Styrskåp till hf spindel

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 november 2006, 18:34:28
Ort: En bit utanför Karlstad

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av Limen »

Såg nu att Tectake höjt priset ordentligt på kitet jag köpte. Jag gav 425kr för det (förra året) och nu vill de ha 1275kr :lol:
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av archen »

Galet!!

.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av arvidb »

Är det en dålig vana att skruva fast fintrådig kabel (typ RK) i kontaktorer, radplintar och liknande utan att använda ändhylsor? Eller är ändhylsorna mer en bekvämlighetsgrej?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av arvidb »

Verktyget (HSC8 6-4A) finns på ebay.de för runt 16 € + frakt (inom Europa)...

Edit: Kitet med 1200 hylsor för 22,49 €. Dock verkar de inte skicka till Sverige, men det är väl ett bra riktpris iaf. :)
Senast redigerad av arvidb 6 juli 2020, 15:24:08, redigerad totalt 2 gånger.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av archen »

Det törs jag inte svara på. Jag tycker det är smidigt och känns tryggt att ingen kardel ligger o spretar.

Att jag använder det är ren bekvämlighet estetiskt.



.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av mrfrenzy »

Om det finns hissklämma eller fjäderklämma i plinten/kontaktorn fungerar det bra utan, men det skadar ju aldrig med en ändhylsa.
H.O
Inlägg: 5708
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av H.O »

Generellt gillar jag ändhylsor men de är inte bara av godo och fel applicerade ställer de, som mycket annat, till problem.

En nackdel med ändhylsor är att om de inte pressas med rätt verktyg (eller att man haft för stor hylsa till tråden i fråga) så händer det att tråden glider ur hylsan. Inte SÅ vanligt när tråden termineras i vanlig skruvplint eftersom plinten då deformerar hylsan men med fjäderkraftplint händer det oftare.

Fler trådar MED ändhylsor i en och samma plint/anslutning kan också vara problematiskt. På en kontaktor (anslutning av hjälpkontakter eller spole t.ex) brukar det gå bra med två, en på var sida om skruven eftersom klämman/överfallet är lite flytande men försöker man få i fler så är det lätt att en av dom inte sitter ordentligt eller lossnar med tiden eftersom klämman/överfallet inte kan "luta" hur mycket som helst.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av mrfrenzy »

Jag håller med. Man ska använda ett bra verktyg eller inget alls, dåliga crimpningar ställer till mer skada än nytta.
Om det ska vara två trådar i en plint använder man dubbeländhylsa.

Conrad har förresten kit med hylsor till bra pris.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av archen »

H.O
Inlägg: 5708
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av H.O »

Mycket bra, det är "rätt" hylsa i det fallet.
Problemet med dubbelhylsor kommer när man senare skall felsöka och behöver koppla isär - då får man klippa hylsan. Men det händer ju inte SÅ ofta och ser man till att ha ett par cm överlängd i kabelkanalen så klarar man ett antal sådana operationer.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av archen »

Nu är elskåpet genomgången av elektriker och uppmätt med nåt superinstrument. Billigt var det inte, närmare 20 loppor. Lite dyrt för hobbybruk Bild

https://instrumentcenter.se/sortiment/h ... ingstabell


Allting såg bra ut så nu är det dags för sista steget, programmera frekvensaren... Detta blir klart intressant. Nu blir det att läsa på endel innan jag ger mig på det.



.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av archen »

Ett gäng insatsmoduler med diode i monterade

Bild

.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av archen »

Ska ta och sammanställa alla parametrar i ett Excelblad hade jag tänkt.

Generellt, vilka inställningar är det man behöver justera?

Spindlens specifikationer är enligt bilden:
Bild

Eftersom den är luftkyld via en mekaniskt kopplad fläkt så antar jag att den har ett minimum rpm för att få tillräcklig kylning, någon som har något riktvärde? Någon pratade om runt 2/3 varvtal, stämmer det? Isåfall minimum 12k rpm?

.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av archen »

Då vi fått tillökning så har projektet stannat upp lite med parametrar etc.

Fick bromsmotståndet och har monterat det iaf.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Styrskåp till hf spindel

Inlägg av archen »

Sådär ja. Det var ett tag sen jag uppdaterade nu. Kom barn emellan men ikväll lyckades jag få lite tid med VFDn och spindeln verkar funka fint i testbänken. Fick lov o vända på två av UVW tåtarna då den gick åt fel håll först.

Nu har jag gjort lite basic inställningar kan man säga. Den funkar men nu ska jag fintrimma lite saker.

Har satt minimum freq till 100hz och max till 300 enligt specifikationerna. Säljaren på Aliexpress sa man kan ha 0 på minimum men då lär den ju varken ha torque eller kylning. Vad är era erfarenheter av lägsta varvtal man kan köra en luftkyld spindle på?

Ramptiderna satte jag till 6 sekunder, går mjukt o fint men det känns som man kan dra ner dom lite. Vad har ni för erfarenheter av ramptider?

Nästa fundering är kring analoga styrningen. Jag skickar en analog signal 0-10V.
I VFDn kan man sätta förhållandet mellan spänning och frekvens, se denna bild:
Screenshot_20200815_232347.jpg
F1.00 och F1.01 är inställningen för lägsta respektive högsta analoga spänningen som VFDn förväntar sig.

Om jag sätter F1.03 till 100 och F1.00 till 0 så lär ju inga förutom max hastighet bli rätt. Frågan blir då om jag ska ändra F1.03 till 0 och låta F1.00 vara 0 eller om jag ha 100 på F1.03 och sätta F.00 till 3.3?

Hur gör man generellt i dessa lägen? Bättre o ha båda på 0? VFDn kommer ändå inte tillåta en lägre Hz än minimum freq som jag satt till 100 just nu. Allt under 100 Hz blir 100 Hz.


Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar