Kondensatorfråga kopplat till bevattningsprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
småsten
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 augusti 2015, 09:07:10

Kondensatorfråga kopplat till bevattningsprojekt

Inlägg av småsten »

Jag skulle behöva hjälp med några frågor kring ett kopplingschema för ett bevattningsprojekt jag håller på med. Jag vill dels driva tre ventiler som går på 12v. På samma strömkälla vill jag även driva en nodemcu som vill ha 5 volt. Har spänningsregulatorn LM7805 för uppgiften.

Behövs en "heatsink" på LM7805 eller klarar man utan?
Är capacitatorvärdena ok? (har googlat en del och funnit andra (lägre) värden, men högre värden kanske inte spelar någon roll?
Finns det något lämpligt komponentnummer för capacitatorerna så jag kan beställa från ELFA.

Har r1 5ohm rätt värde?

jag är novis som ni säkert förstått... :)

Edit: "capacitor" -> "Kondensator" i rubriken - hcb
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: capacitatorfråga kopplat till bevattningsprojekt

Inlägg av limpan4all »

Om din last aldrig drar mer än 200mA (men du borde ligga under 140mA) och du har en TO220 7805 så skulle du då behöva kyla bort ca 1,5W 1,5/(12-5)=0,214A Att observera att "tabben" på TO220 kapseln fungerar som kylfläns och kommer att bli rejält varm (ca 50 grader C ÖVER omgivningstemperaturen) och den måste vara monterad så att luften kan "fläkta" runt den...

Jag förstår verkligen inte syftet med R1 alls, i min värld så ställer R1 bara till med problem...

HUR är Vin pinnen på just DIN ESP8266 modul specificerad?

Sedan har vi lite grundläggande saker, ditt schema är rätt ritat men så bör du INTE koppla i verkligheten, för då riskerar du problem. 1uF kondensatorerna direkt mellan benen på LM7805.
Visa resten av schemat för du kan ha ställt till det med andra sidan på 12V matningen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: capacitatorfråga kopplat till bevattningsprojekt

Inlägg av Klas-Kenny »

För det första, på svenska heter det kondensator. Inte "capacitator".

Enligt en snabb googling verkar en ESP8266 dra ~40 mA när den används som Wifi-klient.
I så fall får du ca. (12-5)*0,04=0,3W i 7805.
Det bör den klara utan kylfläns, men det beror på omgivningstemperatur och hur den byggs in.

1µF lär fungera bra, är inte supernoga. Allt över typ 0,1µF duger.
R1 är helt onödig, ta bort den helt.
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: capacitatorfråga kopplat till bevattningsprojekt

Inlägg av opampen »

7805 måste kylas som tidigare sagt!

Du behöver inte det där 5 Ohm motståndet! Kan tas bort!

Vad jag förstår ska väl ventilerna öppnas vid vissa tillfällen då bevattningen ska startas? Då processorn aktiverar en utgång som är kopplad till ventilerna. Då måste du ha någon form av drivsteg mellan processorn, ventilen och strömkällan. En transistor som tål strömmen, alltså en effekt transistor. Typ BD139 Eller liknande för varje ventil.

Men som sagt visa hela schemat.
småsten
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 augusti 2015, 09:07:10

Re: capacitatorfråga kopplat till bevattningsprojekt

Inlägg av småsten »

Här kommer hela kopplingsschemat. Jag har gjort en modifikation se färgen. nodemcu ska ha 5 v likaså reläet men ventilerna går på 12 v. jag strök resistorn på inrådan av opampen.

Har jag ritat rätt eller är det fler tokigheter?

Jag är novis som sagt och han som hjälpte mig med schemat är ingen expert vad jag förstår... :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: capacitatorfråga kopplat till bevattningsprojekt

Inlägg av opampen »

Du får gärna förklara hur konstruktionen är tänkt att användas.

Det är tre solenoider. Ska dessa styra varsin ventil i bevattning systemet? Reläerna driver solenoiderna. Reläerna behöver väl något drivsteg!

Ex. på relä drivare:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: capacitatorfråga kopplat till bevattningsprojekt

Inlägg av PeterH »

4 Array Relay är troligtvis ett färdigt kort med lämpliga drivsteg monterade typ detta från ELFA?
RelayShield.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: capacitatorfråga kopplat till bevattningsprojekt

Inlägg av limpan4all »

Ditt schema har följande "problem" endera så matar du ditt reläkort från 12V och då kan det fungera, men du har också angivet VCC och 5V samtidigt som det är kopplat till 12V. Om det är avsett för 5V matning så går det antagligen sönder om du matar det med 12V. Och om det verkligen skall matas med 5V så måste du ha en kylfläns på linjärregulatorn LM78XX05 annars så kommer den att slå av pga för hög temperatur.
småsten
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 augusti 2015, 09:07:10

Re: capacitatorfråga kopplat till bevattningsprojekt

Inlägg av småsten »

Helt riktigt PeterH! Det är ett reläkort med fyra reläer. se nedan. Det styrs med 5 v men reläerna behöver 12 så.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: capacitatorfråga kopplat till bevattningsprojekt

Inlägg av Micke_s »

Du bör nog köra din ESP8266 på 3.3V. Den är inte specificerad för 5v.
Är det en modul du använder med en egen 3.3v regulator?

Jag hade även satt dit en 220uF elektrolyt eller så också.
ESP8266 strömpulser kan vara rätt så stora när den sänder.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: capacitatorfråga kopplat till bevattningsprojekt

Inlägg av Micke_s »

Enkel lösning för Generera 5V utan massa värme.
https://www.electrokit.com/produkt/swit ... -0-8v-17v/

Behöver du få ner bruset efter så sätter du en linjär-regulator efter.
Typ 1117 Finns både med fixa spänningar och inställbara.

https://www.electrokit.com/produkt/tlv1 ... -33v-0-8a/
https://www.electrokit.com/produkt/tlv1 ... r-5v-0-8a/
https://www.electrokit.com/produkt/lm11 ... ator-0-8a/
småsten
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 augusti 2015, 09:07:10

Re: capacitatorfråga kopplat till bevattningsprojekt

Inlägg av småsten »

Hej Micke_s. Det är en nodemcu med egen spänningsregulator. Man kan driva den med 4,5-10 v enligt specifikationerna.

Bifogar även ett uppdaterat kopplingsschema observera att den överkryssade kopplingen i rött är fel och ska bort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: capacitatorfråga kopplat till bevattningsprojekt

Inlägg av PeterH »

Observera och kolla upp vad den klarar på in- och utgångar också, även om kortet går att driva med 4,5-10VDC så kan det vara så att ingångarna bara klarar 3,3V! :wink:
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: capacitatorfråga kopplat till bevattningsprojekt

Inlägg av ToPNoTCH »

Signalerna på D4,D3 och D6 kommer vara 3.3V.

ESP8266 Jobbar på 3.3V
Att man matar en Node MCU med 5V är för att den har en egen 3.3V regulator på kortet (tror det framgår tidigare i tråden till och med).
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kondensatorfråga kopplat till bevattningsprojekt

Inlägg av limpan4all »

Ett schemaritningstips för framtiden som gör schemor lättare att rita och betydligt lättare att läsa.
Skippa halvmånarna, dra raka streck istället. Placera en tydligt punkt där två signaler kopplas ihop.
Samt det viktigaste av allt.

LÅT ALDRIG TVÅ SIGNALER KOPPLAS IHOP I EN FYRVÄGSKORSNING.

Låt det bli två trevägskorsningar istället med punkter som markerar sammankopplingen. Även om det då måste bli två trevägskorsningar mycket nära varandra.
Så även om du skulle glömma punkterna så vet du att är det en trevägskorsning så SKALL den vara ihopkopplad och om det är en fyrvägskorsning så vet du att den INTE SKALL vara sammankopplad.

Sedan är det en personlig sak, men jag ritar aldrig schemor som avspeglar hur verkliga komponenter ser ut på schemat. 3,3V skriver jag som 3V3 för det är mera lättläst och tar mindre plats.
Signaler in till vänster och ut till höger, endast undantagsvis upptill eller nertill.
Spänningar ritas aldrig ut i sin helhet utan får bara en label vid anslutningarna, om det inte är något speciellt typ spänningar som måste stjärnkopplas för att det skall fungera.
Jag använder inte GND som signalnamn (men självklart inne i kretsar om det står så i databladet), utan 0V om det är referensspänningen, det är kortare och beskriver bättre men det är en smaksak.

Sedan en teknisk åsikt, du har inte med några pullupmotstånd på dina I2C signaler, se till att du säkerställer att dom verkligen finns och har rätt värden baserat på dina laster och ledningslängd, annars så kommer det bara att fungera vid låga hastigheter.
Skriv svar