Hur kolla bilbatteri
Re: Hur kolla bilbatteri
Batterier slits mekaniskt när det cyklas fullt upp/ned - det beror på att bildade blysulfatet vid urladdning tar mer plats fysiskt, bryter och bänder och lukrar upp pastan med aktiva materialet allt mer per cykel. I batterier med flytande syra och mellanlägg så syns det som att slam rinner den till botten och när det gått ett tag så börja bitar av pastan lossna, få dålig kontakt och så småningom skaka ned bitar till botten och när det är tillräckligt mycket av det - skapa ledande bryggor i slammet mellan positiv och negativa plattor och batteriet börja självurladda sig allt fortare och ojämt mellan cellerna.
Den andra faran är att vid laddning så håller man spänning över 13.8 Volt och då accelererar korrosionen av metalldelen av plattorna exponentiellt snabbt och håller man vid tex 14.7 Volt (vilket krävs för att kalciumlegerade batterier verkligen skall bli fulladdade) räknat över laddningsomgångarna sammanlagt över 14 dagar så kan det kosta 6-8 år av batteriets livslängd och i slutfasen kan resultera att hela plattpaket rasar för att gallret är uppkorroderat och inte längre kan hålla ihop det hela, bitar som lossnar och kan kortsluta - oftast är det detta som händer när ett batteri plötsligt är 'död' efter en trivial sak som en motorstart då de tunna kvarvarande stråken metall i gallren helt enkelt smälte av, av strömmarna.
---
Batterier som är gjorda för ofta djupurladdning (batterier för sol-anläggningar, telecom-batterier med ofta avbrott, fritidsbatterier i viss mån) har färre och grövre plattor - på telekomsidan och nödbelsysning med 10-20 års hållbarhet (eller varma rum) - rörceller, likaså för batterier på el-truckar mm.
en startbatteri för en bil kanske är tänkt att klara 5 bottenurladdning under sin livstid och det kommer att märkas kapacitetsmässigt per cykel och användbara livslängden kapas med kanske något år per cykel.
fritidsbatterier kanske klarar 25-50 ggr, batterier för solceller mm. 200-300 cykler. - laddar/urladdar man bara 10% upp och ned i cykler på relativt fulladdad batteri så kan hållbarheten öka både 10 och 100-falt mer i antal cykler
Den andra faran är att vid laddning så håller man spänning över 13.8 Volt och då accelererar korrosionen av metalldelen av plattorna exponentiellt snabbt och håller man vid tex 14.7 Volt (vilket krävs för att kalciumlegerade batterier verkligen skall bli fulladdade) räknat över laddningsomgångarna sammanlagt över 14 dagar så kan det kosta 6-8 år av batteriets livslängd och i slutfasen kan resultera att hela plattpaket rasar för att gallret är uppkorroderat och inte längre kan hålla ihop det hela, bitar som lossnar och kan kortsluta - oftast är det detta som händer när ett batteri plötsligt är 'död' efter en trivial sak som en motorstart då de tunna kvarvarande stråken metall i gallren helt enkelt smälte av, av strömmarna.
---
Batterier som är gjorda för ofta djupurladdning (batterier för sol-anläggningar, telecom-batterier med ofta avbrott, fritidsbatterier i viss mån) har färre och grövre plattor - på telekomsidan och nödbelsysning med 10-20 års hållbarhet (eller varma rum) - rörceller, likaså för batterier på el-truckar mm.
en startbatteri för en bil kanske är tänkt att klara 5 bottenurladdning under sin livstid och det kommer att märkas kapacitetsmässigt per cykel och användbara livslängden kapas med kanske något år per cykel.
fritidsbatterier kanske klarar 25-50 ggr, batterier för solceller mm. 200-300 cykler. - laddar/urladdar man bara 10% upp och ned i cykler på relativt fulladdad batteri så kan hållbarheten öka både 10 och 100-falt mer i antal cykler
Re: Hur kolla bilbatteri
Bra PDF om blybatterier
https://www.google.se/url?q=http://sbob ... ejV2JlSbVo
https://www.google.se/url?q=http://sbob ... ejV2JlSbVo
Re: Hur kolla bilbatteri
Lånar tråden eftersom jag precis försöker felsöka om det är fel på bilbatteriet.
Batteriet är 1 år gammalt och jag har laddat det men bilen startar ändå inte. Har tagit ut grafer över bilens spänning från en enkel OBD2-dongeln under starttillfället.
Är batteriet kört när det sjunker till runt 10.8V vid start och sedan återhämtar sig direkt efter till 12.4V.
Horisontella skalan är i sekunder.
Batteriet är 1 år gammalt och jag har laddat det men bilen startar ändå inte. Har tagit ut grafer över bilens spänning från en enkel OBD2-dongeln under starttillfället.
Är batteriet kört när det sjunker till runt 10.8V vid start och sedan återhämtar sig direkt efter till 12.4V.
Horisontella skalan är i sekunder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hur kolla bilbatteri
Dippar spänningen så kan det vara andra fel än batteriet t.ex. dåliga kablar.
Mät direkt på batteriets poler och se om det dippar där också.
Mät direkt på batteriets poler och se om det dippar där också.
Re: Hur kolla bilbatteri
Ska försöka men när man gör det själv så var odb2 dongeln en smidig lösning.
Hur mycket dippar spänningen normalt under start på ett friskt batteri?
Hur mycket dippar spänningen normalt under start på ett friskt batteri?
Re: Hur kolla bilbatteri
Nytt försök idag. Förlängde multimetern med startkablarna.
Innan start hade jag 12.2v och under start dök den till 10.5v. Bifogar motsvarande kurva från OBD2 adaptern.
Eftersom batteriet bara är ett år så är frågan om det är fel på det som skulle kunna gå på garantin.
Men till en början så skulle jag behöva veta om det är normalt att batteriet dippar till 10.5v från 12.4v på ett nyladdat batteri vid start.
Innan start hade jag 12.2v och under start dök den till 10.5v. Bifogar motsvarande kurva från OBD2 adaptern.
Eftersom batteriet bara är ett år så är frågan om det är fel på det som skulle kunna gå på garantin.
Men till en början så skulle jag behöva veta om det är normalt att batteriet dippar till 10.5v från 12.4v på ett nyladdat batteri vid start.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hur kolla bilbatteri
Det där ser ganska normalt ut.
Om motorn snurrar och spänningen är runt 10V ska bilen starta.
Hör du att bränslepumpen går?
Rör sig varvmätaren vid startförsök?
Om motorn snurrar och spänningen är runt 10V ska bilen starta.
Hör du att bränslepumpen går?
Rör sig varvmätaren vid startförsök?
Re: Hur kolla bilbatteri
värt att notera är att alla bilar inte indikerar på varvräknaren under start, annars är det ju ett bra sätt att kolla att vev/kamaxelgivare fungerar, vilket jag antar att mrfrenzy syftar på.
Re: Hur kolla bilbatteri
Varvräknaren rörde sig inte och bränslenpumpen sitter i tanken så den lär vara svårt att höra.
Hur som helst har jag försökt starta med starthjälp (en annan bil) och det gick inte heller så det blir verkstaden på måndag.
Tack för snabba svar här. Batteriet verkar det inte vara som felar så jag lämnar tillbaka denna tråd.
Hur som helst har jag försökt starta med starthjälp (en annan bil) och det gick inte heller så det blir verkstaden på måndag.
Tack för snabba svar här. Batteriet verkar det inte vara som felar så jag lämnar tillbaka denna tråd.
Re: Hur kolla bilbatteri
Jag köpte en testare på jula med belastning några sekunder samt lysdiod-svar .Tack alla som svarat. Jag har 5 batterier i drift så detta återkommer ofta.