Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Berätta om dina pågående projekt.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Pen »

Eller vänta nu. Ser att du i ditt inlägg den 2 augusti verifierar videogeneratorn med en annan TV och där syns ju inget jitter på bredden. Ja, då kanske jag får backa på generatorn som ytterligare en möjlig felkälla - såvitt nu inte den andra TV'n har en snabbare reglering av linjeoscillatorn (men det tror jag inte).
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Tack för dina svar Pen, mycket bra tips :)
Jo generatorn ser bra ut på en annan apparat, så det skall inte vara något problem. Jag skall ta en titt med skopet, bland annat på reglerspänningen till linjeoscillatorn. Jag har varit lite nervös inför koppla in mätinstrument, jag har inte varit säker på isolation i den trafo jag använder för att driva TV:n, men har nu jag kollat upp det och det var inga problem - har full isolation. Då skall det vara lugnt att koppla in mitt oscilloskop som är skyddsjordat, eftersom TV:n är flytande mot jord.

Jag lade tidigare en del tid på att kolla upp nätdelen och anodspänning ser faktiskt renare ut än vad schemat anger. Exempelvis i punktan "+A", som jag sedan tidigare kollat upp:
I schemat anges 1,5V topp till topp rippel i punkten +A, jag mätte upp 700mV RMS, vilket blir omkring 1V topp till topp, så alltså lägre än vad som skall vara. I andra punkter med fler steg av filtrering är ripplet ändå mindre, vilket tyder på att kondingarna i nätdelen gör sitt jobb.
På boosterspänningen har jag dock inte mätt upp ripplet, men där borde rippel vara på linjefrekvens, så frågan är om rippel där ger de symtom jag ser i bilden...
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Pen »

Boosterspänningen skulle mycket väl kunna rippla med nätfrekvensen (prop mot +F) men eventuellt kompenseras det av återkopplingen via C331 o R152. Tidskontanten har jag inte kollat - det är väl främst till för att kompensera mot nätspänningsvariationer och ändrad medelstrålström tror jag. Men om boosterspänningen skulle rippla så borde i första hand bredden på bilden rippla snarare än läget (eller i vart fall mer än läget). Men det ser ju ut på dina bilder som att bredden är någorlunda konstant. Svajar det vänster på vänster sida så svajar det lika mycket vänster på höger sida tycks det.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Dåså, dags för lite oscilloscopmätningar i apparaten!

Vi börjar med att ta en titt på rippel i nätdelen i punkt +A. Det här hade jag mätt upp redan med RMS voltmeter och det värde jag fick då gav mig inga misstankar, men vågformen kanske säger något, så jag gjorde en mätning. Redan här är jag misstänksam. Jag hade förväntat mig sinusformat rippel, inte detta fula hack.
+A_rippel.jpg
Kan filtreringen i detta steg av nätdelen vara så dålig, att när något drar ström pulsformat så tar spänningen de abrupta sprången som syns, eller är det något slags genombrott i selenlikriktaren man ser? Ser lite grand ut som om en snutt av en 100Hz rippelsignal letat sig in.

Jag tänker att det kan vara läge att prova byta i alla fall de sektioner elektrolyter som ansvarar för +A, men fortsatte mäta för att få lite information om utgångsläget.

Vi kollar punkt 3 på synk/afr i schemat
utdrag_3.png
Här skall vi finna synkpulser på 15kHz och ungefär 20V p-p. Så här ser det ut.
synk_afr_3_short.jpg
Jag ställde in trig på exakt den lilla spiken som kommer innan synkpulsen, då missar man bildsynkpulserna och bilden blir tydligare. Jag kunde tydligt se att ormandet i bilden återspeglas i synkpulserna. Återges tydligast med en film från oscilloscopet:
20201004_232747.mp4
Till sist tog jag en titt på reglerspänningen över C119. Denna har ett tydligt "lurv" som kommer och går med en takt som motsvarar gunget i bilden. På oscilloscopbilden nedan stannade jag svepet precis i rätt ögonblick, så att "lurvet" syns.
linjeosc_C119.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Pen »

"Kan filtreringen i detta steg av nätdelen vara så dålig, att när något drar ström pulsformat så tar spänningen de abrupta sprången som syns, eller är det något slags genombrott i selenlikriktaren man ser? Ser lite grand ut som om en snutt av en 100Hz rippelsignal letat sig in."

En hypotes är att bilden i stort sett är vit och att strålströmmen gör sig gällande som belastning. Under bildsläcket blir strålströmmen 0 för att sedan återgå till full styrka. Under denna tid får du en överlagrad spik uppåt och det skulle då vara den som syns. Försvinner det om du drar ner ljusstyrkan till noll? Hypotesen går även att bekräfta/avslå genom att visa släckpulsen samtidigt på osilloscopet.
Edit: Jag har konstruktionsdata från en färg-TV från 1969. Linjeslutsteget där drar 36W vid 0mA stråle och 66W vid 1.3mA stråle. En vit balk kan dock ge en impulsbelasning på 7mA.

"Jag ställde in trig på exakt den lilla spiken som kommer innan synkpulsen, då missar man bildsynkpulserna och bilden blir tydligare. Jag kunde tydligt se att ormandet i bilden återspeglas i synkpulserna. Återges tydligast med en film från oscilloscopet:"

Jag tror att "den lilla spiken" är starten på den egentliga synksignalen. Signalen sänks kort därefter en aning genom bakmatning från linjeåtergångens jämförelsepuls från kortkontaktens punkt 8. Så som det ser ut på schemat borde de komma i motsatt ordning. Det tyder på att linjesocillatorn laggar. Ju mindre spiken är desto mindre är lagget. Vad händer om du vrider på linjehållningen? Beroende på dennas läge borde lagget ligga en aning åt ena eller andra hållet. Hur som helst verkar det som att lagget svajar vilket ju är det väsentliga. Så antingen gittrar synkpulsen eller så gittrar linjeoscillatorn och det går inte avgöra vilket. Låser man linjesocillatorn genom att öka C119 och gittret är kvar, ja då måste det vara synkpulsen som gittrar (eller så gittrar linjeslutsteget i förhållande till linjeoscillatorn). Det blir mycket enklare att avgöra om man visar två signaler samtidigt på oscilloscopet.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Ett par snabba saker:
Vred ner ljusstyrkan till 0 och ripplet i +A förändras inte.

Har ersatt C119 med 330nF och bilden beter sig på precis samma sätt, samma gung.

Har skissat upp ett PCB som skall ersätta samtliga elektrolyter i nätdelen och även selenlikritaren.
20-001024_rev1_psu_cap_pcb.png
Kortet tänkte ja kunde sitta där de gamla elektrolyterna nu sitter, upphöjt från chassiet med plastdistanser, och så får man dra ledningarna som förut gick till kondingarna upp till kortet. Någon eller ett par kanske inte når och får skarvas.
Jag måste mäta upp hur mycket ström som går genom likriktaren för kunna välja lämplig diod, sedan kan det ju (troligt) bli problem med att spänningarna i nätdelen blir för höga på grund av att spänningsfallet över en kiseldiod är mycket längre än selelikriktaren.

Och . jag har gamla synder att rätta till. I mitt ungdomliga oförstånd har jag ersatt en del motstånd i nätdelen och även vad det verkar ett NTC motstånd i glödkedjan. Verkar som om NTC R162 slagits ihop med R163. Jag har .. förhoppningsvis med goda grunder, ersatt de med tillsammans 100Ohm.
20201005_095102.jpg
Ganska lustigt kan man tycka hur man placerat de här motstånden som syns på bilden i precis motsatt hörn längst bort från nätdelen, men garanterat är det av termiska orsaker, att se till så att värmen sprids. R164 har jag tänkt ska få flytta in på kortet jag gjort, men säker är jag inte. Skall kolla upp strömmar och effektutveckling först.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Pen »

"Till sist tog jag en titt på reglerspänningen över C119. Denna har ett tydligt "lurv" som kommer och går med en takt som motsvarar gunget i bilden. På oscilloscopbilden nedan stannade jag svepet precis i rätt ögonblick, så att "lurvet" syns."

Det här får jag inte att stämma. Om jag tolkar din oscilloscopsbild rätt så ligger likspänningen nästan på 0V. Den borde väl idealt ligga någonstans i mitten av reglerområdet om linjehållningen är inställd hyfsat rätt. Reglerområdet är ju 0-5V. Vidare får jag inte ihop det att amplituden är så stor och formad så. På ömse sidor om C119 finns ju kurvformen från styrgallret på reaktansröret som ska vara ganska sinusformad respektive kurvformen från detektorn som ska vara spikformad upp/ned. Ingen av dessa borde ge den formen. Bakmatningen från oscillatorn via 56k kan inte heller ge den amplituden. Återstår detektorn som kanske skulle kunna ge amplituden men som sagt inte formen. Hur ser kurvformen ut till höger om detektorn (den som borde vara dubbelspikad)? Något säger mig att linjeoscillatorn ligger rätt "fel" i mittfrekvens och drivs kraftigt rätt av synken.

Edit: Du hann före mig, men det förändrar i o f s inte observationen. Däremot borde naturligtvis amplituden ha minskat när du ökade C119, annars är det märkligt.

Edit2: Angående likspänningsnivån: Är det kanske så att du har scopet AC-kopplat och att det är därför du får 0V? Mm, detta slog mig inte förrän nu. Men kurvans form och amplitud är ändå konstig.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Jag kan ju koppla bort videosignalen från mönstergeneratorn och kolla vad linjefrekvensen ligger på då, samt justera. Om jag förstått det rätt justeras linjeoscillatorns frekvens med L11. I servicebladet anger man bara att man skall justera L11 för bästa funktion på linjehållning med testbild. Jag kan ju mäta frekvensen exakt med moderna hjälpmedel och med tanke på hur oscillatorn skall synkroniseras måste det vara gynnsamt att den ligger något _över_ den linefrekvens som skall vara. Men hur mycket över?

Jag tackar ödmjukast för dina svar i tråden, mycket värdefulla. För mig som inte är van är det svårt att avgöra vad som är fel och inte.

Vad är lämpligt angreppssätt, kolla och justera linjefrekvens, sedan ta en titt igen på spänningen över C119?

EDIT:
Ja, så klart. Det är AC kopplat eftersom jag tittade på spänningen i nätdelen. Skall göra om mätningen.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Ny mätning över C119. Ligger en DC nivå där på -350mV. OBS, mätning är med det större värdet på C119, 330nF. Pulsamplituden är mycket mindre nu.
linjeosc_C119_330nF.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Pen »

Om linjeoscillatorn svänger med rätt frekvens vid så låg reglerspänning så tycker jag att det i sig borde vara ett fel. Jag skulle nog fortsatt med att mäta upp alla kurvor och DC nivåer som finns utritade för linjeoscillatormodulen.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

V27 och V28 gör mig misstänksam. Hur skall sådana här små selenlikriktare mäta egentligen? I ena riktningen verkar jag ha 10M resistans och i den andra 15 till 20M...
Om jag ersätter dessa med kisellikriktare är det risk att reglerspänningen blir alldeles för stor? I så fall kunde man ju kanske minska C114 och C115.
utdrag_4.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av hcb »

Jag har någonstans i bakhuvudet ett minne av att man inte utan vidare kan ersätta Se-likriktare med Si-dito, just för att framspänningsfallet är så mycket lägre och strömoberoende hos de senare. Tyvärr har jag inte mer än så att stödja mig på.

En idé vore kanske att sätta ett seriemotstånd på X Ohm för att begränsa stötströmmar och för att ge en mjukare U/I-kurva.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Ni kanske vill se hur de små gynnarna ser ut, inte många har stött på de här selenlikriktarna i miniatyrutförande. Jag kan tänka mig att deras förekomst är begränsad till ett kort spann där de var:
  • Billigare än kisel, germanium och rörlikriktare
  • Acceptabel prestanda i förhållande till ovan
Jag ritade in i bilden vart anod och katod är, jag hoppas att jag fick detta rätt .. är expert på att göra fel på sånt här :mrgreen:
20201006_141645.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av YD1150 »

Tittade i några Luxor TV-schema från 60-talet och där har de Selendioder men germaniumdioder av typen OA81 förekommer, men jag tror att två 1N4148 kommer att fungera minst lika bra, sen är läckströmmen mindre med kisel. Pulsspänningarna är ju på 10-tals Volt till fasdetektorn så tröskelspänningen spelar mindre roll.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Glenn »

hcb skrev: 6 oktober 2020, 13:50:22 Jag har någonstans i bakhuvudet ett minne av att man inte utan vidare kan ersätta Se-likriktare med Si-dito, just för att framspänningsfallet är så mycket lägre och strömoberoende hos de senare. Tyvärr har jag inte mer än så att stödja mig på.
Det beror väl på applikationen, ofta går det väl men dom är inte likvärdiga rakt av nej.
Skriv svar