Projekt kan själv: Argon Radio med brum

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt kan själv: Argon Radio med brum

Inlägg av Klickmans »

opampen skrev:Ett kommentar angående brum! Det finns ju tre olika typer av "väggvårtor" som cirkulerar! Kan vara lite oklart ibland vad som gäller.

1: Den enklaste varianten är endast en trafo som tar ned 230V. till en lägre spänning som t.ex.12V. Likriktning och stabilisering sker inne i den anslutna apparaten.

2: Den har förutom en trafo även en enkel likriktare men ingen reglering/filtrering av utspänningen så om det inte finns en filtrering i apparaten så kommer det att uppstå brum i t.ex.om det är en radio eller förstärkare.

3: Liknande "2" men med god filtrering som tar bort brummet och ger en ren och fin utspänning.

Man får alltså inte koppla "1:an" till en apparat som kräver en adapter av typ"3". Risk att apparaten går sönder!

Därför ska man ALLTID använda den med-köpta adaptern eller vara noga med att få en liknande vid eventuellt byte!

Det är ingen mening med att linda någon form av spole som du tänker på det gör ingen nytta i detta fall efter som det är så låga frekvenser. Spolen blir bara en "tråd"!

Men bra att det löste sig till slut! Det är en fin radio!
@opampen, detta har jag aldrig tidigare haft en tanke på, 12 som 12 (DC) tänkte jag.

Men nu har du lärt mig att göra rätt framöver. Tack!
Skriv svar