Projekt liten svarv

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Projekt liten svarv

Inlägg av MNorrgren »

Har under ett längre tag börjat samla ihop delar till en egen liten, robust, stark, noggrann svarv. Nu börjar delarna arta sig så nu är det väl dags för en byggtråd antar jag. Det kommer bli en långdragen tråd med glesa uppdateringar , mest pga mycket arbete just nu pga covid-19. Vi har att göra dygnet runt just nu. Sedan gör två små barn inte saken lättare heller...

I vilket fall, jag försöker uppdatera så ofta jag kan med mycket bilder.

Flera av er kommer känna igen era bidrag till mig! Och jag är så tacksam för allas fina bidrag och det ni sålt
Mig!

Än så länge står allt i delar, uppradat på en hylla och väntar på att bli monterat.

Det mesta är köpt via forumet, eller via AliExpress och Banggood. Vissa delar är begagnade och en del nytt. Köpt en svarvchuck och axel på en överskottsbutik i Malmö. Han hade båda liggandes i en hylla, hade sådan flax att få tag i dem. På en annan hylla låg dessutom backar, vända på andra hållet samt en chucknyckel som råkade passa perfekt. Tur!! Och allt för ja gör en bra deal.

Tanken är att det ska bli längdmatning med både skruv samt kuggstång, snabba förflyttningar med kuggstång samt precision med trapetsskruv. Tvärmatning blir också med trapetsskruv, tanken är att även den sista och översta matningen ska användas med trapetsskruv, kan ej ordet på svenska men på engelska heter det nog compound. Ovanpå detta kommer det sitta ett snabbfäste för svarv-verktygen.

Chuckarna är 80mm i diameter, en äldre svensktillverkad och en ny kinatillverkad. Spindelaxeln är 25mm i diameter, kommer att spännas fast i två koniska rullager, i 20mm tjock aluminiumplåt. Det kommer sitta tätningar på båda sidor så ingen smuts kommer in i lagren. Inuti ”lådan” kommer det sitta en varvräknare med magnet och hallsensor på axeln.

Motorn i nuläget är en 250w 24v dc-motor, kommer drivas med vändbar pwm-styrning. Dels vill jag ha den portabel, dvs kunna slippa köra med 230v och dels ja, det var ett bra pris. Den kommer bli för svag har jag en känsla av och jag kommer i förlängningen nog köra med en liten trefasmotor med frekvensstyrning Med en vfd. Har ett par 250 resp 300w trefasmotorer som nog ska kunna prestera bra. Tänkte på 24 volt köra med ett stort nätaggregat hemma, har ett som klarar 24v och 20A så det finns marginal. Annars har jag ett flertal 6s 6000mAh lipo-batterier som ska få agera strömkälla när jag är iväg.

Har fixat en stor aluminiumbit att använda till ändstycket, nää , det heter inte så... tailstock på engelska... borrat upp ett 20mm hål, nästan hela vägen. I denna ska det monteras en hållare på 20mm ytterdiameter och mk1 -kona inuti(tack arhoolie). det ska svetsas på mutter på adaptern, så en gängstång kan användas att låta verktyget kan flyttas ut och in.

Allt kommer att fästas på linjärskenor av olika mått. Börjar med stora i botten och kommer bli lite mindre och mindre ju högre upp det kommer. Behöver komplettera lite här till men snart så är det färdigt!

Mellan motor och Axel blir det i nuläget en kuggrem, detta kan ändras till en kilrem eller liknande i framtiden, men tror jag är nöjd med kuggremmen.

Slutligen har jag lyckats hitta en fet riktigt stabil planfräst aluminiumbit som ska agera bottenplatta. Den är ca 200mm djup, 30mm tjock och 630mm bred. Vilket nog kan bli perfekt. Den är lite modifierad men tror inte det påverkar egentligen. Fördelen är att den har ett helt parallell fräst spår i sig, så jag har något att följa för att få allt helt plant och vinkelrätt till vartannat.
Den väger väl en ca 10kg, så den kommer stå stabilt.

Kommer ej på mer att berätta om just nu utan här kommer lite bilder på det jag har än så länge!

I framtiden kommer det monteras digitala skalor på alla axlar för att kunna få lite precision i den. Får klura lite på det...

Håll till godo och håll tonen i tråden på en schysst nivå! Be gärna om fler bilder på något ni önskar se närmare på eller mer av.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av tecno »

Intressant, skall följas
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av PeterH »

Håller med, ska bli kul att följa :tumupp: Ser att du har skaffat en verktygshållare, skulle behöva skaffa en själv... Vilken storlek har du köpt, vad fick du betala och var köpte du?
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av MNorrgren »

Kul att det uppskattas! Ska försöka vara duktig att uppdatera.

Jag köpte på Banggood, betalade runt 28$ plus frakten, från deras Europalager, just nu hittar jag den inte i Europa men detta är samma som jag köpt men den skickas från kina.
https://m.banggood.com/Mini-Quick-Chang ... mds=search

Det är den minsta jag hittade, ska göra så liten svarv så ville inte ha för stor hållare. Den klarar nog som mest 12mm verktyg.
Här är bilder med mått. Skärmdump från Banggood.

Du hittar samma på ebay och AliExpress för ungefär samma pris, plus/minus något såklart. Det gäller bara att hitta en som skickas från inom Europa.

Den är verkligen pytteliten! Jämför med min hand...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
piano_jonas
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mars 2014, 11:51:49
Ort: Åseda

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av piano_jonas »

Lycka till! En liten svarv är helt ovärderlig. Min far köpte en Unimat på 80-t som jag lånar frisk - ett riktigt fint kvalitetsbygge från Österrike som tyvärr inte går att köpa längre:

Bild

Usch och blää för alla billiga kina-kopior :(

/jonas
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av X-IL »

Kul projekt! Har du kollat nåt på TableTop Machine Shop på Youtube? Han har byggt ett par(?) små svarvar och är inne på ett till bygge men som verkar ligga lite på is för tillfället. Bara för att vara helt klar, det är en manuell maskin du bygger?

Nå detta ska följas! Kan också ha lite smådelar tillgängliga om du saknar nåt framöver.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av MNorrgren »

Tack snälla för alla fina ord och uppmuntran! Jag uppskattar det mycket ska kolla veta!

Okay tack för det, har letat efter svarvbyggen på youtube men inte riktigt hittat någon som bygger en så här lite mindre så det tipset var kanon! Ska kika Direkt!

I nuläget är det en manuell maskin, den kan eventuellt bli konverterad men inte än. Prio är DRO i första hand.

Ja en unimat är riktigt fin, lite liten för mina önskemål men så fina maskiner! Har bara pillat på en en gång men ja... någon gång så...

Skickar om till dig x-il
piano_jonas
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mars 2014, 11:51:49
Ort: Åseda

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av piano_jonas »

Ja, den är tyvärr lite lite och framför allt vek i bädden. Men minns att den kostade min far en _smärre_ förmögenhet då det begav sig.

Ett tips om du inte redan tänkt på det - borra ett hål genom spindelaxeln så du kan spänna upp en stång. Unimaten har ett 10mm genomgående hål och det hade gärna fått vara större.

/jonas
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av PeterH »

Tack för info, hade tittat på just sån hållare men misstänkte att den skulle vara allt för liten för mina behov :( Bra pris dock, men det är väl som det brukar vara, man får vad man betalar för...
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av Krille Krokodil »

Vilken överskottsbutik i Malmö kan man hitta så fina saker som svarvchuckar i?
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av MNorrgren »

Jag hittade den chucken, som nog var en engångsföreteelse tyvärr, han får inte in sånt så ofta. Men det händer!
Strands överskott heter det, ligger ute mellan stora Bernstorp och Nordanå utanför Malmö. Speciellt ställe det där... men han har verkligen allt! Jag har köpt fina ekplankor där, nu chucken ja, en liten borrchuck, vakuumpump, häftapparat, häftpistol. Han har verkligen allt! Även kläder, möbler, gamla verktyg osv. Köpte en massa Lindströms-tänger där för en 20kr/st...
En del är skitdyrt och inte alls peisvärt, undrar var han förväntar sig nypriser... men en del... en del där kanon!

Ja det är en liten hållare till svarv-verktygen, men ja det är vad man vill ha till. Jag vet bestämt att jag sett större, för stora verktyg också men till lite andra pengar också såklart. Tror den jag såg klarar av 20mm, och kanske kostade runt 100$?? Kanske?
piano_jonas
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mars 2014, 11:51:49
Ort: Åseda

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av piano_jonas »

Storleken på svarvstålen tror inte jag har så stor betydelse. Det som brukar begränsa är stabiliteten i bädden - dvs. när den börjar "sjunga" .

Vilken hastighet har du projekterat att ta upp den i? Unimaten klarar på pappret 4000 rpm om jag inte minns fel, och det är ingen överdrift när man arbetar med små stycken. Den har 6mm fyrkant snabbstål och skall man köra hårdmetall burkar det behövas högre hastigheter. Men för Unimatens del är det ingen mening med hårdmetall - är materialet så hårt att snabbstålet inte skär klarar inte den veka bädden det heller. :cry:

/jonas
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av hummel »

Jag har använt stål med vändskär när jag bearbetat hårdare material i Unimaten.
piano_jonas
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mars 2014, 11:51:49
Ort: Åseda

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av piano_jonas »

Jaha, det lät intressant - var har du köpt dem? Var du tvungen att göra några modifikationer av stålhållaren för att få de att passa?

/jonas
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av tecno »

https://www.arceurotrade.co.uk/Catalogu ... ning-Tools

Här en leverantör, 6 - 16 mm verktyg.
Skriv svar