Byte av dieseln i båten mot elmotor.

Berätta om dina pågående projekt.
BjörnO
Inlägg: 242
Blev medlem: 3 juni 2013, 19:52:42

Byte av dieseln i båten mot elmotor.

Inlägg av BjörnO »

Nytt inlägg i min blogg:
https://el-artella.blogspot.com/
BjörnO
Inlägg: 242
Blev medlem: 3 juni 2013, 19:52:42

Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.

Inlägg av BjörnO »

Nära nu...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.

Inlägg av JimmyAndersson »

Trevligt!

Men.. nu när du bemödat dig att göra en projekt-tråd (sånt är alltid kul!), så kan du väl berätta mer här?

Jag är nyfiken på erfarenheterna kring att byta.

Vad var orsaken?
Hur valde du motor och batterier?
Hur ser du på laddning och annat underhåll?
Viktförändring?
Vad är det för båt?
Fördelar/nackdelar med att ha konverterat till eldrift?
osv.. :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.

Inlägg av arvidb »

Intressant!

Hur räknar du med att bytet kommer att påverka toppfart (5 kW elmotor vs ~9,5 kW diesel)? Har du räknat något på effektförbrukning (och alltså drifttid) vid marschfart? Kör du samma varvtal och propeller med elmotorn som med dieseln?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.

Inlägg av Nerre »

Jag tittade lite på bloggen.

8 stycken 12 V NiFePO4 på 110 Ah skriver du att det bli 10 kWh. Klarar LiFePO4 djupurladdningar? Vet ju att med blybatterier säger man att man inte ska dra ur dem mer än 50%.

Om man räknar med 100% verkningsgrad på elmotorn och 50% på dieselmotorn så får jag det till att din batteribank innehåller energi motsvarande 2 liter diesel?

Hur mycket vägde dieselmotorn? Du har 8 batterier på 16 kg, det blir 128 kg.

Jag undrar också lite hur du tänkte när du plastade över betongen, är det inte fukt i betongen som behöver kunna komma ut? Nu blir väl all fukt instängd?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.

Inlägg av arvidb »

LiFePO4 ska klara djupurladdning utmärkt: behåller 80 % av kapaciteten efter 2000-7000 fulla cykler (0-100 % DOD) enligt Wikipedia. Dessutom klarar de att stå fullt laddade långa tider.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.

Inlägg av Nerre »

Ok, då är det motsvarande 2 liter diesel i alla fall.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.

Inlägg av danielr112 »

LifePo4 är grymma i form ac cykler men är inte lika energitäta som annan lithium teknik. Jag har 100kWh LiFePo4 som driver mitt hus som exemepel och jag räknar kallt med 10++ år utan att röra dem :)

Snyggt bygge och eldrift är skönt att ha och tyst!
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.

Inlägg av xxargs »

>= 50% verkningsrad gäller för tvärstyckes 2-takts dieslar med cylindervolymer där man kan stå i och 60-120 RPM och de är väldigt mycket tyngre än 128 kg...

fordonsdieslar så kanske man närma sig 40% (lastbilsmotorer når något förbi 40%) då storleken har betydelse enligt den gamla regeln att yta ökar i kvadrat och volymen ökar i kubik - dvs. friktioner och läckor ökar inte i samma grad som volymer när man ökar arbetande volymen - och motsvarande att friktioner och läckor minskar inte i samma grad som volymen minskar när man förminskar motorer och sådan påverkar verkningsgraden mycket.

så säger man att det är 38% verkningsgrad på dieseln så motsvarar 10 kWh arbete ca 2.6 liter diesel (1 liter diesel ~= 10 kWh i värme)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.

Inlägg av Nerre »

Ja jag gjorde ett enkelt överslag, det är väl knappast 100% verkningsgrad från batterierna till propelleraxeln heller.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.

Inlägg av xxargs »

Jag vet att du överslagsräknade, men att räkna 50% på diesel är dock lite väl överoptimistiskt om man inte pratar storlekar på motorer som handelsfartyg använder sig av.

- och är man van med 20-liter tank diesel och dieselmotor innan så blir det definitivt en annan kördisciplin nu när man i princip kör på reserven hela tiden när man ser det energimängdmässigt.

Men det beror också på hur båten används - är det just kortare bitar i lugn takt och laddning i mål/start på bekvämt sätt så kan man få det att fungera, lite som turbussar och färjor med eldrift för en viss kortare sträcka där man kan passa in batteristorlekar och laddningsperioder så att det fungerar i schemat.

Annars är att flytta vatten i sjön lite som snöskottning - jävla massa arbete på något som inte består speciellt länge...

nej, med elmotor få man nog vara glad om man kommer över 90% av inmatad energi på axeln

elmotorbiten har säkert i sig 5% förluster även med moderna motorer och dess styrsystem, ytterligare förluster i ledningarna mellan batterier mm. och batteriet i sig och så tappar den där kuggremsutväxlingen säkert flera procent också...
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.

Inlägg av svanted »

faktiskt ett kul projekt...
flåt om det låter pessimistiskt..
men hur ser resplanerna ut för båten?
ligger alla mål inom 1 timmes restid från hamnen? lite mindre kanske, man ska ha marginal om det blir motvind hem.
och 1 timme resa = 10 timmar laddning.
inte i blåsigt väder, med minsta sjögång blir det jobbigt om strömmen tar slut.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.

Inlägg av arvidb »

Dessa O'CELL-batterier verkar ligga på 0,2C i "typical charge current", så fem timmar för nästan full laddning (utan toppning). LiFePO4 kan ha väldigt hög laddkapacitet annars, kolla in LithiumWerks (f.d. A123) celler till exempel, med 1C i typisk och över 3C i max laddström.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.

Inlägg av SeniorLemuren »

Lite solceller kan ju hjälpa till. Kolla 6:35 in på denna video Där kan man se det utfällbara taket på hans lilla katamaran. :)
BjörnO
Inlägg: 242
Blev medlem: 3 juni 2013, 19:52:42

Re: Byte av dieseln i båten mot elmotor.

Inlägg av BjörnO »

JimmyAndersson skrev:Trevligt!

Men.. nu när du bemödat dig att göra en projekt-tråd (sånt är alltid kul!), så kan du väl berätta mer här?

Jag är nyfiken på erfarenheterna kring att byta.

Vad var orsaken?
Hur valde du motor och batterier?
Hur ser du på laddning och annat underhåll?
Viktförändring?
Vad är det för båt?
Fördelar/nackdelar med att ha konverterat till eldrift?
osv.. :)
Orsaken: Halvgalen pensionerad elingenjör vill bli av med diesellukt och motorvibrationer.
Val av motor/batterier: Jag utgick från databladet på motorn och https://www.electro-mobile.se/wp-conten ... fekt_a.pdf. Jag gjorde diverse förfrågningar här, på Elbilsforumet och lite andra ställen. Hittade lite blandade begagnade komponenter och köpte resten nytt.
Laddning: Några timmar landström före åkturen och någon timme när jag ät tillbaka. Beroende på tillgänglig säkring kan jag ladda med 30 eller 50 A.
Vikt: Elmotor+batterier väger som dieselmotorn.
Båt: Artella 22; ruffad snipa.
Fördelar: Slipper motorservice, filterbyten, impellerstrul med spegel mm. Tyst och vibrationsfritt.
Nackdelar: Drifttid, får kanske skaffa ett litet fossildrivet elverk om jag ska åka längre sträckor.
Skriv svar