Renovering av Hembrug verktygsslip

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33758
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av Glenn »

Vad spacklar du med då ? vanligt tvåkomponents polyesterspackel á la bil ?

Själv hade jag nog inte orkat :)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av Teknikern »

Ja det är vanligt polyesterspackel från Biltema, billigt och bra och funkar till "det mesta" dvs. till allt. Med blästrad grund finns det inga möjligheter att det släpper. Det är inte så märkvärdigt jobbigt att spackla maskindelar, det är ju inga stora släta ytor som på en bil utan allt är ju små ytor och svängda ytor så det blir ju aldrig flera lager spackel utan det är enklare och snabbare än att spackla en gipsad vägg. Det är alltid underarbetet som bestämmer om det är en slarvpelle eller ett proffs som gjort jobbet och det var länge sen jag lämnade fusk och slarvstadiet, sånt gjorde man i början av moppeåldern tills man insåg att praktiskt och estetiskt faktiskt hör ihop, slarvar man med det ena så slarvar man ofta med resten också. :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar, jag behöver frecha upp en excenterpress, undrade en del över detta. :tumupp:

Roligt med maskinrenoveringar, synd bara att en annan är notoriskt dålig på att dokumentera det man gör... :doubt:
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av Krille Krokodil »

Slafsejobb har man tröttnat på ja... ..de biter en i svansen ganska ofta.

Intressant projekt!
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av limpan4all »

Så, då var det inte "enbart" ett estetisk syfte att spackla...
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av Teknikern »

Allt järnskrot som ska blästras är blästrat (det blev en bra hög) och nu återstår spackling och lack samt slipning av alla ytor som ska vara olackade.
20200627_142111.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av Teknikern »

Det ser lite roligare ut när det är spacklat, lackat och klart. Nu ska bara färgen härda och sen är det dags att lyfta in fundamentet.
20200629_191731.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3821
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av Mickecarlsson »

Snyggt :tumupp:
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av Krille Krokodil »

Cool maskin och coolt företag.

Tyvärr är det få som förstår möjligheterna med sådana maskiner idag och det finns få som har
kompetensen att renovera dem.

Röders HSM-fräs med jiggslipoption har ungefär samma uppbyggnad som Hembrugs nya maskiner med
hydrostatiska gejdrar och linjärmotorer, för 10 år sedan så fick man slanta upp 6 miljoner kr för en sådan
med arbetsområdet 500x500 mm. 10 ton väger besten.
Screenshot 2020-06-29 at 21.37.29.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av Teknikern »

Mickecarlsson skrev:Snyggt :tumupp:
Tack! :)

Ja Krille, det skrotas ju hellre än renoveras tyvärr men jag brukar säga åt dom som tycker jag har antik maskinpark "när strömmen försvunnit för dig så startar jag bara elverket och kör vidare och jag har inga program som behöver läsas in igen eller nåt annat krångel" och dom har inte så mycket att kommentera för det är ju "mannen bakom spakarna" som ska kunna hantera maskinerna, jag jobbade som cnc-operatör knappt ett år och fick nog, här kommer det inte in en cnc-maskin så länge jag får bestämma dvs. så länge jag lever.

Precision är ju bara konsten att behärska glappen. :wink:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av Mizzarrogh »

Min rent praktiska erfarenhet är att det är *mycket* gjutjärn som gäller, allt annat är skitsnack! :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av grym »

nix, det finns ju avdelningen för mycket granit med, bara kolla på föregående sida :rofl
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av Mizzarrogh »

Gamla mätborde hade väl över 60 cm tjock granitskiva och det var betecknat som litet vad jag minns... :D
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av Teknikern »

Mest gjutjärn / granit och tyngsta maskin vinner. :rofl

Jag har en sån här skönhet också som ska få en uppfräschning men den behöver bara lite puts och ny färg, min revolversvarv har inte gått många meter men flyttats runt bland olika firmor tills den nya också gick i KK och så höll det på tills jag fick frågan om jag ville ha den gratis med fri frakt. :bravo:

Den har luftchuck, fullt sortiment spännhylsor både 6-kant och för stångmaterial, steglös variatorväxellåda med hög-lågsteg, matningshastigheterna växlas under gång och femtielva olika inställningar och en uppsjö fästen för det mesta,,,,och väger c:a 3,5 ton. Just nu står den inklämd i en hög verktyg/tillbehör/material/annat eftersom jag håller på att renovera verkstan så jag har ingen bild på den utan bilden är från nätet.

Bild
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av Mizzarrogh »

Roligt med grejer "från tiden" önskar att någon ville sponsra mig med en tung svarv (och fräsmaskin i samma klass...) med gratis frakt också... ha ha!
Jag har en gammal kompaktborrmaskin med remöverföring (som jag någon gång föresatt mig att tillverka ett riktigt maskinbord till...), tycker faktiskt den är helt ok även om jag försöker att undvika det på maskiner med högt vridmoment, men en sådan svarv är ju annorlunda gjord, en äkta variator (sitter ju en sådan på järnhästarna också...) ) är ju nästan hur stark som helst, trevligt med steglöst. :) Vi fixade en mariginellt modernare variant av den men av annat fabrikat på storsmedjan förut.
Skriv svar