Projekt Spion-Volvo

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av bigmac »

Har även försett skruttvolvon med ett tidstypiskt blandband.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av Klickmans »

bigmac skrev:Nytt projekt.
Bilder kommer.

Problem: I området där jag bor förekommer ibland en del ljusskygg verksamhet, typ att folk dumpar verksamhetsavfall vid återvinningscontainers osv. Det finns en del annat också. Tanken har alltså kommit fram att bygga en spionbil som man kan ställa på en parkering och utrusta bilen med en bra zoomkamera som man kan fjärrstyra.

Eftersom dashcams numera är lagliga så är detta ett utmärkt exempel på där folket tar över makten över förfallet i samhället.

Återkommer med mer info.

Intressant, det här är en tråd jag kommer att följa (och lära sig av)
Helt rätt är det, klart man måste våga sig utanför the comfort zone.
Det ska bli intressant att se vilket kameraval du gör, ska inte synas.

Spännande, så tack för att du delar med dig.

Kameraövervakning i allmänhet anser jag borde vara tillåtet för alla.
Det är bara trams med den personliga integriteten, kameror för alla.
Civil olydnad när den är som bäst, kanske håller en del busar borta.

Hoppas du når det resultat du vill nå, 100%
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av Bonehead »

Kul projekt! :D
Ser fram emot att följa.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av limpan4all »

Dashcams är bara tillåtna under färd eller vid åverkan på bilen. Inte i din applikation alls det faller under kameraövervakningslagen.
Bara som information.

Vi har fri bevisprövning så Polisen kan använda ditt inspelade material i en rättegång, men då kan även du fällas för olaglig kameraövervakning baserat på samma material...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av danei »

Nej. Det är tillåtet när någon sitter i bilen och ”kontrollerar” kameran. Det är inte tillåtet vid åverkan.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3831
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av Mickecarlsson »

Riktigt kul projekt.
Till alla som vill påpeka det lagliga/olagliga/gråzonen vill jag bara påpeka:
:back:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av danei »

Trådar som uppmanar till lagbrott brukar väl plockas bort. Men här får man inte ens informera om vad som är olagligt. Det tycks ju definitivt saknas kunskap på området.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17119
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av AndLi »

Att betätta om sitt lagbrott kan väl knappast ses som att uppvigla?
ToPNoTCH
Inlägg: 4889
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av ToPNoTCH »

Du har informerat danei.
Vi är mer intresserade av spion Volvo'n än dina pekfingrar.

Move on
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av Palle500 »

Kanske är Mållgan som tar och kör bilen från BigMac privata tomt till återvinningen?
”Det var Mållgan som körde bilen”
https://www.aftonbladet.se/a/3jBjLP
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur långt har du till containern från bilen? Och måste man liksom se sopskurkarna?
Så här ser det ut hos mig. (Idag var det dumpat skit igen :evil: :evil: :evil: )
Jag är definitivt triggad av din idé, men jag vill nog mest se om det funkar och jag får välja en budgetvariant. Den billiga skitkameran från Kina får jag skruva ihop och kanske köra en enkel styrning som sätter på den, tar ett kort och sedan stänger av och väntar nån minut.
sopa.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av Klickmans »

Det här är så kul att jag bara måste lämna mitt bidrag för att det ska bli av.

Så jag Googlade: Film:

Kan beställas här:

Riktigt smart att ta tekniken till hjälp. :tumupp:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av Henry »

En tanke är att filma det lösa folket så mycket som möjligt, lämna sedan anonymt in filmen till polisen och således inte från din egna ip adress och dylikt ifall de verkligen skulle vilja gå all in för att hitta dig, vilket jag väl dock tvivlar på.

Skriv några rader si och så och inte att du tar lagen i egna händer för att polisen inte vill ha 24/7 övervakning där med minst 10 poliser gömda här och var så att du måste göra något istället för att få bukt med skiten. Utan typ bara "tänkte att" och tycker dom att dom har nytta av materialet så för all del använd det gärna si och så och att du vet att det inte är lagligt men pga si och så så gör jag det ändå men sparar inget som inte är av relevans och sprider inte heller något, så blir det i alla fall lite medhårs. Och dom får absolut använda materialet i motsats till tex USA vilket är helt sjukt.

Vet också jag sett en gång att man som privatperson kan komma fri vid kameraövervakning på allmän plats om det helgar medlen men det kräver en rätt bra anledning för det.

Man kan ev kanske också göra en polisanmälan om något men inte uppge sitt namn och dylikt och skicka filen och be om återkoppling osv. Fast dom har nog och göra ändå så blir nog inte så högprioriterat förrän de boende går man ur huse och slår ihjäl personen, vilket man inte vet när det sker en dag.

---

Tänk sedan på att det väl måste vara en mörkerkamera (thermal hade varit perfekt men kanske lite smådyrt med 50Hz och 1080p) med bra starkt nattbild och högupplöst för att se ansiktena på forket eller registreringsskylten på bilarna och dylikt. Vet ej hur den är på det men jag har sett (inte alls speciellt dyra) kameramoduler typ stjärnkameror som är helt sanslösa på det. Hade en sådan en gång och himlen var som natt och dag med mängder av stjärnor man inte såg annars och även två satelliter såg jag med bra fart.

Vet sedan inte hur det är i Järfälla om man låter en ev lättdyrkad (?) bil stå en natt eller så så den inte är borta dagen efter, nåt larm kanske.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av säter »

bigmac skrev:Problem: I området där jag bor förekommer ibland en del ljusskygg verksamhet, typ att folk dumpar verksamhetsavfall vid återvinningscontainers osv.
Ska du agera någon slags självutnämnd polis?
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt Spion-Volvo

Inlägg av Klickmans »

Hittade EufyCam 2 som kan funka i ditt projekt:
Ready for Any Weather: With an IP67 weatherproof-rating, eufyCam 2 is built to withstand the elements.

Wireless Home Security Camera System, 365-Day Battery Life, HomeKit Compatibility, HD 1080p, IP67 Weatherproof
Skriv svar