Projekt Spion-Volvo

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av TomasL »

Det är en sak att se till att företag som bryter mot lagar åker dit.
Men, vigilanter som själva bryter mot gällande lagar, är precis lika illa.
Snarare är det så att vigilanternas brott faktiskt är värre, eftersom det lätt kan övergå i andra saker.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3837
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av Mickecarlsson »

TomasL:
:back:
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av bigmac »

Det som är bra med det här forumet är att folk är grymma på elektronik, låt oss hålla oss till det vi är bra på, och inte det vi inte behärskar, tex juridikens vindlingar.

:-)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av Mizzarrogh »

Som jag förstått så fungerar kameran du valt (om det är samma som jag såg) som så att den har dubbelfunktion i det att huvudet är rörligt inuti, tittade på en liknande man plockade ned på flygfältet här tidigare, dock tillhörde all utrustning där ett vaktbolag sade man mig så man kunde tyvärr inte fiska upp någonting ur containern som tillhörde det gamla bevaknings systemet (litet synd egentligen då det förmodligen gick till skrot).

Men, såvitt det såg ut så gick det att fjärrstyra kamerahuvudet om man ville zooma in på någonting.
Intressant, hade aldrig sett hur de var gjorda tidigare, trodde det var typ som en simpel "busskamera" fast större tidigare och de går ju inte att vrida huvudet på, men detta var ju någonting helt annat.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av bigmac »

Det är korrekt. Det är en sk PTZ-kamera, Pan, tilt Zoom. Allt mekaniskt med små servomotorer. Byggt för att hålla kontinuerlig användning i många år. Dyra prylar tyvärr.
Axis har dessutom väldigt fint system där man kan ladda in appar i kameran som skapar specialfunktioner, tex nummerplåtsavläsning osv.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Går kameran på rörelser, så den börjar spela in om något händer i synfältet? Fast det kräver ju att den är "på" hela tiden.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av Mizzarrogh »

I allafall Enklare system fungerar så vad det verkar att de alltid är på, men man får ingen respons från kameran om den inte registrerar rörelse/värme/etc.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av Henry »

Finns gott om PTZ kameror att få tag på där tex bla Hikvision är väldigt billiga i förhållande till vad man får. Har någonstans en Hikvision PTZ klot kamera med 30 eller om det var 32 ggr optisk zoom för bara en dryga 2k, ny. Exceptionellt skarp 1080p videokvalitet och massa plus grejer och helt kontrollerbar över ethernet, men tillhörande mjukvara för att kunna få ut bild är smått horribel för att inte prata om inspelning. Detta var 3 år sedan, vet inte om det är bättre mjukvara idag.

De har visst numera även 4K kameror såg jag för bara några fåtal tusenlappar men vet ej om klot 4K PTZ finns med optisk zoom, ej PT men med 4K fast monterade kameror fanns med 30x+ zoom.

Här är ett exempel på hur 30 ggr zooming ser ut från en som är samma som min samt tracking av rörelser ungefär i mitten:



Så man får stå en hyfsad bit bort för att behöva nyttja hela zoomen på 30x.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av Glenn »

Nej, hikvisions mjukvara är lika hemsk idagsom för 3 år sen.

Fast nu hade ju TS en Axis, deras mjukvara har jag inte använt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av Henry »

Där ser man, hade väl mina aningar. Jo jag vet och där lär väl mjukvaran vara bättre oavsett för det kan bara inte bli sämre.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av Electricguy »

Axis gjorde om sin mjukvara för lite sen, till ett modernare utseende.. Det är betydligt meckigare att använda än det gamla, men dom har i alla fall kvar alla funktioner, även om dom är utspridda på diverse ställen.. Men det är lättjobbat ändå, och kameran TS har bör ha funktioner för detektering av rörelse och annat lull.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av anders_bzn »

Det är bara frontenden som är bytt. Alla API:er fungerar som tidigare.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av Krille Krokodil »

Mizzarrogh skrev:Jag funderar hurpass användbara bilder får man med vidvinkelkamera vad beträffar identifiering av tjuvar tex?
Med en kamerakalibrering så får man exakta värden på geometrin i lins och bildelement och det kan man sedan
använda till att räta upp bilden och tvätta bort det mesta av det sneda fiskögeperspektivet.

Calibrate fisheye lens using OpenCV — part 1
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av Stuggi »

Intressant projekt, och bra val gällande kameran, Axis kameror har väldigt bra livslängd, jag har personligen sett flera som hållit i över 10 år.

Skicka PM om det är något du funderar på gällande själva kameran, undertecknad har skruvat med de där sedan 2005. :)
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av larky »

Jag har två axis 2100 som rullat sen 1999 fortfarande i drift...
Skriv svar