Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av mcrj »

Får du upp sitsen om du flyttar ryggstödet?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Nej, höja sitsen har varit på tal och är inte så dumt tänkt.
Grejen är att man ev förlorar förvaringsutrymmet och måste fixa någon sorts kjol runt höjningen. Och ryggstödet hänger inte med i en ev höjning av sitsen.
Man kan ju göra en snygg kudde som ligger ovanpå original sitsen.
IMG_2180.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klas-Kenny »

Flyttar man fram ryggstödet för mycket kommer man heller inte kunna öppna sitsen, värt att tänka på.


Jag hade nog kollat på att hitta någon färdig sits med ryggstöd (typ traktorsits), ta bort original-sitsen och hitta på ett fäste och lite vad som nu behövs för att täcka hålet snyggt. Såklart monterar man då stolen i samma gångjärn som originalsitsen, så den blir öppningsbar.
Gör man "rätt" kan man ju dessutom få betydligt större förvaringsutrymme där under, om den nya sitsen kommer högre upp.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Helt rätt, kom på samma sak efter att jag lagt in bilden på uppfälld sits :-)
@Klickmans det fungerar inte att flytta fram ryggstödet om du vill kunna öppna sitsen!

Problemet är att du måste koka soppa på en spik.
Det skall vara en enkel och billig lösning som ser proffsig ut.
Så hur löser man detta när du varken har smidesverkstad eller sadelmakeri i lägenheten?

Det är två saker som skall lösas.

1. Bättre ryggstöd, ev med armstöd? Sadelmakare behövs.

2. Nya fotstöd placerade längre fram i form av vinklade fotplattor ca 10x20 cm stora. Smidesverkstad behövs.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det allra viktigaste är att, oavsett fordon, finna den sittställning som Klickmans rygg känner för!
Sedan skall detta överföras med Permobilens begränsningar!
Gör om från början!
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Det är väl redan uppenbart att klickmans vill ha fotplattor längre fram och ett bättre ryggstöd. Jag har föreslagit div olika lösningar med kuddar, forma frigolit, träplattor m.m för att hitta rätt sittställning. Men dessa förslag har inte provats av olika anledningar. Sen läser jag mellan raderna att det inte får kosta en förmögenhet, men om pengar fanns i överflöd så visst då är det bara att börja om från början och ta hjälp (läs köpa) av ergonomer och olika hjälpmedelsföretag som utvärderar och fixar en lösning till en kostnad som sannolikt överskrider värdet på befintligt fordon.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag misstänker starkt att Klickmans inte kommer att bli nöjd med fotplattorna på sikt.

Om jag själv testar att sätta mig på en stol med 40 cm mellan fötterna, så känner jag ganska snabbt att jag skulle vilja flytta dem närmare varandra.
Det blir ingen naturlig sittposition, med fötterna så långt isär.

Det är skillnad på en motorcykel där man gränslar sitsen, snarare än att sitta som på en stol (eller på en permobil).
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

mcrj skrev: 6 september 2021, 19:38:57 Får du upp sitsen om du flyttar ryggstödet?
Bra tänkt, tänkte på det inatt att det faktiskt inte kommer att gå att öppna upp sadeln då. Möjligtvis om man kapar och monterar någon ring som kan spännas fast på varje sida men en bult eller liknande. Ska ta bilder på hur det sitter, utifrån det får man lista ut hur det måste kapas.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av säter »

Jag tycker att sätet på den där ser idiotiskt ut.
Det vanliga är väl att man har en riktig svängbar stol?
1-Promenadscooter_Blimo_Gatsby_green_1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av mcrj »

Skruva bort sitsen & sätt gångjärn på en sån här.

https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000035618
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Låter det vila ett tag, och tar nya tag om ett tag.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Just nu står Permoracern stilla, i avvaktan på att kanske säljas via Marketplace.

240961058_115393800846846_5284479284879652078_n.jpg
Kan ändå inte på egen hand tillverka och få dit minst fotstöd, så jag har börjat se mig om efter alternativ.
Helst klass III som dessa eftersom det ger mig frihet att kunna köra var jag vill, funderar även på Elmoppe.
Fossilt känns fossilt, så jag håller mig kvar på batteribanan. Kineserna tillverkar många lite större än min.

Frågan är om jag kan hitta en med minst tre hjul, och få hem den utan att bli ruinerad.

Alternativet måste ha kraft nog ta mig ut i skogen eller ner till havet, Citysladder på stan är inte min grej.

Speciellt inte med högfärdiga Ystadbor. (Parfymstinkande Kärringar)

Det jag söker (alternativet) kan vara något i den här stilen, verkar vara precis vad jag behöver för ryggen.



Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Tråkigt att du inte kan komma ut i naturen och att ryggen djävlas.
Skulle gärna ha hjälpt dig att modifiera den, men det är långt att åka och flera rundor behövs nog innan den passar ryggen om det ens är möjligt? Du har inte varit runt hos bil/verkstäder och frågat om dom är intresserade? Någon gymnasieskola på praktiska programmen?
Den du länkar till är ju inte billig ca 50000 kr + ev tull och frakt.
Du måste ha garantier att ryggen klarar detta nya fordon innan du vågar köpa en så dyr sak.
Funderat på att ta en minisemester med frun och åka över och provköra och klämma på grejerna?
Det kan ju vara helt fel grej och då är det dumt att sukta och drömma efter fel grej. Är det rätt grej ja då är det väl jobbigt att vänta men då har du ett tydligt mål att fokusera på.
Her för mig att någon länkade till något liknande tidigare i denna tråden för ca 1/2 pengen och då inom Sverige?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Skillnaden mellan din racer och den du länkar till verkar "endast" vara sitthöjden och ev annat styre.
Har du provat att höja och bredda din sits med ca 10-15 cm då borde du få liknande sittställning som på din drömracer?
Du kan lätt ordna detta via en frigolitskiva av XPS typ som sågas/skärs till rätt form kan sättas ihop med dubbelhäftande tejp till 10-20 cm höjd.
https://www.byggmax.se/cellplast-xps300-p16474

Han sitter även med benen i 90 grader så som du gör på din racer, så några framflyttade fotplattor ger en helt annan sittställning.
Som kan vara bra för din rygg, men denna option saknas även på den "nya" racern.
Bild1b.jpg
bild2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Nyss kommit hem, för att berätta lite nyheter, så jag har inte hunnit läsa allt i ditt svar.
Ville få ur mig detta först innan jag glömmer det, eller får mer ont kroppen än jag har nu.
Tog denna tidigare idag, jag ville ge fotstödet en chans till inann jag kastar in handduken.

Mattan, gör en ritning med den som mall.

xIMG_5456.JPG
Med den i hand körde vi ut till industriområdet, strax innan hade jag gjort en ritning på den.
Först hamnade jag hos en plåtslagare, men han kunde inte fixa det så han tipsade om grannen.
Vet inte riktigt vad grannen gör, men jag traskade in där precis när dom skulle stänga för dagen.

Med min ritning.
20210914_145547.jpg
Han hade massor att köra, och jag kom lite olämpligt eftersom dom ju drog ner porten för dagen.
Men han lyssnade när jag försökte förklara vad problemet var, att benen inte kommer ner så bra.
Han pekade på en sån där räfflad plåt, och sa att detta kunde låta sig göras om dom fick tid över.

Jippie!

Så det kanske löser sig ändå, utan att jag behöver sälja allt jag äger för att köpa mig en ny permo.
Priset skulle landa på 1000kr till 1500kr, och hellre det än 50 tusen som den andra skulle kosta mig.
Kanske tar ett tag innan plåten blir utskuren och bockad, men magkänslan säger att det kan löna sig.

Får helt enkelt låta bli att köra tills den är klar.

Han förstod hur jag menade när jag i hallen ställde mig på mattan och förklarade hur den ska bockas.
Sen bara träs över plattan uppifrån, kanske jag får lägga något mellan det nya fotstödet och plasten.
Men det är som jag ser det ett mindre problem, måttet är väl tilltaget så där finns lite luft att fylla.

Runt 10mm på sidorna om jag mätte rätt.

Så där ja, nu ska jag ta en karamell, och sen läsa ditt svar så jag får grepp om det, läste lite löst innan.

Kände att jag var tvungen att skriva först eftersom jag har ont som fan idag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar