Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Köp Biltema, missade att dom hade bra säkringsboxar.
Denna 75kr tex. Men Biltema har börjat ta bort många bra saker. Varför vet jag inte.
IMG_2750.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev: 18 november 2021, 18:52:44 Köpa denna med 6 säkringar?
https://www.amazon.se/dp/B07GRLSW53/ref ... 10SQDPZ5WZ

Fått fast fotplattorna?

LED-listerna skulle vara fräcka i ett plexiglasrör, monterat som en/två antenner

Gick inte idag, vi har varit iväg med bilen på service sen 07:00 och det blev lite oväntade problem där.

Spindelled, styrstag, ska in igen 30 November, 4.700 den gången, 3.300 idag.

Så jag vilade ryggen när vi kom hem igen, satte mig sen att lösa en grej jag ville få klart, i Wellerhörnan.

Gasdriven lödpenna, och mycket ljus (det gamla takljuset över Wellerhörnan)

Så efter en spännande dag tänkte jag passa på att vara äckligt självgod, och berätta hur stolt jag är idag.
Inte bara över mitt portabla Labbaggregat som byggdes för ett tag sen, utan även slingan. Nu helt portabel!
Vid 5 Volt drar 5 meter Neopixel strax över 500 mA (eller mAh) brukar blanda ihop det där. Allt funkar perfekt.

x20211118_191017.jpg

Det är fan inte dåligt, och det bevisar att min lärovistelse här på Elektronikforumet har burit frukt. :banan:

Nej, jag behöver inga applåder (Janteligan), men delad glädje är dubbel glädje. Dom som förstår. dom förstår.

(Gashandtaget spändes dock fast idag uppe på verkstaden, Fotstöden tänkte jag lösa imorron bitti efter kaffet)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev: 18 november 2021, 19:06:25 Köp Biltema, missade att dom hade bra säkringsboxar.
Denna 75kr tex. Men Biltema har börjat ta bort många bra saker. Varför vet jag inte.
IMG_2750.jpg
Tack för tipset!

Kollar där på Fredag, 8) nu en snabb tur till ljudhörnan innan lilla frun kommer hem..
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Liten uppdatering kring Juleljuset och skogsturen som är planerad till Julafton.

Efter att ha fått rätsida på det rent tekniska (både 5-Volts slingans egenskaper och det portabla Labbagregatet) tänkte jag..
Att jag hoppar över alla billiga diverselösningar och gör som med fotstöden istället: Jag ser till att det blir ordentligt gjort.
Kanske fel att vräka ut ännu mer lysdiodspengar så här, men den nyss beställda slingan levereras på min födelsedag, 23/11

Så jag tog den på faktura. https://www.amazon.se/gp/product/B08JJ7 ... GGPMM&th=1

Det som är positivt med att köpa en ny är att den inte knäcks lika enkelt som den jag meckade med idag, och klarar IP67.
Det kan jag gott unna mig nu när jag ändå ska behålla Permoräsern, även om det finns annat (viktigare) som kostar en slant.
Den list jag blev klar med idag kommer jag förmodligen att bygga en cool VU-mätare med, så den blir inte direkt överflödig.



Kanske inte samma som den, utan en lite mer påkostad modell i riktig låda. Iaf är det det som är planen för ljudhörnan här.

En VU-mätare som visar aktiviteten i ljudkortet när jag syntar mig.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Uppe med tuppen idag eftersom jag ska justera fotstöden idag, just nu inget ihållande regn i sikte, 8) kaffe.
Kanske borde ta en runda ner på stan och prostituera mig till helgen så jag kan hjälpa till med spindelleden.
Sätter jag RÖTT rinnande ljus runt Permporäsern så hittar kunderna mig lite lättare, fast det är väl olagligt?

Kontrollmätning via Labbaggregatet idag, drar 705 mA vid full ljusstyrka.

Neopixel mAh test20211119.jpg
(Lite beroende på vilket program och vilken ljusstyrka jag väljer, kommer nog att köras från systembatteriet 12 Volt)

Nåväl, dags att fixa fotstöden så jag kan glida ut på en runda idag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klas-Kenny »

Palle500 skrev: 18 november 2021, 19:06:25 Köp Biltema, missade att dom hade bra säkringsboxar.
Denna 75kr tex. Men Biltema har börjat ta bort många bra saker. Varför vet jag inte.
IMG_2750.jpg
Fördelen med den varianten du länkade ifrån amazon är att man kan koppla en kabel in för matning bara, sen plocka ut avsäkrat. Säkringshållaren delar upp matningen till alla säkringar.
Den på Biltema måste man själv splitta upp matningen för att koppla in varje säkring för sig.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av RadarEnt »

Sätter jag RÖTT rinnande ljus runt Permporäsern så hittar kunderna mig lite lättare, fast det är väl olagligt?
Om det är olagligt på det som betraktas som promenadfordon vet jag inte, men det är olämpligt att montera rött ljus åt annat håll än bakåt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@RadarEnt

Jag vet, får väl dra det mer mot orange som det var tänkt från början.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Dagens uppdrag, fotplattor.

Haft lite mindre pisseblöta här idag så jag passade på att fixa till fotstöden och mäta på kablarna.
Får nog fundera ett varv till innan jag bestämmer mig för hur och var det nya ljuset ska monteras.
DC-kontakterna jag köpte hem kom till stor nytta, för nu är även originalstereon igång igen, funkar.

Så det får bli den som spelar.

Avsäkring x.. återstår, får fundera på vilken lösning jag väljer, kanske hängsäkring, kanske DIY-box.
Kollar först vad jag har i mörka rummet, ganska dumt att köpa utan att kolla vad man har hemma.
Måste dra i bromsen oftare när det kommer till att extrautrusta Permoräsern, kanske annat med.

Nåväl, jag slipper iaf betala bilen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av RadarEnt »

Angående rött ljus på permobilen. Vid stillastående kan jag inte tänka mig att det spelar någon roll om det lyser rött åt alla möjliga håll. Det är vid färd som man bör ha rött enbart bakåt. Hur du hade tänkt dig vet jag inte riktigt.

Det ser utmärkt ut med fotplattorna. Hoppas det löser sig med stöd för ryggen också. När det blir sommar igen skulle du kunna ta en långkörning upp till det vilda Jämtland. Vi har kaffe i termosen. :D
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Hur du hade tänkt dig vet jag inte riktigt

Det vet jag knappt själv, brukar prova mig fram tills det känns rätt, även när jag vet att något känns fel.

Kaffe är gott, så man vet aldrig. 8) (Plötsligt händer det)
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av RadarEnt »

Du är välkommen. Det finns några gästrum att välja på.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Din vänlighet är inte att ta miste på. Vi behöver alla lite mer av den egenskapen i dessa påfrestande virustider. :tumupp:
Just nu står Permon med mössan på och fryser här utanför, men till helgen hoppas jag få köra ut igen, vädret avgör.
Passar på att fixa lite (förbereda) med dom nya positionsljusen nu under tiden, det är sånt man helst gör inomhus.

Uppblåst men fastkedjad 20211119.jpg

Regnar det så stannar vi hemma, jag och mina eldrivna hjul.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

20211120_020107 (Medium).jpg

Det var nog en mindre tankevurpa hur dessa skulle monteras från början, och i slutänden blev det ett onödigt köp.
Inte fel, onödigt. Men jag har funderat på en lösning, och räknar med att installera dom nästa vecka på annat sätt.
Att det blev onödigt inser jag nu när jag har läst på vad "Neopixel" kan göra (led-list), i slutänden även nytänkande.

Dom första jag beställde (2 st Orange lister och 3 positionsljus, runda) lyser ganska rätt.

Men mest av allt är dom onödigt korta (30 cm) med tanke på att det finns plats för längre. Ska testa olika lösningar.
Den slinga jag redan har kommer att användas i rent experimentellt syfte, för att hitta hur det ska se ut när klart.
Det betyder att jag ska försöka mig på en fast installation, förutsatt att det ser ordentligt ut även när den är släckt.

Där har jag lite att fundera på.

Den nya slingan är trots allt IP67/vattentät, och då blir det även roligare att lägga tid på det. Vi får se om jag lyckas.
Allt finns på plats utom installationskabel i silikon, när den kommer räknar jag med att kunna slutföra allt med ljuset.
Ska vid samma tillfälle montera diskanter och delningfilter (minst 1st) som har legat i sin kartong i minst ett halvår nu.

Kanske på tiden att även Stereon blir komplett snart.

Nåväl, jag har iaf lite pyssel att se fram emot om inte annat. Tar jag det lugnt nu så kan det bli riktigt bra i slutänden.
Får sova på saken och sen fundera ett varv till, kanske ändrar mig igen och tycker att det blir "rätt" som det var tänkt.
Det finns inget färdigt schema att gå efter, och heller ingen riktig arbetsplan, jag föredrar att ha utrymme för nytänk.

Sen behöver jag ha lite att göra "i morron" också, det är så med allt jag gör. (Ja, resan ÄR målet)

Gör om och gör rätt låter ju vackert, men jag vill nog inte bli riktigt färdig. Tycker det är utvecklande att "testa"

Nu är jag trött och ska iväg om några timmar, så det blir en lång Lördag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Idag har det hänt något ovanligt.

Det hände när jag var nere i Norra Promenaden (på kyrkogården eftersom där är nattsvart) och testade led-lister.
Snyggt på sitt sätt, men dom testlister jag leker med just nu är styva och näst intill värdelösa att jobba snyggt med.
När jag insåg detta insåg jag även att jag borde tänka om helt, och inte tänka som en tolvåring, baklänges just nu.

Det är dags att bli seriös, och bete mig som en vuxen gubbjävel.

Så jag återgår till ursprungsplanen, med dom Orange grejorna (5 st) jag köpte från Diodhuset (tror det var hos dom)
Får ändå inte till färgerna riktigt med den box jag har, orange blir inte bra, fortsätter testandet via Arduino istället.
Mycket bättre än den box jag har nu, har bett min svåger om hjälp med programmeringen. (För Julturen 24/12 only)

Vi får väl se om det blir med eller utan Julgransbelysning.

Bortsett från det så går allt bra/framåt, det är en fröjd att kunna köra när jag vill, och jag sitter för jävelens skönt nu.
Tror jag skippar sadeltankarna och nöjer mig med Permon som den är, slutför med positionsljus denna vecka hoppas jag.
Sen är projektet klart. Efter det blir det inga uppdateringar som är intressanta nog att läsa om, så jag gör annat istället.

Det är helt enkelt dags att bli klar, och köra istället för att "utveckla"

Det blir bara en massa onödiga måsteha-utgifter, som inte leder till annat än ännu mer grejor som bara blir liggande sen.
Clean The Table skulle man kunna säga, jag har levt i denna Permodröm tillräckligt länge, men det är dags att vakna nu.
Tittar man krasst på den så tycker jag ändå att det blev rätt bra utifrån förutsättningarna, det var en trevlig resa för flera.

Men nu är det dags för ett nytt kapitel, 8) vad det blir vet jag inte.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Du borde köpa en liten riktig julgran som du klär med plastkulor , glitter och dina programmerbara LED-lister som lodräta girlanger i julgranen. Allt monterat i bakre ryggstödet.
Sen åka runt på julafton och önska god jul.
IMG_2780.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar