O-ortodox högtalare (klar efter 10+ år)
Postat: 9 april 2020, 16:28:15
Egentligen blev de klara långt tidigare men det fattades en pusselbit och den kom på plats idag.
Att knåpa högtalare är inte att plocka ihop godtyckliga högtalarelement, sex spånskivebitar, lite lim och stenull.
Vi har nog många av oss köpt hem lite blandade element och snickrat lådor och tyckt resultatet varit riktigt skapligt (bra bastryck ... ).
Någon roar sig med att kalla mig för copycat, men jag ogillar att uppfinna hjulet på nytt och just med högtalare är det SVÅRT att pricka rätt utan att pröva 1000 olika varianter, om det nu gäller kvalitetshögtalare.
Ursprunget till de här hittade jag i AudioExpress 2004/05. Författaren hade velat göra en välljudande och kompakt tvåvägare och hade testat olika 8-tummare (basar) och diskantelement i sökande efter bra ljud och balans i återgivningen. Somliga av elementen hade prislappar som får en annan att spärra kreditkortet och kämpa med en en besvärlig (ursäkta språket) svullnad i brallorna.
Vad kom då konstruktören fram till? Han hade förkastat element från Eton och Dynaudio och fastnat för ett 8" baselement från HiVi (Swan) - M8a och en ringradiator från Vifa - XT25. Inget element som kostade som en ny BMW. Men med dessa något plånboksvänliga element kom ett problem; deras respektive frekvensområde täckte varandra precis. Att fundera på 6dB-filter var helt out of the frågan.
För att slippa en grop mitt i frekvenskurvan (been there, done that - låter riktigt riktigt skitdåligt med ett stort häng i mellanregistret!!) och för att inte elda upp diskanten eller få basen att spela frekvenser den bara distorderar krävs ett helsickes delningsfrekvens och härav namnet på högtalare - The Un-Orthodox 2-Way Speaker (Den o-ortodoxa 2-vägs högtalaren).
För att rädda diskanten från att grillas av LF måste man dela snävt, det funkar absolut inte att skicka in en dämpsats. I detta fall används ett 24dB elliptisk filter, och basen delas med 12dB.
Ska något sägas om delningsfiltren så är det att de inte är besvärliga på något sätt. Det mesta beställdes från Strassackeri Tyskland. Affären har en sorts vägvisare som visar vilka typer av komponenter som rekommenderas efter hur kritiska de är i konstruktionen, typ så här: https://www.lautsprechershop.de/hifi/aka_spul_en.htm.
Glömde nämna att mina diskanter kom (nog?) från HiFi-kit, en gammal fin affär i Stockholm och basarna fick lösas ut med moms och Postens administrativa avgifter (2009/10) eftersom de hade skickats från Parts-Express i Kanada. Basreflexrören papprör från HiFi-kit jämte ullen.
Hur låter de då, om du nu precis byggt klart????
Jajajajaja ... jag ska förbereda dagens (fest)mat, vilken kommer att avslöja mig som dubbelspion för KGB (eller var det NKVD???) Och jag vill dessutom sNÅLA med informationen jag ger. Betänk att detta är ett av få projekt som faktiskt byggts klart!!!!
Att knåpa högtalare är inte att plocka ihop godtyckliga högtalarelement, sex spånskivebitar, lite lim och stenull.
Vi har nog många av oss köpt hem lite blandade element och snickrat lådor och tyckt resultatet varit riktigt skapligt (bra bastryck ... ).
Någon roar sig med att kalla mig för copycat, men jag ogillar att uppfinna hjulet på nytt och just med högtalare är det SVÅRT att pricka rätt utan att pröva 1000 olika varianter, om det nu gäller kvalitetshögtalare.
Ursprunget till de här hittade jag i AudioExpress 2004/05. Författaren hade velat göra en välljudande och kompakt tvåvägare och hade testat olika 8-tummare (basar) och diskantelement i sökande efter bra ljud och balans i återgivningen. Somliga av elementen hade prislappar som får en annan att spärra kreditkortet och kämpa med en en besvärlig (ursäkta språket) svullnad i brallorna.
Vad kom då konstruktören fram till? Han hade förkastat element från Eton och Dynaudio och fastnat för ett 8" baselement från HiVi (Swan) - M8a och en ringradiator från Vifa - XT25. Inget element som kostade som en ny BMW. Men med dessa något plånboksvänliga element kom ett problem; deras respektive frekvensområde täckte varandra precis. Att fundera på 6dB-filter var helt out of the frågan.
För att slippa en grop mitt i frekvenskurvan (been there, done that - låter riktigt riktigt skitdåligt med ett stort häng i mellanregistret!!) och för att inte elda upp diskanten eller få basen att spela frekvenser den bara distorderar krävs ett helsickes delningsfrekvens och härav namnet på högtalare - The Un-Orthodox 2-Way Speaker (Den o-ortodoxa 2-vägs högtalaren).
För att rädda diskanten från att grillas av LF måste man dela snävt, det funkar absolut inte att skicka in en dämpsats. I detta fall används ett 24dB elliptisk filter, och basen delas med 12dB.
Ska något sägas om delningsfiltren så är det att de inte är besvärliga på något sätt. Det mesta beställdes från Strassackeri Tyskland. Affären har en sorts vägvisare som visar vilka typer av komponenter som rekommenderas efter hur kritiska de är i konstruktionen, typ så här: https://www.lautsprechershop.de/hifi/aka_spul_en.htm.
Glömde nämna att mina diskanter kom (nog?) från HiFi-kit, en gammal fin affär i Stockholm och basarna fick lösas ut med moms och Postens administrativa avgifter (2009/10) eftersom de hade skickats från Parts-Express i Kanada. Basreflexrören papprör från HiFi-kit jämte ullen.
Hur låter de då, om du nu precis byggt klart????
Jajajajaja ... jag ska förbereda dagens (fest)mat, vilken kommer att avslöja mig som dubbelspion för KGB (eller var det NKVD???) Och jag vill dessutom sNÅLA med informationen jag ger. Betänk att detta är ett av få projekt som faktiskt byggts klart!!!!