Projekt liten svarv

Berätta om dina pågående projekt.
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av hummel »

piano_jonas skrev:Jaha, det lät intressant - var har du köpt dem? Var du tvungen att göra några modifikationer av stålhållaren för att få de att passa?

/jonas
Köpte dom på Clas Ohlson, då dom sålde bra saker och inte bara stekpannor.
För att passa i snabbfästet fick jag fräsa ner 8x8 till 8x5.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av Glenn »

piano_jonas skrev:Jaha, det lät intressant - var har du köpt dem? Var du tvungen att göra några modifikationer av stålhållaren för att få de att passa?
Finns länkar till flera leverantörer av dylika i CJ18-tråden annars, jag köpte ett set med sju stycken hyfsat billigt från ebay.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av arvidb »

MNorrgren skrev:... översta matningen ska användas med trapetsskruv, kan ej ordet på svenska men på engelska heter det nog compound.
/.../
Har fixat en stor aluminiumbit att använda till ändstycket, nää , det heter inte så... tailstock på engelska...
Jag hade samma problem och skrev ihop en liten parlör förut :)

tailstock - dubbdocka
way(s?) - bädd
saddle - släde (?)
cross slide - tvärslid
compound - toppslid
toolpost - verktygshållare
QCTP - snabb(verktygs)fäste

Om nån ser nåt fel så rätta mig gärna!
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av MNorrgren »

Såja, tack vare fina människor här har en bit kuggstång fixats, för snabb förflyttning av längdsliden. Var inga kugghjul med men lyckades konstatera snabbt att det är mod 1, och av en händelse hade jag just två små kugghjul hemma, från ett annat projekt där de blivit över. Praktiskt!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av säter »

MNorrgren skrev:liten, robust, stark, noggrann svarv.
Tror du verkligen att du kan uppfylla det där med din konstruktion?
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av MNorrgren »

Ingen aning? Jag hoppas det kan bli bra. Har du åsikter om konstruktionen och kanske ge förslag vore det uppskattat. Att bara skriva sådär är tämligen trist och säger mig absolut ingenting... utveckla det så förstår jag bättre varför konstruktionen inte är bra.

Är det spindeln du tänker på så nä, som de. Är just nu så kommer den inte vara stabil. Det är varför jag ska göra som jag skrev i första inlägget, om du läst det att jag ska bygga en ”låda” av 20mm aluplåt så jag kan komprimera lager ordentligt, precis som man gör i en bil på axlarna. Hela axeln kommer komprimeras ihop med hjälp av en mutter på bakänden.

Eller var det andra saker?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av säter »

Du säger att den ska vara stark.
Jag tycker att 250W låter otroligt lite, speciellt utan växellåda.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av MNorrgren »

Jepp, jag vet. Skrev det också.... 250w är lite lite, det vet jag. Men man får börja någonstans. Märker jag att detta är verkligen på tok för lite effekt så får jag väl byta upp mig. Som sagt, jag har planer på en frekvensstyrd motor längre fram. Men o andra sidan, hur mycket effekt ska man ha i en svarv som kommer bli 60cm lång... det är en chuck på 80mm, hur stort kan jag svarva i den ändå? Inte så att jag förväntar mig att kunna svarva stora saker i stål eller rostfritt direkt.

Du kan absolut ha rätt, kanske inte alls blir stabil eller har bra precision. Då får jag ändra det när jag märker att det inte fungerar.

Säter, jag uppskattar absolut kritik och tips, men snälla gör det på ett trevligt sätt istället för att nedvärdera och dumförklara en. Om dett inte följs vänligen skriv inte mer i fortsättningen! Det finns nog andra som kan komma med samma förslag på trevligare vis.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av taimanov »

Jag förstår att det går att läsa Säters kommentarer på ett nedvärderande sätt om man tror det finns en sådan ton i dom.
Men efter läst meningarna några ggr så kan jag varken uppfatta dom som otrevlig eller nedvärderande.

Edit: jag ser fram emot ditt projekt, det är spännande att se svarv-bygge när man mest läst om fräs-byggen. :-)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Människans utveckling beror till en stor del av dess nyfikenhet.
Jag föreslog igår, för en kompis hur jag skulle viljelösa ett problem.
Det tror jag inte på sa han, och han är ändå ingen Neandertalare, som vissa är här, men jag sa, tror som du, men vill testa för att se hur långt det håller.
Så är det bra med det.
Så fortsätt du med ditt härliga projekt.
Du har en idé fullfölj och gläds. Antingen blir det bra eller så har du lärt dig gränser. :D :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av MNorrgren »

Då ber jag om ursäkt, inte meningen att verka otacksam eller otrevlig. Jag är mycket tacksam, även om det kanske inte lät som det. Jag är inte speciellt duktig på konstruktion, däremot sjukdomar och intensivvård , lite skillnad hehe.

Så alla förslag är välkomma, däremot kan jag önska man gör det med ett utvecklat svar så jag faktiskt förstår vad som avses.

Så ursäkta till säter om jag var orättvis här.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av säter »

MNorrgren skrev:Säter, jag uppskattar absolut kritik och tips, men snälla gör det på ett trevligt sätt istället för att nedvärdera och dumförklara en.
Det var inte min tanke att vara otrevlig.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Projekt liten svarv

Inlägg av Palle500 »

Frågan är vad du vill uppnå med detta bygge?
Kul att bygga och se att man lyckas?
Få en svarv för en billig peng?
Lära sig vad som fungerar i olika situationer (stabilitet, självsvängning, nya konstruktionslösningar, toleransers inverkan osv)?
Har själv byggt div specialmaskiner proffesionellt och då blir det bra beroende på att det får kosta. Mina privata projekt blev oftast inte så bra då jag använde det man fick tag i billigt, men som inte alltid var lämpligt för lösningen. Men jag har lärt mig ofantligt mycket genom mina byggen.
Köpte tex en billig liten svarv från USA (var innan Kina fanns som alternativ) då en Unimat var osannolikt dyr för min budget. Det gick att svarva med den, men blev aldrig riktigt bra oavsett div ombyggnader. Men jag lärde mig svarva och göra svarvstål (härda silverstål och slipa). Kunskaper som jag nu har nytta av när jag har fått råd att köpa en riktig svarv.

Säter är inte dryg, han är bara fåordig och kan detta med svarvning och fräsning i metall.

Edit
En bild på den svarvmodellen jag har idag (inte min på bilden)
colchester student 1800
Bild
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av säter »

piano_jonas skrev:Vilken hastighet har du projekterat att ta upp den i?
Den frågan kvarstår att besvara.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av MNorrgren »

Såå lite tid att svara mellan jobb-passen.

Japp, förstår det. Jag kan mycket lite och vet att jag kanske inte förstår allt, men man kan lära sig! Inte meningen att missuppfatta någon utan det blev bara fel, hoppas ingen tog illa upp.

Varför jag bygger, dels hoppas jag komma undan något billigare än att köpa en färdig svarv. Än så länge har jag nog ändå kunnat komma undan relativt billigt med tanke på vilka saker jag har fått tag på. Tror totalsumman än så länge landar runt 1500kr. Räknar med att det kanske dubblas men vi får se. Oavsett är jag nöjd med den summan.

Jag har inga speciella planer på hastighet, motorn jag har klarar av 3000rpm, vilket för mig i nuläget är acceptabelt, jag får se och prova mig fram här. Märker jag att det inte räcker eller att svarven försöker lyfta och skakar sönder får jag begränsa mig.

En annan aspekt varför jag vill bygga är att jag inte riktigt sett en så här pass stabil svarv i denna storleksklassen att köpa. Jag kommer ha en total bredd, eller längd kanske det heter här på under 65cm. Jag har en vanlig bänksvarv på 90cm ca, detta är inte portabelt, väger dessutom runt 130kg så det är inget man släpar runt så enkelt.

Jag vill ha en mindre, lättare svarv som jag kan ta med mig till ex min mamma där vi ska göra ringar, silversmide, ute i trädgården hos henne i sommar etc. Men jag vill också kunna ha den hemma för lite mer krävande jobb, kanske små lagerhållare, pennor, ringar, ja lite mer finlir helt enkelt. Vill jag svarva stort tar jag den stora svarven. Men åter till frågan, en liten kinasvarv eller riktigt svarv som är ca 40-50cm lång. De är byggda för finlir , som beskriver ovan, men de är också rätt klena, dvs de klarar inte så mycket heller, vilket är förväntat. Jag räknar med att kunna köra betydligt tuffare och mer rejäla material med denna jämfört med samma storlek som ovan. Om detta visar sig stämma eller jag bara för vibrationer , ja tiden får visa detta.

Sedan är ju nöjet att få bygga också ganska tillfredställande ska ju erkännas!
Skriv svar