Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Har fått tag på rätt schema! En efterlysning hos Svensk Radiohistorisk Förening fixade biffen. Efter lite pusslande i paint har jag klistrat ihop schemat till ett A3 blad som är hyfsat läsbart.
TV610_schema.pdf
Den här dokumentationen var mycket värdefull, för den klargör flera av justeringspunkterna jag kunnat se på TV chassiet och som jag tidigare varit osäker på vad de gör.
Det är flera blad i serviceunderlagen, komponentlista och trimningsanvsisningar. Har inte klistrat ihop dessa än.

Började förra veckan med lite uppstartsjobb, först formering av kondingarna i nätdelen med strömbegränsat nätagg inställt på cirka 150V i flera dygn. Strömmen stabiliserade sig snabbt på omkring 9mA, vilket är på grund av diverse spänningsdelarnät som jag inte brydde mig om att koppla ur. Jag matade helt enkelt in 150V strömbegränsat på katoden på likriktardioden i nätdelen.

Igår gjorde jag sedan en första provstart. TVn beter sig snällt och startade och gav hyffsad bild. Bildlinjaritet är lite sisådär, även med linjaritetskontrollen i ändläget, också finns brumstörningarna i linjesynk jag visste om sedan tidigare. Avvikelsen upptill i bildlinjariteten kan bero på motstånd eller konding som drivit i värde, får kolla på det senare.
20200816_134326.jpg
20200816_132700.mp4
Man kan se att högra kanten på bilden svänger i ett långsamt böljande mönster. Förmodligen finns för mycket 50Hz rippel någonstans, synkseparator eller linjeoscillator känns troligt - spänning: "+A", eller "+B". Som jag minns problemet sedan tidigare fick störningen linjesynk att falla ur, lite beroende på bildinnehållet, vilket jag tycker tyder på att man skall misstänka matningen till linjeoscillator eller möjligen synkseparator. Med mönstergeneratorn är synk stabil, man märker bara av "gunget" i bildkanten. Linjeavböjningen är troligen OK - linjariteten ser bra ut. Man kan hävda att varför inte bara byta elektrolyter "i bulk" tills allt är nytt, men jag tycker det blir mer intressant om man tar det steg för steg och ser förändringarna vid varje komponentbyte. Kanske kommer jag undan med att bara byta någon eller ett par av de 3st 100+100+50uF filterlytarna. Om alla måste bytas får de nog avlägsnas från chassiet och så bockar jag till en ALU plåt där man kan buntbanda fast nya kondingar och som får sitta på ovansida chassiet i samma utrymme som de gamla. Räcker det med att byta enstaka sektioner kan ersättarna gömmas under chassiet.

Utgångsläget är bra :tumupp:

Nästa steg är att mäta upp ripplet över de olika sektionerna i nätdelen. Nu när jag har schemat kan jag mäta vid varje spänningspunkt, +A, +B osv och notera rippel, sedan prova med ny konding och se vad det gör för skillnad. Som bonus anges ripplet vid punkten +A till 1,5Vt-t, bara att kolla mot det då.
Behövs det bytas kondingar får jag lite problem. Om jag nu inte skall klicka iväg min monsterstora Electrokit beställning så har jag inga 100uF >300V. Däremot har jag ett antal 270uF 400V hemma. Filtreringen blir uppenbart mycket bättre, men hur blir det med toppström genom nätlikriktare vid uppstart? C138 och C139 är ju parallellkopplade, vilket ger 200uF - att ersätta dessa med en ensam 270uF borde vara OK. Samma sak gäller C142 och C143 - parallellkopplade och båda på 100uF. C144 på 50uF matas via ett 5k motstånd, vilket bör begränsa toppströmmar vid uppstart till något ofarligt, tror att jag kan köra med 270uF även här. Frågan är då om C145 och C147 också kan ersättas till 270uF? Hmm, är då inte ens säkert att jag har så många 270uF 400V. Jag hoppas att några av nätlytarna visar sig vara OK.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av alexanderson »

Att starta utrustning innehållande elektronrör med reducerad ström genom glödtrådarna är direkt olämpligt. Om katoden inte har rätt temperatur leder detta till en överbelastning av katoden, med skador som följd.

Formera istället elektrolytkondensatorerna direkt från spänningsaggregat via serie motstånd UTAN LIKRIKTARRÖR.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Tror inte du har läst vad jag skrivit? Denna apparat använder kisellikriktare i nätdelen och jag mjukstartade kondingarna genom att lägga på 150V i punkten +B. Ingen ström gick genom glödkedjan alls.

