligen minskat rejält.

Jag är ännu inte helt nöjd med bilden, den svajar fortfarande, men mycket mindre.

HR AFR spänningen ser nu mycket bra ut.

Kan det vara så att jag nu inte letar ett komponentfel, utan ett konstruktionsfel? En sak som skulle vara värt att prova vore att utföra en del av förbindelserna mellan korten som skärmade ledningar och så följer samtidigt jord med, så att man knyter känsliga signalers referens(jord)punkter närmare varandra potentialmässigt.

Jag skulle kanske kunna jaga felet genom att sätta jord på oscilloskopet dit jag nu flyttat avslutet på glödslingan, sedan fara runt med probespetsen på andra ställen där det skall vara jord - och leta potentialskillnader.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Jag var för snabb att ropa hej. Bilden är faktiskt oförändrad.

Metoden jag nämnde i tidigare inlägg gav inget. Upptäckte i stället att på +B finns ett rippel som är mycket långsammare, omkring 1Hz. Begriper ingenting, men det här skulle kunna vara orsaken till det hela. Jag har provat sätta en extra 100uF parallellt över C145. Det minskar 50Hz ripplet - så klart, men inte detta långsamma nämnvärt. Ser ut så här.
+B_mf_platta.jpg
Man ser samma 1Hz rippel även i +A, d.v.s "tidigare" i kedjan i nätdelen. Nu är jag tillbaka till orsak och verkan igen. Om strålströmmen varierar så man väl fenomenet att bildslutsteget drar ner matningsspänningen i takt med detta. Jag har ju tidigare noterat att även bildinnehållet påverkas, det är ett mörkt band som vandrar i bilden.
+A_rippel_1Hz.jpg
Min Radiola TV håller på att se ut som ett skatbo med diverse elektrolyter inpatchade här och där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Pen »

Behåll skatboet så länge.... Videosignalen gick ju i a f från orimlig till rätt ok antar jag.

Det som vore väldigt intressant för fortsatt analys nu är att förstå om denna 1Hz är en självsvängning eller en differens mellan nät- och bild-frekvens. Jag skulle mäta upp de två frekvenserna vid exakt samma förutsättningar för att se om det stämmer med 1Hz. Ett rätt uttömmande sätt att göra detta är att sampla in bildsynk, nätfrekvens och signalen med svävningarna i bilden ovan på tre kanaler och sedan se om svävningarna stämmer med den vandrande fasskillnaden mellan de båda första.

Det finns ju några reglerloopar som potentiellt skulle kunna självsvänga (t.ex. den för linjeslutsteget, men den borde även påverka bredden vilket inte är uppenbart i dina bilder). Men som sagt, frågan ovan borde vara en vägdelare.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Visst varnade jag i början av tråden för att detta projekt kan komma att ta tid?? :mrgreen:

Hade länge en varukorg hos Electrokit som väntade på att plånboken skulle återhämta sig någorlunda efter hösten renoveringsprojekt i huset. När väl plånboken mådde bättre så hade varukorgen rensats, troligen utgångna cookies eller liknande. Ställd inför insikten att behöva sitta och leta fram alla artiklar på nytt så tappade jag sugen en aning.

Nu är i alla fall det jag saknade till att komma vidare i TV projektet beställt, till slut.

En sak jag gått och grunnat på var hur boosterspänningen såg ut. Vet att jag kollat på den vid något tillfälle, men ville återkomma dit. Boosterspänningen borde påverka både bredd och höjd, störningen jag kämpat med gjorde precis det. Jag tänkte att jag börjar med att kolla pinne 3 på bildröret, skärmgallret - som har en egen 600V spänning som fås ur boosterspänningen. Nå .. inget alls där?? 0,någotV
G+, 600V spänningen på pinne 3 regleras av ett VDR och filtreras av C134. R156 på 180k kunde vara misstänkt, men fanns vara OK. C134 är ett exempel på ungdomssynder jag har velat rätta till. Det är en konding som i sig är säkert 40 år, bortlödd ur någon gammal färg-TV och inte speciellt snyggt monterad i Radiola TV:n. Detsamma gäller C135, men jag hade bara 1st lämplig 47nF 1200V.
Efter byte av C134 kom G+ upp i 540V. På schemat anges 600V. Låter helt OK.
20210206_221843.jpg
Förstår inte hur bilden kunde vara så pass normal helt utan skärmgallerspänning till bildröret?? Jag mätte flera gånger så jag tycker inte att jag borde ha kunnat klanta till det så pass att jag feltolkat 0V resultatet. Jag kollade aldrig på skärmgallerspänningen med skopet, kan ha varit så att det var något där, men att spänningen hade ett hemskt rippel.

Lade sedan lite tid på att justera till vertikal linjaritet och bilden ser nu rätt bra ut. Jag är inte 100% nöjd, men skall stanna här och invänta de komponenter jag beställt. Bland annat C135, filterkondingen till boosterspänningen skall bytas.
20210206_225456.jpg
Måste troligen centrera till bilden horisontellt genom att vrida (eller?) på magnetskivorna på bildrörshalsen, men vill vänta med det tills jag är nöjd i övrigt.
Råd för hur jag går till väga med det mottages tacksamt, har aldrig provat.

Till vänster i bild syns ringningar, eller vertikala linjer, någon störning på linjeavböjningsströmmen (?) som jag skulle vilja få bort, men tar det senare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Idag kom första halvan av de två laddningar komponenter som behövs för att gå i mål med detta. Elektrolyter och några likriktardioder. Sedan tidigare har jag även fått hem det kretskort jag ritat upp som skall sitta på distanser från chassiet där de stora burkelektrolyterna sitter idag. På så sätt kan jag ersätta chassieelektrolyterna med moderna dito som dessutom kommer att ha lite högre kapacitans och definitivt lägre ESR, vilket kommer vara gynnsamt för ripplet i apparaten.

Om det går, utan att orsaka alltför tokiga spänningar i nätdelen, eller att jag får problem med att det blir för högvärmeutveckling på kortet ersätter jag även selenlikriktaren med två st seriekopplade kiseldioder som då också sitter på kortet.
20210210_205805.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Mickecarlsson »

Tänk på att selenlikriktaren har ett spänningsfall på ett par volt, i vissa fall ett tiotal volt.
Kiseldioderna har 0,7 volt. Lägg ett motstånd i serie på 100-150 ohm (på några watt) så får du samma resultat, annars är risken att du skickar in för hög spänning.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Yes.
Av den anledningen finns plats för ett chassiemonterat effektmotstånd på kortet, strax ovanför de två dioderna på bilden. Om det behövs för att få bort värme så bockar jag till en aluminiumvinkel och lägger mellan motståndet och kortet.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag undrade just varför du lämnat en så stor yta på kortet, nu vet jag :D :D :D
Skriv svar