Gammal kärlek rostar aldrig (1-knapps MP3 spelare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gammal kärlek rostar aldrig (1-knapps MP3 spelare)

Inlägg av Klickmans »

HUGGBÄVERN skrev:STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK! STEAMPUNK!


Bild

Fyn fan vad häftigt, när jag (oinloggad) läste orden STEAMPUNK blev jag väldigt nyfiken.
Ordet fanns nånstans långt inne i teflonminnet, och jag kommer nu att få tacka dig för det.
Klart som fan att det ska implementeras i spelaren, kunde bara inte hitta ordet/konceptet.

Så nu tar projektet en annan väg.

Håller på att söka ljud till den nu, ville väl egentligen ha speldoseljud eller fågelkvitter...
Men sen slog det mig att PIANO-ljud är rätt, det är ganska basic och är lätt att uppfatta.
Så nu ska jag lyssna mig fram till något kul att lägga på SD-kortet. (Har inget rasistkort)

Spännande.

Min lilla manick kommer med dessa svar att nå en ännu högre nivå än det var tänkt först.
Har lite egna funderingar på hur man ska kunna göra något så meninglöst till meningsfullt.
Dags att ta fram ficklampan och kolla vad jag har i mörka rummet, det lilla frun ville kasta.

Bra att man står på sig, och vågar säga NEJ. 8) (Det får tydligen inte "män" av idag)

Steampunk:

Det är ett koncept som passar mig väldigt bra, tyvärr har jag inte mycket att bygga med.
Men det lilla jag har det har jag, gäller bara att pussla ihop det på ett kreativt och kul sätt.
Ljud är ju min melodi, så jag har redan kommit halvvägs om man säger så, detta bli roligt.

Tack för tipset!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gammal kärlek rostar aldrig (1-knapps MP3 spelare)

Inlägg av Klickmans »

Fick fundera lite (och Googla såklart) för att hitta rätt genre, och nu vet jag vad 1-knappsspelaren ska spela.
Mest för att det oftast inte ligger mer än ett enda instrument på den här typen av musik, lite som en lullaby.
Har lagt det här spåret på minneskortet, så nu blir det till att lyssna direkt i den lilla högtalaren, uttag nästa.

Konverterat från tuben via https://www.y2mate.com/

Med uttag nästa menar jag typ ett 3,5mm audio ut, så jag kan förstärka och bredda registret vid tillfälle.
Då blir det lätt att koppla in en yttre högtalare, tänker då främst på en liten bärbar med bluetooth/aux in.
Kanske kommer att behövas då jag för en sekund råkade grilla kortet, nu lättrökt. Med ett felvänt 18650.
Full dynamic range.JPG
Ajaj, sa den närsynta bofinken Knut.

Tur att jag håller på att spara till nya glasögon. Inom en snar framtid kommer jag att se lite bättre än nu.
Sitter här och skriver samtidigt som jag testar, och får nog konstatera att transistorn blev snabbkremerad.
Gråter inte för detta. En blind date att minnas. Dags att leta upp kort nummer 2 som beställdes samtidigt.

Härifrån.

Tills för en minut sen hade han 1st 5-pack kvar, och med tanke på mina missar så ändrade jag statusen.
Nu har han inga kvar, men för min del gör det inget. Det är inte långt till England, så dom kommer snart.
Men lite pinsamt ändå att elda upp kortet i detta projekt. Räknar med att få det andra ditlött under dagen.

Wish me luck.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gammal kärlek rostar aldrig (1-knapps MP3 spelare)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skickarr grrunkeplunken till dig på väg till Borrlänge imorrgon, så kan du planerra förr nästa drrag.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gammal kärlek rostar aldrig (1-knapps MP3 spelare)

Inlägg av Klickmans »

@HUGGBÄVERN (Tack)

Spännande, var ska detta projekt sluta?

Lyckades sannolikt kremera både kort 1 och min minsta högtalare.
Har två till (knattar) men måste tänka om och få det bättre än så.
Så det blir att titta runt efter en bättre lämpad högtalare för denna.

Det kommer en till sen. (en udda spelare)
20200319_180946.jpg
Har en kul mojäng till här som är tänkt att bli just en MP3-spelare.
Dags att ta fram kameran och visa vad det är, så jag inte glömmer.
Den här hittade jag hos Kineserna när jag sökte efter strömbrytare.

Blir något kul snart.
20200319_185308.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gammal kärlek rostar aldrig (1-knapps MP3 spelare)

Inlägg av Klickmans »

Körde fast när jag eldade upp den första högtalaren, så en annan är nu beställd.
Fick en FM-radio på köpet, och en borrmall som jag kan ha nytta av i projektet.
Med lite tur kommer spelaren därför att ha både MP3 och Radio, ska nog funka.
Cool.jpg
Kunde ändå inte sova, så jag Googlade högtalare.

Det började med högtalare (Tradera), men dom blev lika dyra som denna med Radio.
Enkelheten i den här gör att jag tror mig kunna bygga in den i min egen låda, delvis.
Gillar den oranga färgen (min favoritfärg) och den enkla konstruktionen, tillåter DIY.

Vi får se hur det blir när jag sågat lite i den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gammal kärlek rostar aldrig (1-knapps MP3 spelare)

Inlägg av Klickmans »

Uppdatering.

Lyckades ju kremera den första hårdvaran, så det blev en runda till mörka rummet för att hitta en vikarie.
Den enda uppgiften är att starta upp med ett knapptryck, och denna kandidat klarar det. Provinstallation.
Högtalaren är dock för stor för detta projekt, så jag ska se om jag kan komma över något annat, skrotat.

Där ser man, en annan väg att gå.
IMG_20200320_162008.jpg
Passar fint eftersom den riktigt stora glädjen inte är själva målet, utan resan dit. Brukar tänka så då & då.
I den mojäng jag plockade fram idag sitter det ett 300mA batteri, 3,7 Volt. Testkör kortet nu på 4,2 Volt.
Drar just nu 120mA, och inget känns för varmt. Så det kan nog funka om jag hittar rätt kringutrustning.

Lådan är klar.

Det blir den vita lådan jag började med, återstår att löda ett 18650 och få in i den, sen ett laddningsuttag.
Tänkte använda en sån där röd/svart konsoll som finns på våra labbaggregat, laddas sen upp med bananer.
Visserligen finns det ett usb (mini-B) på kortet, men jag vill skapa något helt annat än en standardspelare.

På den vägen är det, återstår att se vad jag får i brevlådan nästa vecka.
Enknappsspelare 20200320 Ladduttag.jpg
Hade 2 av dessa hemma, och den andra byggde jag in i min Opus-laddare tidigare idag, typiskt braattha.
Tanken med den modifieringen är att jag ska använda Port 4 för specialapplikationer som måste laddas.
Med denna på baksidan av min ordinarie laddare får jag enkelt tillgång till ett tvåpoligt ladduttag/display.
Opus 20200320 banankontakter UT från Port 4.jpg
Har testat, det funkar perfekt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gammal kärlek rostar aldrig (1-knapps MP3 spelare)

Inlägg av Klickmans »

Nu börjar ritningen klarna, och jag har ett nytt kort som ska sköta SD-kortet.
Det är det som syns på bild med en blå lysdiod, det kommer mer nästa vecka.
Istället för att borra hål på fel ställe inväntar jag dom andra komponenterna.

Högtalaren oklar, får fundera på vilken jag tar.

Det jag vet nu är att just denna spelare inte kommer att spela fågelkvitter.
Tänker på Piano, så som dom lät på stumfilmens tid. Lite ostämt/gammalt.
Kommer inte på vad den genren kallas, men jag vet exakt hur ljudet låter.

Får ha extra koll på brevinkastet nästa vecka 8)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gammal kärlek rostar aldrig (1-knapps MP3 spelare)

Inlägg av Klickmans »

Jodå, den minsta högtalaren jag fick hemskickad är knaprigt rökt nu. (Trist, för den var skrapligt bra)
20200322_150729.jpg
Under tiden jag söker efter en lämplig ersättare, söker jag även rätt musik.
Den har jag nu hittat, eller snarare soundet jag är ute efter: George Formby.
Det går mot 1920-talet när jag lyssnar efter det jag är ute efter till spelaren.

Låter fint, med instrument. (Inte överorkestrerat som idag)
George Formby.jpg
Passade även på att byta ut den blå lysdioden till en 10mm Amber (slipad)
Mina är helt genomskinliga annars, så jag putsade ner denna i borrchucken.
På låga varv med lite slippapper blev det bra, dags att leta position i lådan.
20200322x.jpg
Uppe, på sidan, under, eller?

Varför just George Formby? Som barn blev jag alltid glad när jag såg honom spela på sin Ukelele.
Han hade en lite annorlunda sångröst, en glad röst jag verkligen gillade att lyssna på, så än idag.
Enkelhet är nyckeln till framgång. Han behövde inte mer än sin röst och sin Ukelele, hans leende:
Glädjespridaren.jpg
En riktig glädjespridare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gammal kärlek rostar aldrig (1-knapps MP3 spelare)

Inlägg av Klickmans »

Det är sannolikt att jag kommer att skapa 2st spelare, kanske fler om jag får idéer.
Men jag har ingen riktigt liten högtalare som låter mycket, mellanregister och uppåt.
Därför undrar jag om ni har något tips på vad som får plats i en liten låda, men hörs.

Tänk Sveriges Radio P1 & P2

En radiolåda, det är vad nummer 3 kommer att bli. Tror jag råkade kasta mitt kort.
Det var ett med voice prompt, som berättade vilken frekvens jag knappade in, smart.
Men jag råkade nog slänga just det kortet, korkat. Men jag är ju inte riktigt där än.

På väg kan man säga, men vad ska jag välja för högtalare? (mono)

Den stora svarta som syns på bilden här låter rätt, men är för stor för detta projekt.
Möjligtvis att jag kan såga mig in i den för att lyfta ut högtalarelementet, tveksamt.
Effektmässigt tror jag det rör sig under 3 Watt, basen behövs inte alls då det är tal.
20200322_181715.jpg
Typ så tänker jag. (Mobiltelefonhögtalare kanske, Nokia N95)

Utrymmet är ju lite begränsat, där ska sitta kort, batteri, brytare, och en högtalare.
Även ett laddningsuttag ska få plats, så en liten men effektiv högtalare är ett måste.
Såg en "tratt" för mobiltelefon för något år sen, en sån skulle kunna funka även här.

Men dom finns nog inte längre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Gammal kärlek rostar aldrig (1-knapps MP3 spelare)

Inlägg av E Kafeman »

Ursäkta inhoppet men apropå Formbys låt och filmtitel "Turned out nice again" som det står på skivfodralsbilden ovan får mej att tänka på just trä och metall-punk i form av cigarrlådor och oljedunkar.
Mycket långväga koppling kanske somliga tycker då vägen går över både Beatles och root-blues.
I Beatles låt "Free as a Bird" lånades både ackord och textfras från i Formbys "Turned out nice again".
George Harrison var f.ö. medlem i Formbys "fanclub" vilket Paul berättar om samt spelar ukulele här:
En lustighet, Formby spelade aldrig ukulele utan något som är mer känt som banjulele, en korsning mellan ukulele och mandolin.

Ukelele har gamla anor som komplement till den spanska gitarren men fick sin stora popularitet på Hawaii som soloinstument. Anorna till spanska gitarren hörs rätt väl här:
Inte att föväxla med Hawaii-gitarr, här med Yngve Stoor:
En som spelat just Beatles-låtar på ukulele men som är mer åt en moderniserad version av root-blues är Justin Johnson. Han spelar ofta på egentillverkade gitarrer gjorda av cigarrlådor, tomma oljedunkar eller steampunk-aktiga alster.
Han säljer egendesignade "gitarrer" gjorda av vanliga skyfflar. Endast tre strängar jämfört med ukulelens 4 strängar.
Det går få till hyggligt sound på bara tre strängar på en skyffel:
En samling instrument som kanske inte duger till steampunk, men nästan:
Wintergatan har gjort speldosor mera i stil träpunk än steampunk och Lego-synten ser lite speciell ut :
Hoppas det inte störde tråden allt för mycket med resa från Formby till speldosor typ träpunk.

Apropå högtalare från mobil, så är det något som jag har en del av då jag mäter en del på mobiltelefoner. Det finns de som låter rätt kraftigt men ljudet försvinner i stor helt utan resonans-låda på en någorlunda modern telefon. Resonanslådan är ett under av beräkningar för att lura ut mesta ljud ur liten högtalare på de lite bättre telefonerna från t.ex. Samsung 3-6 och Iphone 5. Finns säkert andra telefoner med lite mer påkostad ljudkvalitet, inte bara distorsion, det var de jag kommer på som inte är allt för gamla.
Förmodligen billigaste och enklaste sådan högtalare att få tag på är om någon har en skrotad mobil men Samsungs högtalare går köpa för en 50-lapp som reservdel. Högtalaren är inte samma som den man lyssnar på vid vanligt telefonsamtal.
Resonanslådan ingår alltid. Högtalaren ser typiskt ut så här för en S3 eller S4:
S3_speaker.jpg
För att få någorlunda kraftfullt ljud ur en liten högtalare så är högtalarlådan kritisk men mycket kan också påverkas av att man riktar ljudet som kör ljudet genom en tratt för bättre impedanskoppling. Det är samma som med tratten till gamla tiders trattgrammofon. Utan tratten var ljudet tunt och svagt.
Nästan alla trattar i glas, porslin trä och plåt fungerar utan djupare beräkningar då de om inte annat ger upplevt högre ljud genom riktverkan.
Prova t.ex. att lägga spelande mobiltelefon i en gröttallrik och hör ljudskillnaden.

Här ett exempel på en toarulle och två plastmuggar som oftast fungerar bra:
w1456.jpg
Detta ser billigt ut men prova då det är enkelt och förvånas över resultatet (om nu högtalaren sitter i förväntad ände). Gör samma sak i mässingsplåt och polerade krökta rör dekorerat med tryckmätare och pålödda uniformsknappar så blir det exklusiv steampunk.
Cykeltuta kan var en utgångspunkt men annars gör man en själv av mässingsplåt eller ölburk. Jag har köpt mässingsplåt så tunn att man nästan kan forma den med händerna som jag gjort rektangulära horn av för antennbruk. Klipper remsor med vanlig sax och löder ihop.
trumpet.jpg
Vill man ha bättre högtalare än vad en mobiltelefon normalt kan erbjuda får man gå på lite större högtalare.
Denna är i väl minsta laget men ljust tal och uppåt kan fungera: https://uk.farnell.com/kingstate/kaag15 ... dp/2215099
Något sådant här vara ett mer spelbart: https://www.ebay.com/itm/162707493573?& ... GTR=1#shId
Blir nästan bashögtalare med en toarulle som basreflex och ännu värre med ett posthorn framför. Mycket mindre högtalare går nog inte pressa ut dugligt ljud från.
Bara något större diameter och högtalaren kan pumpa betydligt mer luft mer effektivt, och dyrare: https://www.ebay.com/itm/1pcs-40mm-5-10 ... 2736253802
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gammal kärlek rostar aldrig (1-knapps MP3 spelare)

Inlägg av Klickmans »

@E Kafeman

Inte alls, alla är välkomna med sina bidrag i dom trådar jag skapar.
Just detta var väldigt matnyttigt och bra, mycket text att gå igenom.
Har nyss vaknat, men när jag ser ordentligt ska jag läsa allt i svaret.

Stort tack för din input!

Ps: Mobilhögtalare verkar vara lösningen för detta (i sin egen resonanslåda)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gammal kärlek rostar aldrig (1-knapps MP3 spelare)

Inlägg av Klickmans »

Efter att nu ha läst tipset från E Kafeman sökte jag efter en videokurs om nalle-obduktioner.
Det var lätt att hitta på den smått fantastiska Tuben, tänk så mycket man kan lära därifrån.
Efter att ha sett den gick jag lös på mobilen jag haft i mörka rummet 6 månader (hittegods)

Krossad front.
20200323.jpg
Så nu har jag en högtalare att testa, undrar var + och minus ska kopplas in på högtalaren?
Lite dumt att chansa hej vilt när det finns kompetenta här som kan ge mig rätt vägledning.
Om speakern inte fått för mycket vatten utomhus kan den ju faktiskt funka till detta projekt.

Någon som behöver delar?

Har ju ett helt kretskort över (behåller bara batteriet) med diverse reservdelar, kostar gratis.
Tänkte på HUGGBÄVERN som ska bygga in en digitalkamera i Rysskameran, han kanske vill?
Får väl se om han hittar hit och frågar, lite synd att bara kasta allt om någon behöver delarna.
20200323_150309.jpg
Sharing is Caring men åter till + & -...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gammal kärlek rostar aldrig (1-knapps MP3 spelare)

Inlägg av Klickmans »

I jakten på högtalare till mitt projekt har jag köpt ett par olika på Tradera,
Mest för att jag var lite desperat, men även för att jag vill testa mina idéer.
Som denna vita låda, tyckte lådan vad snygg fast den var skavd och skitig,

Sen läste jag på.
Mögtocke.JPG
Det visade sig då att den är induktiv, det här är något jag nog kan använda.
Det fanns "renare" på Tradera, men just denna verkar vara själva originalet.
Den är på väg hit, och skall spritas så det stänker om det när den väl landat.

Jakten fortsätter.

Det kommer att bli mer än en spelare, så jag behöver mer än en högtalare.
Skulle egentligen fokusera på Project 2020 nu, men jag väntar på värmen.
Kallt som fan att stå ute och montera skärmar och annat, så jag är inomhus.

Skönt, och roligt om man har projekt att leka med.

(Får mycket hjälp här på forumet, så PM blir en del av det roliga här hemma)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gammal kärlek rostar aldrig (1-knapps MP3 spelare)

Inlägg av Klickmans »

Svårt att se dom små lödpunkterna, men nu är mobilhögtalaren ansluten.
Tänkte att polaritet + förmodligen ligger på höger sida, och - på vänster.
Intressant ljud minst sagt (George Formby) i denna lilla högtalare, funkR.

Det blev lite fel där.
20200324_141341.jpg
Men att en mobilhögtalare funkar är nu konstaterat, det blir även rätt ljud.
Ville egentligen löda om så det blev snyggt, men värmen kan ju skada den.
Svårt att få det perfekt direkt när man är lite shaky, skit samma, funkar nu.

Spännande.
IMG_20200324_141818.jpg
Verkar som om mobilhögtalare är det rätta, det ska ju låta på ett visst sätt.
Naturligtvis beroende på vald musik, men det är ju inte RIP jag gillar precis.
Gammal skön musik från början av 1900 är det jag tycker passar bäst i den.

Enknappspelaren. 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gammal kärlek rostar aldrig (1-knapps MP3 spelare)

Inlägg av Klickmans »

LeCanard skrev:Hur många behöver du?
Hur många av varje kan du avvara?

Jag har funderat på detta erbjudande, och kommit fram till en ny slutsats.
Varför inte ta tillfället och faktiskt få hem dom delar jag faktiskt behöver?
Är numera helt säker på att jag kommer att bygga mer än 1 rolig mojäng.

Ordet Steampunk fick mig över tröskeln.

Behöver ha lite mer att göra i dessa tider av isolering, även tider av sorg.
Inte tårfylld sorg, men väl sorg eftersom en nära anhörig gick bort 26/3
Bättre att fokusera på glädjen i att skapa än att sörja, vi ska ju alla dit.

Själv har jag mycket kvar att ge världen, hoppas jag får tiden som behövs.

Продолжение следует
Skriv svar