Automatisk lakning (Ölbryggning)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 november 2006, 18:34:28
Ort: En bit utanför Karlstad

Automatisk lakning (Ölbryggning)

Inlägg av Limen »

Hej alla!

Var väääldigt längesen jag postade ett projekt här senast :) Jag har inte pysslat så mycket med elektronik senaste 10 åren och det mesta av den lilla kunskap som fanns har klingat av. Men med mycket googlande och trial and error så hankar jag mig fram.
De senaste åren har jag snöat in lite på hobbyn att brygga egen öl.

Själva bryggningen gör jag i en "Grainfather":
Grainfather.jpg
Kortfattat kan man summera bryggprocessen såhär:
1. Mäskning - man värmer krossad malt och vatten för att utvinna sockret ur malten. Temperaturer och tider varierar men ett typexempel är att man låter mäsken hålla 67 grader i 60 minuter.
2. Lakning - man silar bort malten och sköljer sedan malten med hett vatten för att skölja ur det sista sockret ur malten.
3. Kokning - man kokar vätskan (som nu kallas vört) som silats av. Normalt kokar man minst 60 minuter. Under koket tillsätter man även humle vid olika tidpunkter beroende på hur mycket bitterhet/arom man vill att humlen ska tillföra. Ju längre humlen får koka desto mer bitterhet bidrar den med.
4. Kylning - man kyler ner vörten till den temperatur den ska hållas vid jäsningen. Det finns en mängd varianter för att kyla vörten - jag använder mig av en så kallad motströmskylare. I en sådan pumpas vörten genom ett vattenmantlat rör (man pumpar kallvatten i manteln).
5. Jäsning - tar normalt ett par veckor. Temperatur beror på jästtyp.
6. Upptappning - när vörten (som efter avslutad jäsning kallas grönöl) jäst färdigt är det dags att tappa över den till fat eller flaska. Det är även dags att ge ölen sin kolsyra - detta görs antingen genom tvångskarbonering (man trycksätter ölet (oftast i fat) från kolsyretub under en period) alternativt kolsyrejäsning (man tillsätter en mindre mängd socker till ölen innan man kapsylerar flaskan. Den kvarvarande jästen i ölet kommer "käka upp" sockret och bilda koldioxid - eftersom flaskan är förseglad löser sig koldioxiden i ölet som då blir kolsyrad).
7 - Konsumering...

Den lilla manick jag bygger på just nu är för att hjälpa mig i steg 2 - Lakning. I dagsläget får jag manuellt hålla koll på att vattnet håller rätt temperatur (termometer monterad i dykrör i kastrullen) och att jag tillsätter rätt mängd (jag tappar över vattnet till en tillbringare och häller på en liter i taget - lätt att man tappar bort sig när det kanske är 12-15 liter som ska hällas på).

Prylen jag bygger kommer att:
1. Sköta uppvärmningen av vattnet genom att med hjälp av ett SSR styra ett värmeelement monterat i kastrullen
2. Hålla koll på vattentemperaturen med hjälp av en tempsensor (typ K) monterad i kastrullen
3. Styra en pump för att pumpa över det heta vattnet från lak-kastrullen till kok-kastrullen
4. Hålla koll på att rätt mängd vatten pumpas över genom att med lastceller (en vanlig personvåg med en HX711) hålla koll på kok-kastrullens vikt

Hjärnan är en Arduino Uno (kommer flyttas till en Atmega328 när det blir dags att flytta till ett riktigt pcb) med en 2x20 LCD och rotationsenkoder som interface.
För att få lite bättre kontroll på byggandet och för att kunna ansluta givare och kablar utan att slita ur alla kablar från breadboardet så byggde jag en temporär panel.

Nuvarande status: Håller på att bekanta mig med meny-biblioteket (https://github.com/neu-rah/ArduinoMenu) och har fått en grundstruktur på plats. Pump-styrningen (med extern PWM) är fixad. Nästa steg blir att få in givarvärden (från temp-sensor och lastceller).
Kommer uppdatera med lite fler bilder på vad som redan är gjort (vågen, kastrullen + lite blandat).
IMG_0122.JPEG
IMG_0123.JPEG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.