Det där du skriver om att katoderna tar skada anser jag vara rent svammel. Med reducerad temperatur på katoden begränsar man rörets förmåga att leda, vilket bör göra det välldigt svårt att överbelasta något.
Att köra rören länge på det sättet kan kanske ge negativa konsekvenser.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av hcb »

Mitt minne är dimmigt, men jag har för mig att risk för skador med för låg/ingen glödström gäller torierade volframkatoder och inte de oxidkatoder som nästan alltid finns i mottagarrör.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Så kan det nog vara. Jag reagerade på alexandersons mer generella påstående, särskilt formuleringen överbelastning, vilket jag hävdar är felaktigt.
Jag har däremot läst diverse onlineskribenters anekdotiska berättelser om olika sätt som rör kan ta skada på om man lägger på anodspänning utan uppvärmd katod. En vanlig uppfattning är att rören kan ta skada, men man är inte direkt överens om hur det går till och varför det sker. Vore intressant att läsa faktisk forskning i ämnet. Jag har väldigt svårt att se att man kan göra någon skada med kalla katoder annat än om man går långt bortom maximala anodspänningar för rören, eller misshandlar dem på annat sätt under lång tid. Rör är överraskande robusta.

Mer on-topic så kan jag berätta ... inget nytt alls om projektet :mrgreen:
Jag renoverar två fönster på "skogslabbet" och fram till dess att det är färdigt blir det lugnt på projektfronten.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Pen »

Nu blir jag lite nyfiken. Är det verkligen kisellikriktare i en sådan gammal apparat? Är det inte selenlikriktare - en radda plattor, ofta i en aluminiumlåda?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Du har rätt, det är selen. Precis en sådan här:
s-l1600.jpg
Projektet går lite sakta just nu, jag håller fortfarande på och renoverar fönster, men jag har undersökt TV lite på senaste tiden. Rippel i nätdelen verkar inte vara något jätteproblem. I schemat anges 1,5V topp till topp rippel i punkten +A, jag mätte upp 700mV RMS, vilket blir omkring 1V topp till topp, så alltså betydligt lägre än vad som skall vara. I andra punkter med fler steg av filtrering är ripplet ändå mindre, vilket tyder på att de flesta av kondingarna gör sitt jobb.

Efter att jag justerat linjaritet i bildavböjningen (vertikal avböjning), så är "gunget" i bilden faktiskt ännu värre, nu påverkas båda horisontell och vertikal. Kanske kommer brum in tidigt i kedjan .. hm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Det är alltså det här "ormandet" eller gungandet jag försöker få bort. Jag har provat byta 2st rör utan skillnad. V19 och V7. V19 är slutrör för vertikal avböjning. V7 driver katodstrålrörets katod, det vill säga ändrar elektronstrålens intensitet, med andra ord slutrör för videosignalen. Min tanke är att ett läckage mellan katod och glöd i ett rör någonstans kan föra in brum, men det behöver ju inte vara så, kan orsakas av annat.

Det är nog dags att börja mäta i apparaten med oscilloskop och försöka se vart i signalkedjan det skiter sig. Jag skall nog mäta med mitt gamla analoga Trio 30MHz och inte mitt moderna Rigol, däremot driver jag TVn med isolationstrafo, så det är säkert att mäta även med ett "hot" chassie.
20200905_123431.mp4
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Jag gjorde ett "höftskott" till och provade byta C94 en 4uF 250V. Gallret på katodstrålröret hålls upp på lämplig potential via ett högohmigt nät och spänning +A från nätdelen, dessutom kan 15kHz pulser från en annan del av apparaten dra ner gallret på en mycket lägre spänning. Är inte säker, men tror att detta används för att släcka elektronstrålen ordentligt under linjeåtergången.
Att byta 4uF kondingen till en ny .. och visserligen mycket större, på 22uF - fick till följd att gungandet i bilden började gå avsevärt mycket långsammare. Däremot finns svängningarna kvar och de är lika stora som innan. Hmm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av YD1150 »

Det brukar finnas några komponenter för ljusfläcksundertryckning, som skickar in en positiv puls på G1 när man stänger av apparaten.
För att undvika en lysande punkt på bildröret.

