Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev:Det är en elcykel utan trampor. Dvs elrullstol, el-skoter.

Its dashing performance reaches a top speed of 4/8mph (UK) or 15 mph (EU) 25 Km/h så den går lite för fort!

Från Transportstyrelsen:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ler/Cykel/

Eldrivna cyklar
Cykeldefinitionen har ändrats och det finns förutom den "vanliga" trampcykeln tre andra fordon som räknas som cyklar.

En cykel kan också vara ett:
elfordon med trampor; max 250 watt som bara kan förstärka trampningen upp till 25 km i timmen. Här kan du läsa mer om cykel med elassistans.

elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt eller (b) självbalanserande (ex. Segway).

elfordon utan trampor, som är avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning. De har ingen effektbegränsning men en maxhastighet på 20 km i timmen (ex. elrullstol, el-skoter).

Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik.

Tack för den infon, det blir kanske till att ändra läget på den lilla dolda knappen.

Sen är jag ju inte 15 längre, så jag kommer inte att spjuta på och vrålköra med den precis.
För mig innebär denna eldrivna fyrhjuling frihet, och fler möjligheter att komma ut lite oftare.
Ju äldre man blir desto mer sällan ger man sig ut, och oftast beror det på nedsatta funktioner.

Väldigt glad att jag lyckades Googla fram just denna Retromodell, den är skitfräck.

Har en vanlig el-cykel sen tidigare, men det började bli vingligt när jag skulle upp på bakhjulet.
Därför skaffade jag denna istället för en olaglig elmoppe som måste in i myndigheternas register.
Rätt eller fel så kommer jag att köra med den. Väntar bara på att det ska bli lite varmare väder.

Kommer snart.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Glenn skrev:Det är större risk att du får admin på dej om du lagt upp bilder på andra ställen, kör bara :)
Du har säkert rätt, på ett forum jag skrivit på tidigare fanns det dock begränsat utrymme.
Det är därför jag har lärt mig bb-code, eller snarare hur man gör för att länka på så sätt.
Men jag ska läsa på lite mer (FAQ) när jag får tillfälle, har ju ingen önskan om dramatik.

Så Tack, jag behövde säkert få reda på detta eftersom jag är ny här.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Är nog ingen fara med 5km/h för fort.
Men en nitisk polisman kan anmäla dig för körning med obesiktigat, oskattat, oförsäkrat motorcykel.
Då du har minst B körkort som även innefattar 4 hjulig MC så blir det inte olovlig körning, men myndigheterna kan dra in körkortet osv om dessa byråkrater är i toppform.

Finns dom som har trimmade cyklar med mittmotor, men har en hallsensor monterad inuti motorn med en magnetbricka på utsidan så den går fort... om dom blir stoppade så sparkar dom iväg magneten och cykeln går i lagliga 25 Km/h när polisen provkör.

Se till att gömma knappen och sen behöver du inte köra om polisbilen samtidigt som du ger dom fingret, detta kan ju reta vissa.
Klart du kommer bli stoppad för dom vill ju provköra denna häftiga maskin. Har du ingen hastighetsmätare så kommer dom inte märka att den går fjuttiga 5 km/h för fort.
Har själv en (faktiskt 3st cyklar + elbil) laglig elcykel som jag provade att programmera bort 25 km/h spärren men den orkade inte gå nämnvärt fortare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Solklart! Min fundering var om den betraktades som moped eller cykel eller likartat fordon, men glaskart svar. Tack! :)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev:Är nog ingen fara med 5km/h för fort.
Men en nitisk polisman kan anmäla dig för körning med obesiktigat, oskattat, oförsäkrat motorcykel.
Då du har minst B körkort som även innefattar 4 hjulig MC så blir det inte olovlig körning, men myndigheterna kan dra in körkortet osv om dessa byråkrater är i toppform.

Finns dom som har trimmade cyklar med mittmotor, men har en hallsensor monterad inuti motorn med en magnetbricka på utsidan så den går fort... om dom blir stoppade så sparkar dom iväg magneten och cykeln går i lagliga 25 Km/h när polisen provkör.

Se till att gömma knappen och sen behöver du inte köra om polisbilen samtidigt som du ger dom fingret, detta kan ju reta vissa.
Klart du kommer bli stoppad för dom vill ju provköra denna häftiga maskin. Har du ingen hastighetsmätare så kommer dom inte märka att den går fjuttiga 5 km/h för fort.
Har själv en (faktiskt 3st cyklar + elbil) laglig elcykel som jag provade att programmera bort 25 km/h spärren men den orkade inte gå nämnvärt fortare.

Ett fantastikst bra, och roligt svar.

Detta var dagens bästa, jag behövde bara läsa det en gång för att fatta.
Allt det där om olagliga saker som framförs i trafiken har jag redan insett.
Just på grund av dom valde jag något så lagligt som en "mobility scooter"

Vill dom sen ta mitt kort är det ok, ett nytt kan man få i en tuggummiautomat.
Visserligen har jag inte sett en sån, men jag har sett förare som fått kortet där.
Kör ju som idioter, visar ingen hänsyn, och tror att dom äger vägen dom kör på.

Själv kör jag hellre min Retro Permobil, med extra allt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Hittade en mojäng idag som jag tänkte försöka använda i detta projekt, skapligt pris.
Eftersom jag blivit ombedd att posta bilder direkt på forumet så testar jag detta idag.
(Att jag postade om denna var mest för priset, någon annan kanske behöver en sån)
Panel.png
Sharing is caring. https://www.diodhuset.se/kontrollpanel-strobe-kit-4x60w
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Varmast, varm, sval.

Håller på att experimentera med färgerna, nästa moment blir att färga lite med glasfärg.
Glödlampan blir för varm, LED i bajonett varm, och AMBER med 470 ohm motstånd är sval.
Den färgtemparatur jag eftersträvar finns nu i AMBER, men det är ju kul att experimentera.

Bild

Dags att vila ryggen, så det blir inte mer idag.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Den billiga lilla kontrollenheten (SW500) som jag skrev om i tidigare inlägg har kommit fram, utan schema.
Verkar inte finnas till den, men ska tydligen vara tänkt till ett Xenon-kit som heter MAX 2000 och MAX 4000
Någon som vet eller kan räkna ut vilken av färgerna i kontaktänden som går till + spänning IN? (12-24Volt)

Bild

Ringde till Diodhuset och frågade, och den enda information som finns kvar var att den är reservdel till MAX.
Kunde ju vara smidigt att skicka in 12 Volt på rätt ställe, för att sen plocka ut den igen via brytarna (4 st)
Fyra av dom ger vad jag kan se fast till/från, medan en av dom ger bara typ momentary switch (Flash pattern)

Bild
Bild
Bild

Frågar man inte får man inga svar. Någon som vet hur jag skulle kunna nyttja denna i projektet?

(Det är till 12 Volts AMBER LED den ska användas, så det är inte tal om extrema (Xenon) belastningar)
Kontrollkabeln verkar vara flera meter lång, så den ska helst kopplas med den ena RJ i boxen, sen öppen.
Med öppen menar jag att den andra änden ska klippas av för att få loss samtliga kablar (inkl 12 Volt in)

Jag är öppen för alternativa lösningar, det är ju bara brytarna jag behöver.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Bara att mäta med multimeter i summerläge och sen rita ett enkelt schema var kablarna tar vägen. Finns ju inte så mycket annat på kortet mer än något motstånd.
Tänk på att kontaktdonet och flatkabeln som ser ut att vara ett standard RJ45 inte klarar några större strömmar utan detta är endast styrsignaler till någon effektlåda.
Antingen klipper du kabeln eller tar en vanlig nätverkskabel och klipper för att enkelt kunna mäta och ansluta annan utrustning.

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu ... ng-av-rj45
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Palle500 (Tack)

Så kan man ju göra, men det ger mig inte svaret på vilken som är 12 Volt in.
Börjar med att klippa upp (bort) kontaken i ena änden och mäta vad jag kan.
Har en känsla av att en mer erfaren person än jag direkt ser detta på kortet.

RÖD känns sannolik som +, och SVART som -men det kan vara någon annan.

Nåväl, jag har iaf lärt mig att detta är en helt vanlig nätverkskabel.

ps: Jag vet att det är för låg spänning only, vilket passar min LED (4) perfekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Kontrollpanelen verkar vara tillbehör till Axixtech

Efter att ha tagit mod till mig med ett knappcellsbatteri och testad RÖD och SVART fick jag svaret.
Sen var det bara att löda i två kablar direkt på kortet för att testa, och mycket riktigt, det funkar.
Som nybörjare blir man stolt över sig själv när man kan klura ut detta på egen hand, utan brand.

Bild
Bild

Schema:

RÖD +
SVART -

Brun + Knapp 1 från vänster (Low Power) Fast 12 Volt ut vid intryck av knapp 1
Grön + Knapp 2 från vänster (Heads 1,2) Fast 12 Volt ut vid intryck av knapp 2
Blå + Knapp 3 från vänster (Heads 3,4,5,6) Fast 12 Volt ut vid intryck av knapp 3
Gul + Knapp 4 från vänster (Flash Pattern) Momentary 12 Volt vid tryck på knapp 4

För framtida liknande tester behöver jag nog skaffa en riktig Power Supply, med variabel Volt och Ampere.

Typ en sån här: Finns här: https://www.elfa.se/sv/bench-top-power- ... p/30061866
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Eftersom jag fått kontrollboxen att fungera (och fördela till 3 ut) kan det vara på sin plats att förklara:
Bästa sättet att få stabil spänning ut i "bandkabeln" så är det lämpligt att koppla 12 Volt in på kortet.
Kanske ingen raketvetenskap, men att köra allt via bandkabeln blir för klent, så därför denna rättelse.

Bild

12 Volt in på kortet, sen fördela via 1 2 3 till bandkabel. (Lysdioder)
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Den momentana tryckknappen kan du mata ett kompressorhorn med (via ett relä) så gångtrafikanter flyttar på sig.


https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000019020
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@palle500

Det finns lite tankar åt det hållet, men ampereförbrukningen med analogt/mekaniskt blir som regeringen, helt fel i kalkylerna.
Något elektroniskt är nog att föredra, även om jag råkar ha just 2 st kompressorhorn. Tror att dom suttit i någon brandbil förr.
Dom satt i min bil två år, och det var bra drag i dom. Det blir till att Googla lite på alternativ, för bra (och högt) ljud är aldrig fel.

Tänk Räddningstjänsten 2019, brandbilens "Men so forr faen flytta er" (Brööl)

Bild

Detaljerna är viktiga, idag färgar jag mina gula B9s LED, tanken är att dom ska bli Brandgula. (Dom 4 positionsljusen på skärm)
Står på tork nu, så jag kan inte bedöma om dom duger (blir helt rätt i färgen) men färgen fäster fint, blir som en gummikappa.
Blandade först Orange och Rött, men det blev för rött. Den här färgen: https://kristinasscrapbooking.se/farg-m ... nge-30-ml/

Blandades 9ml Orange plus 1ml av denna Röda: https://kristinasscrapbooking.se/farg-m ... rod-30-ml/

Det finns en "kopp" uppe på denna LED, och den fylldes med färg. Sidorna kommer inte att målas, där lyser gult originalljus.
Nåväl, det var bara lite extra allt om mina nuvarande småprojekt. Glad att admin nu flyttat min tråd till Projekt, rätt plats nu.
Dags att löda in två kablar i kontrollpanelen, direkt på kretskortet (12V) för att undvika för stora spänningsfall via bandkabeln.

Tack för era goda tips och dom råd jag får, mucho apperciated.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Så där ja, nu har jag klurat ut hur man färgar LED, och hur resultatet blir i lamphuset.
För mycket färg (för många lager) och det blir rött. Här jag jag låtit färgen sjunka ner.
Det visade sig bli exakt den orange jag söker, samma som Amber LED, + lite starkare.

Bild

På bilden här ser du till vänster 10mm Amber lysdiod med 470 ohm, Höger är den jag nu färgat.
Båda drivs vid tillfället med 12,4 Volt, och det är väl ungefär vad batteriet ger vid belastning sen.
Så dessa 4 kommer att bli positionsljusen. https://www.xenonhuset.se/sv/ba9s-t4w/5 ... 2-farg-gul

Bild



Färgen jag använde: https://kristinasscrapbooking.se/farg-m ... nge-30-ml/

Har 4 B9s till, och dom kommer att få samma modifiering för att sen sitta i mina 4 blinkers + Hazard.
Det sitter vanliga färgade glaslampor (4Watt) nu, så även där kommer jag att få en batteribesparing.
Dom är kopplade till permons huvudbatteri, men glödlampor är ju vad det är, och plötsligt händer det.

Snart dags att borra hål och montera på skärmarna, tillsammans med 4 specialare jag har köpt till den.

Bild

Finns här: https://www.fasttech.com/p/9617208 (Mina är Svarta)
Skriv svar