Ny maskinhall, verkstad

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Ny maskinhall, verkstad

Inlägg av pstrand »

mrfrenzy skrev:Det måste väl finnas en ritning och beräkning från Lundqvist som tar hänsyn till byggnadens storlek, vindlast etc?
Nja... Det är samma typ av infästning oberoende av storlek på byggnad. Drar nog i ett antal expanderbult också för säkerhets skull.
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Ny maskinhall, verkstad

Inlägg av grottan »

Verkar enligt ESSVE vara 0.7kN per infästning vid dimension 8mm

https://www.essve.se/wcsstore/CAS/PIM/E ... 875631.pdf

Tar du en m8 expander så talar voi om 6kN, nästan 10 gånger kraftigare
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Ny maskinhall, verkstad

Inlägg av pstrand »

Tack, Pensionerar dom som levererades med.. :-)

Jag byter till M10x145 expanderbult med 50x50 bricka. Borde räcka.

Vi har ett antal liggande så det blir att köpa ett 25tal nya. :-)

Kan använda ett antal av dom andra till innerväggen bl.a.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Ny maskinhall, verkstad

Inlägg av pstrand »

Idag fick vi restleverans, plåt och virke som var skadat vid förra leveransen. Men även denna gången så har fraktbolaget lyckats med konststycket att köra in med gaffeltruck i plåtarna.
Känns som never ending story..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Ny maskinhall, verkstad

Inlägg av bearing »

pstrand skrev:Jag har en fundering angående syllens fastsättning i plattan.

Det är medskickat 115mm expanderspik som ska sättas med 1m mellanrum. Är detta tillräckligt :humm:

Jag funderar på att komplettera med 10mm expanderbult. Någon som har nån erfarenhet?
Jag håller på och bygger en liten verkstad/garage på 50kvm, och fäste syllen med skruvar som köps tillsammans med plugg. Typ 100mm långa och 5mm diameter, 8mm borrhål för pluggen. Körde nog 1m mellan skruvarna. Men jag har ingen erfarenhet av att bygga alls, och har höftat på alla val av fästdon, så det jag skriver ska du nog inte ta så mycket inspiration av.

Så länge väggarna stöttas ordentligt med strövor under byggnationen blir det ju inte någon större kraft där nere. Fastsättningen är väl mest för att syllen inte ska glida iväg på platten ifall konstruktionen lyfts av starka vindar, eller liknande. Kan väl iofs vara bra med en extra stark fastsättning om någon skulle råka köra in i en vägg med något fordon, eller liknande. Detta hände faktiskt mig när jag fick leverans för några veckor sedan. Då backade en lastbil in i karmen till en av portöppningarna. Varken den stående 220-regeln eller syllen flyttade sig, så jag får väl ta det som att bra betyg på konstruktionen. Det har varit ett par stormar sedan jag satte igång innan Jul också, men inget har vält eller flyttat sig.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Ny maskinhall, verkstad

Inlägg av pstrand »

bearing skrev:
pstrand skrev:Jag har en fundering angående syllens fastsättning i plattan.

Det är medskickat 115mm expanderspik som ska sättas med 1m mellanrum. Är detta tillräckligt :humm:

Jag funderar på att komplettera med 10mm expanderbult. Någon som har nån erfarenhet?
Jag håller på och bygger ett garage, och fäste syllen med skruvar som köps tillsammans med plugg. Typ 100mm långa och 5mm diameter, 8mm borrhål för pluggen. Körde nog 1m mellan skruvarna.

Så länge väggarna stöttas ordentligt med strövor under byggnationen blir det ju inte någon kraft där nere. Fastsättningen är väl mest för att syllen inte ska glida iväg på platten ifall konstruktionen lyfts av starka vindar, eller liknande. Kan väl iofs vara bra med en extra stark fastsättning om någon skulle råka köra in i en vägg med något fordon, eller liknande. Detta hände faktiskt mig när jag fick leverans för några veckor sedan. Då backade en lastbil in i karmen till en av portöppningarna. Varken den stående 220-regeln eller syllen flyttade sig, så jag får väl ta det som att bra betyg på konstruktionen. Det har varit ett par stormar sedan jag satte igång innan Jul också, men inget har vält eller flyttat sig.
Vi kör med en kombo av expanderbult och dom medskickade expanderspikarna. Om det inte vore så kallt och blåsigt så skulle jag gjort syllen klar i helgen.
Vi har märkt ut var den ska ligga. Tyvärr ligger dom reglarna 195x45 i botten på ett av paketen :evil: . Dom som packade funderade nog inte så mycket när dom gjorde det.
Det blir nog nästa helg istället. Då ska det upp en 4G antenn då vi har väldigt dålig täckning här och telia klipper ADSL om en månad. Fiber kommer till hösten. :D
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Ny maskinhall, verkstad

Inlägg av pstrand »

Lite uppdatering. Igår Torsdag började ni med syllen. 195x45 reglar med sylltätning under (nån typ av skumplast på 50m rulle).
Ett problem vi stötte på var att lista ut var armeringen var placerad.

Dom som gjöt använde nått som dom kallade "villa-korg", färdiga rektangulära (10x15) 2.5 m långa med 12mm
armeringsjärn. Givetvis så borrade vi ett antal hål som träffade dessa, så det blev lite extra hål :-)

Reglarna var också lite "banan" och "propeller", men det gick bra att dra ner dom mot plattan.

Idag packade vi upp ett av paketen med väggblock. Till vår besvikelse så saknas musband som vi blev lovade och
så har inte den nedre panelen (som vetter mot marken) någon droppnäsa. Får väll behandla ordentligt med grundolja
men lite besviken blev jag när det levereras från ett företag som bara håller på med hus mm.

Edit:
Läste på att många inte har droppnäsa idag på panelen. Jag hade nog haft det för säkerhets skull.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Ny maskinhall, verkstad

Inlägg av Bug_x »

Ser ut som blocket enbart består av panel, vindduk och spikregel? Sen snickarar du reglar, syll och hammarband av lösvirke?

Intresserant. Trodde det skulle vara block liknande Lövångers kör med.

Lycka till, vet vilket stort projekt du har framför dig!
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Ny maskinhall, verkstad

Inlägg av pstrand »

Jag tror att det är samma byggförfarande för både Lundqvist och Lövångers vad jag sett på deras byggbeskrivningar.

Man får själv montera den stående regeln på ena långsidan. Antar att det är gjort så för att få mer kompakta paket.

Som sagt, dom levererar nog ganska likvärda konstruktionen, men anledningen till att vi valde Lundqvist var att då vi beställde
så kunde vi välja 195mm i regelvirket och luftning innanför panelen. Har sett att man nu även kan göra det hos Lövångers.

Om vädret tillåter börjar vi nog måla gavelspetsar och block idag. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Ny maskinhall, verkstad

Inlägg av pstrand »

Det blev inte så mycket målning igår. Mest att flytta takstolar, gavlar och annat material från plattan.

Givetvis så krånglade det (saknade en 4 meters sling), så det blev en resa till biltema i Falköping.

Nu står dom på bra målnings (nästa helg) och lyftavstånd när det blir dax.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Ny maskinhall, verkstad

Inlägg av sm2wmv »

Skoj, ska följas! Önskar lite jag byggde 1m högre väggband på min, men det är lätt att vara efterklok och sedan finns det ju nån form av budget normalt också :)
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Ny maskinhall, verkstad

Inlägg av pstrand »

Idag började vi det mödosamma arbetet med att måla block och gavlar. Vädret blev väll inte vad vi önskade, men vad ska man göra när bekanta har kommit för att hjälpa till.

Det blev att springa och täcka målade sektioner då regnskurar kom. Däremellan solsken. Fick 28 av 38 block målade och en gavel.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ny maskinhall, verkstad

Inlägg av tecno »

Se det positiva, det händer nåt :tumupp:
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Ny maskinhall, verkstad

Inlägg av stenD »

just som techno skriver. Då har ni ju faktiskt gjort mer än hälften på en regnig dag :tumupp:

typiskt svenskt att man alltid tycker att man ska hinna allt man tänkt :lol:
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Ny maskinhall, verkstad

Inlägg av pstrand »

Hej, Här kommer lite bilder av dagens arbete :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar