Projekt Spion-Volvo

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1105
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av ecenier »

Kolla andra inlägget. Han har en kamera redan.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av Klickmans »

@ecenier

Jo jag såg det, men jag tycker att denna tråd är så intressant att jag vill hjälpa till.
Dom länkar jag bifogar kan ju hjälpa andra att skapa samma verktyg till lägre pris.
Tråden i sig kan bli en bra referenstråd för framtida projekt, även därför bidrar jag.

Man är oskyldig tills motsatsen kan bevisas.

Polisen har mycket annat att stå i, och fri bevisföring kan ju hjälpa dom att lagföra.
Så detta är ett i mitt tycke väldigt brasmart initiativ för att bromsa upp TS problem.
Man kan inte hålla på att ringa 11414 hela tiden, låt därför tekniken arbeta istället.

Så gör jag, och jag skäms inte för det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av bearing »

säter skrev:
bigmac skrev:Problem: I området där jag bor förekommer ibland en del ljusskygg verksamhet, typ att folk dumpar verksamhetsavfall vid återvinningscontainers osv.
Ska du agera någon slags självutnämnd polis?
Behövdes det inte fler poliser i Sverige enligt dig?
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 2#p1533112
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av bearing »

bigmac skrev:En lätt beggad Axis P5635-E MKII kamera inhandlad.
Det är en 1080p-kamera med grym dynamik, dvs den ska klara väldigt mörka situationer med vettig synlighet.
30x optisk zoom och elektronisk bildstabilisering.

Demofilm
Trevligt projekt!
Jag har också lagt märke till den här dumpningen. Riktigt snålt av företagarna. Iofs bättre än att de dumpar ute i naturen.

Kan du fjärrstyra kameran, eller hur ska zoomen användas?
EDIT: Såg nu att det står i första posten att den ska kunna fjärrstyras.
Senast redigerad av bearing 2 juni 2020, 17:39:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av Electricguy »

Kul grej!
Även hemma hos mig är det problem med att pizzerior och andra mindre nogräknade företag släpper sin skit vid vanliga återvinningen, fyller containrarna, och ställer det som inte får plats på marken bredvid... Det borde vara skottpengar på vissa.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av PeterH »

Vi vill alla ha ett renare Sverige och mindre grisande vid våra återvinningsstationer, men som jag ser det är grundproblemet att återvinningcentralerna tar hutlöst betalt av våra småföretagare och då väljer man att slänga i skogen eller i bästa fall vi en återvinningsstation på ett bostadsområde... Inför en obligatorisk avgift för alla företag likt den vi har för hushållen och låt företagare nyttja dom stora centrala återvinningarna utan extra avgifter så kommer problemen att minska drastiskt.

En annan sak som hamnar fel är påsar från våra snabbmatskedjor (McDonalds, Max, BurgerKing osv.), där bör man införa ett återvinningssystem med pant när man tar "take-a-way", säg 100:- per påse som man får tillbaka om man lämnar in den... Annars hamnar den i 90% av fallen som idag i vägkanten ca: 10-15 minuter ifrån resturangen :evil:
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av gOry »

bigmac skrev:Volvon kostade 7000kr
Maskinpolering.. okänd kostnad
1500kr för en ny vindruta
Framvagnen fick sig en inställning, gjorde det på firman, 0kr
Silikon för sopparöret som läckte lite 0kr
Sa jag att det är ett lågbudgetprojekt?
Full tank 1000kr
Kameran kostar 828 dollar.
När projektet är avslutat säljs allt i sina beståndsdelar alt som ett paket om nån vill fortsätta fnula.
"Framvagnen fick sig en inställning, gjorde det på firman, 0kr"

Betyder de att du tog en reparation på din privata bil på företaget?

