Felsökning av Rotor/Stator

Berätta om dina pågående projekt.
YouBet
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 mars 2020, 18:20:18

Re: Felsökning av Rotor/Stator

Inlägg av YouBet »

SeniorLemuren skrev:Att byta rotor tillhör saker som man kan göra även om man inte är överstepräst bara man äger normal händighet och ser till att allt hamnar på rätt plats när man monterar ihop maskinen. :)
Stort tack Lemuren, jo jag har nu sk "forskat" någon timme på nätet och jag har förstått att rotorn kan vara boven i dramat, och absolut inga konstigheter att byta denna då jag med lätthet demonterat den. Tror du att det är någon idé att försöka att skrapa rent mellan lamellerna och att byta kolen, kanske någon har sprutat in något oljemässigt som gått in i kolen så att de sprakar så fint, men å andra sidan hade väl inte proppen gått om kolen är bara är orena?
Är det för svårt med en enkel multimeter att mäta sig fram att rotorn är kaputt eller det krävs bättre känsligare verktyg? Jag vill ju bara lära mig lite mer än jag kan :)

Nedan är ointressant, mest inriktat mot Tomas.
Jag har nyligen byggt en altan som GDSare, det är kul att göra saker själv och jag har inte gått bygglinjen utan har man nyfikenhet och vill vara en GDSare så är det ju superkul.
Så genom att vara en GDsare så upptäcker man ofta nya kunskaper och kanske leder detta till ditt framtida yrke.
Men nu skall vi bli vänner Tomas <3
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Felsökning av Rotor/Stator

Inlägg av SeniorLemuren »

Fråga 1. Tror du att det är någon idé att försöka att skrapa rent mellan lamellerna och att byta kolen, kanske någon har sprutat in något oljemässigt som gått in i kolen så att de sprakar så fint? Svar nej. Sprakar det så är den stekt.

Fråga 2. Är det för svårt med en enkel multimeter att mäta sig fram att rotorn är kaputt? Svar Ja. Det räcker att endast ett varv i lindningen är kortsluten så är rotorn kass och så lite skillnad i resistans går inte att mäta. På min tid som lindare för 50 år sedan så lade vi rotorn i en V-formad elektromagnet och lade ett bågfilsblad ovanpå rotorns poler. Sedan vred man sakta rotorn runt. Om det var kortslutning i något av härvorna så skallrade bågfilsbladet på grund av att den på grund av kortslutning, slutna kretsen, genererade ett växlande magnetfält i rotorn. Om lindningen var frisk så var bågfilbladet stilla hela varvet runt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Felsökning av Rotor/Stator

Inlägg av säter »

Ska du pyssla med detta i fortsättningen, då måste du skaffa en rotorprovare.
Du bör nog även ha en "megger".
Skriv svar