Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

För att förtydliga: Dom ska skära ut en likadan matta i plåt, (10mm bredare, men inte längre), sen bocka.
Det blir runt 150mm ner, sen 150mm ut, och en liten kant längst ute som håller fötterna på plats i sidled.
Detta är en tanke jag haft ett tag, men först idag bestämde jag mig för att ge det en chans hos Plåtniklas.

Vi få se hur det blir, :humm: kan inte bli värre än nu.

Om det går bra så tar jag tag i ryggstödet nästa gång, men jag ville börja så här utan att förlora för mycket.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Du menar alltså att det skall se ut så här?
IMG_2365.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Ja, ganska så.

Fast själva fotstödet kommer att bli lika långt som mattan är, som en ränna kan man säga.
Det är rätt ritat, men blir längre. Då kan man flytta fötterna fram/bak till bästa position.
När man hittat rätt kan man sätta en vinklad klack just där, eller ett par fotstöd med bult.

Svårt att förklara.

Hade jag kunnat hade jag gjort en riktig ritning med datorn, men jag hoppas på det bästa.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev: 14 september 2021, 20:37:53 Du menar alltså att det skall se ut så här?
IMG_2365.jpg
När jag tittar på denna bild och det som är ritat så känns det som rätt mått. Markfrigången ser inte ut att påverkas. Kan för mitt liv inte komma på vad plåten kallas, men man ser den på arbetsfordon och annat tungt. Så nu går jag i väntans tider, återkommer med bild när den är klar att hämtas. Vissa mindre justeringar får jag räkna med eftersom måtten är höftade. Just nu står Permoräsern under heltäckande regnskydd, vilket behövs idag. Vi får ser hur länge den får stå där med mössan på sig, har bestämt mig för att låta den stå tills fotstödet är på plats eftersom ryggen ändå är mongo just nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av säter »

Du menar durkplåt.
Finns även i aluminium.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@säter

Så heter det ja, tack för att du flikade in det så jag kan försöka komma ihåg namnet.

Durkplåt. :tumupp:
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Verkstaden där plåten ska tillverkas tar bara emot bokade besök.

Det såg jag idag när lilla frun och jag rullade dit för att berätta att jag gärna ville ha rundade hörnor på fotstegen.
Glömde det när jag kom dit första gången och han var på väg att stänga för dagen, snacka om att ha turen på sin sida.
Nåväl, jag skickade denna bild till mobilnumret som står på väggen, och berättade om dom önskade rundade hörnen.

Svaret lät inte vänta på sig: 8) Det fixar vi!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Hur går det har verkstaden skurit och bockat en plåt åt dig?
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Inte än tydligen, hade mobilen i handen idag och tänkte ringa för att fråga men bestämde mig för att vänta.
Han tar ju bara emot bokade besök, ungefär som fängelset här som ligger i samma kvarter som verkstaden.
Allra bäst vore ju om Permon fanns i verkstaden när han mäter så det verkligen bli rätt på första bockandet.

Ska skicka dom ett sms imorron, han sa att dom hade vääldigt mycket att göra.

Men jag hoppas stort på denna lösning, funkar det som jag tänkt kan jag komma ut mycket mer än just nu.
Blir det helt fel så får jag väl be honom mäta direkt på Permon nästa gång, men han verkade greppa läget.
Det är ju en bra bit att köra om man utgår från där jag bor, så jag gör det inte om jag inte absolut måste.

Lyckas han så har jag även lite idéer kring sadeln.

Svårt att förklara, men om man tänker sig något runt med en stoppskruv på varje sida om sadeln, bakpå.
Där sitter två "horn" som skulle kunna funka som fästpunkter. Man skulle kunna föra över ringen på dom.
Det blir ett slags fäste för resten av det då demonterbara ryggstödet, hoppas du förstå hur jag förklarar.

Fästet vet jag ännu inte hur det bör se ut, dynor x2 finns hemma. (Togs från Fatbiken, bakre passagerare)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Gick upp tidigt idag för att via sms erbjuda mig att köra ut dit för ev kontrollmätning.
Men än så länge har dom inte svarat, så jag antar att dom har väldigt mycket att göra.
Kan ju vara pga sjukdom eller sånt, jag får ta det lugnt så jag inte jagar dom i onödan.

Apostlahästarna får gå in som vikarie, korta sträckor.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klas-Kenny »

Klickmans skrev: 14 september 2021, 16:36:09 Han hade massor att köra, och jag kom lite olämpligt eftersom dom ju drog ner porten för dagen.
Men han lyssnade när jag försökte förklara vad problemet var, att benen inte kommer ner så bra.
Han pekade på en sån där räfflad plåt, och sa att detta kunde låta sig göras om dom fick tid över.
Jag hade nog väntat mer än någon vecka innan jag börjat att ligga på.. Och varit glad om det blir gjort innan jul. :)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Klas-Kenny

Tack för tipset, det får jag lov att följa.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Klickmans skrev:@Palle500

Inte än tydligen, hade mobilen i handen idag och tänkte ringa för att fråga men bestämde mig för att vänta.
Han tar ju bara emot bokade besök, ungefär som fängelset här som ligger i samma kvarter som verkstaden.
Allra bäst vore ju om Permon fanns i verkstaden när han mäter så det verkligen bli rätt på första bockandet.

Ska skicka dom ett sms imorron, han sa att dom hade vääldigt mycket att göra.

Men jag hoppas stort på denna lösning, funkar det som jag tänkt kan jag komma ut mycket mer än just nu.
Blir det helt fel så får jag väl be honom mäta direkt på Permon nästa gång, men han verkade greppa läget.
Det är ju en bra bit att köra om man utgår från där jag bor, så jag gör det inte om jag inte absolut måste.

Lyckas han så har jag även lite idéer kring sadeln.

Svårt att förklara, men om man tänker sig något runt med en stoppskruv på varje sida om sadeln, bakpå.
Där sitter två "horn" som skulle kunna funka som fästpunkter. Man skulle kunna föra över ringen på dom.
Det blir ett slags fäste för resten av det då demonterbara ryggstödet, hoppas du förstå hur jag förklarar.

Fästet vet jag ännu inte hur det bör se ut, dynor x2 finns hemma. (Togs från Fatbiken, bakre passagerare)
Jag tror jag fattar hur du menar. En bussning ca 20x30 mm på varje sida med ett hål som passar på hornen. Som man låser fast med typ en rattförsedd M6 låsskruv. Befintliga ryggstödet är svetsat i dessa bussningar. Då lossar man endast låsskruvarna och drar framåt så det lossar från "hornen". Sen kan sadeln öppnas.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Kan man annat än bli glad när man inser att man är förstådd trots att man inte kan göra sig förstådd här?
Precis så menar jag, men jag hittar inte rätt ord och rätt termer, dom finns på tungan men får inte bli fel.
Med den lösningen kommer man åt allt under sadeln, även utrymmet som än även kan svälja lite proviant.

Stort Tack!

Ska sägas att jag oftast är bra på att göra mig förstådd, men ibland blir jag osäker och krånglar till orden.
Inte så att jag är "korkad", jag kan bara inte förklara, när det blir för många tankar. Men Du förstår, Tack.
Med detta sagt passade jag på att ta ett par nya bilder på reservdelarna jag behöll från Fatbiken i somras.

Kanske kan dom komma till pass för ryggstödet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klas-Kenny »

Det blir dock lite svårt i och med att "hornen" inte är parallella utan pekar utåt. Det går alltså inte ha två fasta bussningar som kan glida av/på på det viset eftersom bussningarnas avstånd till varandra behöver vara större desto längre fram man drar dem.

Men går säkert att använda dem som fästpunkt för ett avtagbara ryggstöd, bara inte på exakt det sättet.
Skriv svar