De brottet borde ringa högre än när tant Märta, 87 slänger sin stekpanna i återvinningskärlen istället för rulla hela vägen bort till en ÅVC?
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1105
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av ecenier »

Klickmans skrev:@ecenier

Jo jag såg det, men jag tycker att denna tråd är så intressant att jag vill hjälpa till.
Dom länkar jag bifogar kan ju hjälpa andra att skapa samma verktyg till lägre pris.
Tråden i sig kan bli en bra referenstråd för framtida projekt, även därför bidrar jag.
Bra tänkt! Då är jag med.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av Swech »

Nog effektivare att sätta upp en sådan här vid containrarna.....utan kamera

Swech
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av danei »

Jag tror snarare att 90% av snabbmatsförpackningarna kommer rätt. Men de övriga 10% syns bra.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av Mizzarrogh »

Intressant projekt, jag funderar över någonting liknande men för att komma åt tjuvar och mordbrännare; det skall väl framgå att området är övervakat men inte var kameran befinner sig, samt att det enkelt skall gå att flytta runt kameran.

Vad beträffar återvinning så skulle jag gärna se ett system där folk fritt kan hämta och använda saker andra slängt i ställetför att allt måste gå långa omvägar och prompt måste förstöras och gå tillbaka in i ett system med miljösvineri och kortsiktigt tänkande. Det är vidrigt att tänka på hur mycket som skulle kunna återanvändas av någon annan man som bara förstörs idag och bidrar till att naturen förstörs sakta med säkert. Jag hoppas verkligen att tänket med att allt som slängs måste förstöras försvinner! :)

Problem jag haft med kameror so far är att det är svårt att identifiera folk enbart utifrån kamerabilderna, men det kanske inte heller behövs här.
Även om man vet exakt vilka det är behövs det ofta mer information när det gäller stölder tex.

Nedskräpning är trist, men stölder är ett nationellt problem av helt andra dimensioner då det sätts i systematik och folk tjänar pengar på det.
Förebyggande är ju dock bättre än ingenting.

(Edit, tagit bort en väldig massa mellanslag/tom yta...)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10668
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av GeekJoan »

Ni som leker poliser kan sluta kommentera/rapportera. Det är mycket möjligt att det är olagligt att göra vissa saker, men man får prata om det. Ni kan planera att mörda någon eller råna en bank och det är helt ok att diskutera saken. Vet inte hur många gånger om dagen jag hör folk säga nackskott på... Det betyder inte att jag ringer polisen.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av bearing »

danei skrev:Jag tror snarare att 90% av snabbmatsförpackningarna kommer rätt. Men de övriga 10% syns bra.
Du menar att han har helt fel, att byggavfallet som ligger i stora säckar på marken vid de små gröna återvinningskontainrarna i villaområdena, beror på att "Anna-karin", som stannade till med barnvagnen med några tomma vällingförpackningar i en Coop papperskasse, slängde dessa genom fel öppning?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av PeterH »

Tror han syftade på påsarna från McDonalds längs vägarna... :vissla: Och ja, det kan vara mindre än 90% men det tar inte bort faktumet att en hög "pant" mest troligt skulle minska dessa 10% till närmare 0% :vissla:
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av bigmac »

gOry skrev:
bigmac skrev:Volvon kostade 7000kr
Maskinpolering.. okänd kostnad
1500kr för en ny vindruta
Framvagnen fick sig en inställning, gjorde det på firman, 0kr
Silikon för sopparöret som läckte lite 0kr
Sa jag att det är ett lågbudgetprojekt?
Full tank 1000kr
Kameran kostar 828 dollar.
När projektet är avslutat säljs allt i sina beståndsdelar alt som ett paket om nån vill fortsätta fnula.
"Framvagnen fick sig en inställning, gjorde det på firman, 0kr"

Betyder de att du tog en reparation på din privata bil på företaget?

De brottet borde ringa högre än när tant Märta, 87 slänger sin stekpanna i återvinningskärlen istället för rulla hela vägen bort till en ÅVC?
Egen firma. Egna maskiner.
Skriv svar