Ventilatorer samt skyddsmasker.

Berätta om dina pågående projekt.
Castor
Inlägg: 1980
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Ventilatorer samt skyddsmasker.

Inlägg av Castor »

De (myndigheterna) försöker väl motivera sin existens så vi övriga, som betalar deras löner, inte upptäcker att mycket fungerar utan klåfingriga påbud gällande petitesser. Kanske kan vi när detta utbrott är under kontroll, rensa i floran av myndigheter och skära ner personalen i de som faktiskt behövs, men som säkert kan effektiviseras. Då får vi råd till det som skulle behövts nu, och säkert kommer att behövas i framtiden. Högavlönade generaldirektörer kan säkert klara sig på lägre löner.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Ventilatorer samt skyddsmasker.

Inlägg av Krille Krokodil »

Regleringarna är inte så betungande i normalfallet för större företag och hade där inte funnits färdiga riktlinjer
att följa så hade man fått uppfinna mycket av det själv och det hade inte nödvändigtvis blivit mer effektivt. Jag
brukar säga att det kostar 1 på ritbordet, 10 i produktion och 100 hos kund att lösa ett problem, att man i
första och andra stadiet har hårda regleringar att förhålla sig till gör att man slipper ta problemen i tredje ledet
där de är som dyrast. Vad hade Volvo nu, 750'000 fordon man kallade tillbaka?

Men nu är vi i ett helt annat läge och allt det där måste kastas överbord för att vinna tid, nu bör man mer låta
erfaret och skickligt folk få gasa på och lämna byråkraterna utanför.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ventilatorer samt skyddsmasker.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Behovet tycks ju finnas:
New Yorks guvernör Andrew Cuomo säger att delstaten har beställt 17 000 respiratorer från Kina, till en kostnad av omkring motsvarande 250 000 kronor styck.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ventilatorer samt skyddsmasker.

Inlägg av Nerre »

Lasp skrev: Då får man göra vad fan som helst för livsuppehållande istället för att bara släppa det hela.
Det är det det gäller som jag ser det!
Som du ser det kanske, men så ser inte lagstiftningen ut.

För medicintekniska produkter finns det alltid risker, dessa risker måste vägas mot nyttan (enligt den lagstiftning som finns och är gemensam inom hela EU). Man gör alltså en riskanalys för att fastställa den totala risknivån och sen gör man en klinisk utvärdering för att fastställa nyttan. Sen ska dessa vägas mot varandra. Bara om nyttan överväger riskerna är det acceptabelt.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ventilatorer samt skyddsmasker.

Inlägg av Nerre »

Krille Krokodil skrev: Precis som SEAT har gjort så handlar det om att ta bort all elegant industridesign och konstruera med
automatstansad och laserskuren bockad plåt, det finns det gott om firmor som kan spruta ut sådana
detaljer.
Nej, det är inte det SEAT har gjort. Seat har tagit färdig, godkänd, utrustning för manuell ventilering och ersatt människan. Och deras produkt är såvitt jag vet inte godkänd att säljas nånstans ännu.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ventilatorer samt skyddsmasker.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Visst har du rätt Nerre.
Men nu kommer situationen att vara en annan. Och det hoppas jag att de flesta förhåller sig till.
Men jag , som tillhör riskgruppen, håller mig inne så att det finna plats för andra.
Som Marta är jag också för möjligheten att ända livet på egen begäran. Där måste vi ändra oss ganska snart!
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ventilatorer samt skyddsmasker.

Inlägg av Nerre »

ToPNoTCH skrev: När det gäller skola för uppehållstillstånd för gymnasiala studier (gymnasielagen) så kan vi kasta ur os en lagändring från höften, men när det gäller Svenska liv så står paragrafryttarna och viftar med lagboken.
Problemet är att lagstiftningen för medicinteknisk utrustning är gemensam inom hela EU.

Bara att börja läsa: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32017R0745

Sen räcker det tyvärr inte med att ha koll på det där, för att uppfylla de väsentliga kraven i Annex I behöver man för det mesta tillämpa harmoniserade standarder (om man inte kan visa att ens egen lösning är bättre än den harmoniserade standarden).

Jag jobbar liksom med den där skiten, så jag vet precis hur överjävligt krångligt det är. Tacka PIP för det.
https://en.wikipedia.org/wiki/Poly_Impl ... th%C3%A8se

Tack vare den skandalen togs det nya regelverket fram. Det gamla var visserligen inte så mycket enklare, men lite kortare.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ventilatorer samt skyddsmasker.

Inlägg av Nerre »

Lasp skrev:Behovet tycks ju finnas:
New Yorks guvernör Andrew Cuomo säger att delstaten har beställt 17 000 respiratorer från Kina, till en kostnad av omkring motsvarande 250 000 kronor styck.
Ventilatorer för 4 miljarder.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ventilatorer samt skyddsmasker.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Sjukt va?
Men så står det i artikeln HD just nu.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ventilatorer samt skyddsmasker.

Inlägg av mrfrenzy »

4 miljarder är futtigt i förhållande till vad det kommer kosta USA eller Sverige för den delen i sjukvård, förlorade arbetsinkomster etc.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Ventilatorer samt skyddsmasker.

Inlägg av ToPNoTCH »

Nerre skrev: Problemet är att lagstiftningen för medicinteknisk utrustning är gemensam inom hela EU.

Jag jobbar liksom med den där skiten, så jag vet precis hur överjävligt krångligt det är. Tacka PIP för det.
"Kära EU jag vet att vi är med i eran fina gemenskap, men nu är det så att vår befolkning dör och vi saknar lite sjukutrustning som kan lindra.
Av denna anledning så avser vi att skita i vad som tidigare sagts med hänvisning till Corona krisen.

Med vänlig hälsning från den som anställts av skattebetalarna och som sätter dessa i första hand
"

Jag är fullt medveten om lagstiftningen och att det är krångligt.
Det är ju liksom precis det jag förundras över.
Hur har vi hamnat i denna situationen att vi inte har rådighet över vår egna befolknings liv och lem.
Om någon sagt att EU skulle påverka vår egen förmåga att rädda liv i Sverige, så tror jag folkomröstningen sett lite annorlunda ut.


När det krisar i USA så tar ammunitionen slut i vapenhandeln.
När staten har sådant förtroende hos folket bör man nog ta sig en funderare.
Det kanske är på plats med ett "andra tillägg" även i Sverige snart.

Nu börjar ju det här bli ett ämne som vi inte behandlar på EF, så jag lägger ner vidare resonemang i ämnet.
jag tror jag gjort min ståndpunkt tydlig.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Ventilatorer samt skyddsmasker.

Inlägg av Palle500 »

ToPNoTCH +1 på den.
Kan vi utan problem undanta våra gamla vedspisar från EUs miljöcertifieringskrav så låter det enkelt att lösa ocertifierade livsuppehållande utrustningar?
Eller som Nerre tycks tro att lagar är till för att efterföljas, nej titta er omkring i samhället och notera alla dagliga lagbrott som tex utförs av våra kommuner, allt inlindat i en kostnadsbesparing.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ventilatorer samt skyddsmasker.

Inlägg av Glenn »

Hur länge tog det innan vi hade undantaget för vedspisarna i hamn då ? 3 år ? 5 år ? ..minns inte när jag läste om det första gången..
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Ventilatorer samt skyddsmasker.

Inlägg av Krille Krokodil »

Danmark inför undantagslagar på dagen, det går om man vill och håller tröga byråkrater borta.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ventilatorer samt skyddsmasker.

Inlägg av Nerre »

ToPNoTCH skrev: "Kära EU jag vet att vi är med i eran fina gemenskap, men nu är det så att vår befolkning dör och vi saknar lite sjukutrustning som kan lindra.
Av denna anledning så avser vi att skita i vad som tidigare sagts med hänvisning till Corona krisen.
"
Du kanske tycker så, men vad tror du en majoritet av befolkningen tycker när deras nära och kära blir skadade av utrustning som inte uppfyller kraven?

Var det jättebra att folk fick Pandremix som sen visade sig ge narkolepsi? Där har vi ju ett klockrent exempel hur det går när man åsidosätter kraven på grund av virus-panik.
Skriv svar