Hejsan!
Vill kolla så man inte gör nått farligt...
Har två 14.4 volt Li-Ion batteri över från en borrmaskin.
Tänkte laddspänningen på ett 12 volt bilbatteri brukar ligga på 14.4.
Båten är lite svårstartad så jag får dra ner laddaren ibland.
Kan jag parallellkoppla dem men båtbatteriet när detta är urladdat (ca 12v)?
Eller är risken att det blir strömrusning e.dyl?
Dvs en liten "fattigmans"-starthjälp...
Hemmagjord starthjälp
Re: Hemmagjord starthjälp
Strömrusning kan det definitivt komma!
Men en glödlampa, typ 12V ~60W i serie kan fungera som säkring.
När den slocknar kan man kortsluta den.
Men en glödlampa, typ 12V ~60W i serie kan fungera som säkring.
När den slocknar kan man kortsluta den.
Re: Hemmagjord starthjälp
Är det en startmotor och ett batteri av samma typ som i bilar bör du inte koppla in 14.4V-batteriet rätt in, parallellt med båtbatteriet.
Det är rätt svårt att få ett omodifierat skruvdragarbatteri att börja brinna på grund av urladdning.
- Är det ett marinbatteri som typ ser ut som ett bilbatteri så har det en kapacitet på 10x-100x av vad ett skruvdragarbatteri har så båtbatteriet kommer glatt att ladda ur skruvdragarbatteriet till en cellspänning på straxt över 3V om du låter den. Sen är det slut på energi, till minimal nytta för startmotorn
- När skruvdragarbatteriet är fulladdat så har det närmare 16.8V spänning, vilket är för högt för att ladda med
- Skruvdragarbatterier är gjorda för att leverera upp till ungefär 20A (Moderna och färska skruvdragarbatterier kan klara mer). Din startmotor drar förmodligen 5x-200x mer ström än vad batteriet ska hålla för i startögonblicket. Om du har tur så kommer batteriets kortslutningsskyddskrets att klippa spänningen i samma stund som du försöker starta. Annars kommer skrudragarbatteriet slitas väldigt kvickt.
Det är rätt svårt att få ett omodifierat skruvdragarbatteri att börja brinna på grund av urladdning.