Hur är det med spänningarna till synkseparatorn och i eller kring fasdiskriminatorn, något konstigt där som skulle kunna "modulera" i sidled?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Gunget är i både höjd och sidled, men absolut, skall kolla närmare på hur spänningarna i synk och diskriminator ser ut. Min känsla just nu är att det inte sitter i nätdelen, men jag kan ha fel.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Pen »

Om apparaten stått länge i lite fuktig miljö skulle jag nog börja med att mäta gallerförspänningarna i synksep, fasdisk och linjeosc. Jag har renoverat några radioapparater från 50-talet och kopplingskondingarna mellan anod i ett steg och galler i nästa har läckt så pass mycket att gallerförspänningen hamnat helt fel. Det räcker ju med 100Mohm för att påverka påtagligt. Jag kan se en del sådana fall i ditt schema som även skulle kunna ge en väg för lågfrekvent brum som inte finns där annars.

Visst är det så att svängningarna vandrar med frekvensskillnaden mellan nätet och videogeneratorn?

Nu verkar du ju ha senapskondingar även i TV'n och de är nog relativt bra ur fuktsorbtionssynpunkt. Värre är det med lite äldre papperskondingar eller de där svarta klumparna av senare modell där hela klumpen sprack. Jag mätte några gamla senapskondingar som jag råkade ha kvar i mina lådor (som legat inomhus i källare) och det var bara någon enstaka som låg i häraden 200-300Mohm, övriga var utmärkta. Keramiska kondingar är jag osäker på, men visst är väl keramer hygroskopiska?

Ska bli kul att följa din felsökning.
'
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av SeniorLemuren »

I Kristinehamn finns en firma "TV Radio & Tv Tjänst AB" Innehavaren har varit med från början, han är pensionerad men pysslar fortfarande i sin firma. Har inte han scheman så finns de nog inte. Testa att ringa Anders 070 365 40 10

Edit: Såg inte att du hittat rätt schema. Men hans kunskaper kanske kan komma till pass på något annat sätt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Pen skrev: 7 september 2020, 08:32:08 Om apparaten stått länge i lite fuktig miljö skulle jag nog börja med att mäta gallerförspänningarna i synksep, fasdisk och linjeosc. Jag har renoverat några radioapparater från 50-talet och kopplingskondingarna mellan anod i ett steg och galler i nästa har läckt så pass mycket att gallerförspänningen hamnat helt fel. Det räcker ju med 100Mohm för att påverka påtagligt. Jag kan se en del sådana fall i ditt schema som även skulle kunna ge en väg för lågfrekvent brum som inte finns där annars.

Visst är det så att svängningarna vandrar med frekvensskillnaden mellan nätet och videogeneratorn?

Nu verkar du ju ha senapskondingar även i TV'n och de är nog relativt bra ur fuktsorbtionssynpunkt. Värre är det med lite äldre papperskondingar eller de där svarta klumparna av senare modell där hela klumpen sprack. Jag mätte några gamla senapskondingar som jag råkade ha kvar i mina lådor (som legat inomhus i källare) och det var bara någon enstaka som låg i häraden 200-300Mohm, övriga var utmärkta. Keramiska kondingar är jag osäker på, men visst är väl keramer hygroskopiska?

Ska bli kul att följa din felsökning.
'
Ja den har stått säkert 5 år i ett kallförråd, sommar som vinter, så mycket kan ha hänt. Däremot har den alltid haft det här felet, även under tiden jag faktiskt använde TVn sist, omkring 2004, 2005. För säkerhets skull tog jag in TVn och lät den stå innomhus i över ett år innan jag började starta och felsöka.
Tror som du säger att svängningarna varierar med skillnaden mellan signalkällan och nätet. Jag provade med ett nytt PCF80 på plats V11 och gungandet blev värre och ändrade frekvens rätt rejält.
utdrag_2.png
Jag bör nog leta efter felet i den delen av apparaten. Det stämmer att det är senapskondingar till största delen, även en del papper-vax fanns, men de hade jag bytt redan för 15 år sedan. De keramiska kondingarna brukar vara OK och inte läka, men man vet aldrig.

SenionLemuren:
Tack för tipset!

Sedan har jag pusslat ihop även infosidan av servicedokumentationen till en sammanhängande bild och gjort en PDF:
radiola_TV610_info.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av breflabb »

Vad man lätt glömmer bort när det gäller rör konstruktioner är att det förekommer en hel del
motstånd i megaohm storlek, och med tanke på det så skulle jag mäta dessa,speciellt
runt rören V11, V12
Skriv svar