Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Designråd önskas:

Uppe på bakskärmarna kommer jag att montera dom blinkers ni sett tidigare i tråden.
Men jag har även tänkt montera 3 st högintensiva lysdioder i nederkant på varje skärm.
Nu undrar jag om ni kan visualisera hur dom blir bäst positionerade, i rad eller högkant?

Avstånd från nedersta delen av skärmkanten, samt lämpligt avstånd mellan varje lysiod.

Dom här har jag tänkt använda: https://www.tradera.com/item/302386/378 ... inkel-170-

Innan jag borrar hål vill jag på detta sätt involvera er i mitt projekt, och få fler goda råd här.
Dom lyser intensivt bra, så dom kommer även att vara en del av bakljusen om man säger så.
Med en väl avvägd planering slipper jag reta mig på onödigt borrade hål, ni kan väl fundera?

Bild

(Undrar även vilket motstånd ni rekommenderar till dessa, har både 0,6W 560R och 470ohm)

To be, continued.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Henry »

Nu vet jag inte strikt om det finns några lagar rörande detta; men tänk bara på så att ev lampor bak inte kan blända. Har för mig det finns lagar för cyklar för det tex så man inte smäller på en röd LED på 50 Watt bak.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Henry

Med motstånd 0,6W 560R blir det så här, ja den är skapligt stark när man ser den så här.
Men ute i trafiken gäller det ändå att synas. Ska sitta på skärmarna för att visa bredden
Original bakljus sitter mer inåt där bak, så i mörker ser man inte hjulbredden lika bra då.

Bild

Det var den ursprungliga tanken med högintensiva led, att sitta där dom behövs som bäst.
Med tre st på varje skärm kommer permons bredd att framgå tydligt för andra trafikanter.
Att det dessutom blir snyggt (om jag får dom monterade på rätt plats) gör inte ont precis.

Dom kommer att synas, men jag tror inte att dom kommer att blända. För väl dimma dom.
Har ju en enhet för just LED-dimmer, så det kanske blir den som får användas som reglage.
Som allt annat är det ju på testbänk som gäller just nu, det är här inne jag provar mig fram.

Tack för att du upplyste mig om faran med att ev blända andra. (Säkerheten väger tyngst)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Henry »

Ok det var sådana lysdioder, ja men då skall det inte vara några problem. Har sett vanliga bakljus på cyklar som varit starkare.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av mcrj »

Montera dom så dom inte kan lysa för mycket på höjden då bländar dom.
Sen så att en lyser lite åt sidan & 2 framåt.

Re:Kanske 2cm mellan dom.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Sätt dom i trekant, en överst och två nederst. Typ som en liten varningstriangel.
Provmontera lysdioderna först genom att löda ihopdom via lite enkelledare och sätt fast med tejp på skärmen. Sen ser du hur ljusbilden blir i skymning/mörker.
Hur har du tänkt att fästa dom i skärmen? Smältlim?
Hur skall du dra kablarna till belysningen?
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Gimbal »

Så små dioder kommer inte blända, tvärtom, min gissning är att de kommer att bli svåra att se i en rörig trafiksituation.
Designmässigt lutar jag åt en stående linje, och kanske fläska på med fler eller större (om det finns) dioder. Smålampor är svåra att se på lite håll.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

En liten fundering.

Project 2020 levererades med skyltar både bak och fram. Fina men dom är riktigt tråkiga.
Den bakre skylten kommer att ersättas med en Ingo Ride jag fick gjort på Vallåkraträffen.
Det var en hel del år sen, men skylten har jag kvar och den ska sitta där bak. Bild kommer.
20190816 Innan modifiering.jpg
Eftersom mycket av projektet kommer att formas via detta eminenta forum tänkte jag på en sak.
Varför inte göra en helt ny, som tydligt visar att detta är ett projekt som många av er har deltagit i?
Exempelvis med texten: Project 2020 Svenska Elektronikforumet. Skylten har flera olika fördelar.

Cred går till forumet, ni som är med och skapar kan känna er delaktiga, och det kan bli coolt som fan.
Poängterar att detta INTE är någon form av sponsring, jag vill bara visa att jag fått hjälpen här hos er.
Dom som har följt tråden hit har redan fattat att jag fattar noll, eller ungefär så. Fast lite bättre ändå.

Fundera lite på How-To, så ser vi om det går att implementera den kommande skylten i Project 2020.

Alla förslag och idéer är välkomna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ska jag se om jag hittar en Illinåjsskylt nu när jag åker till Tjickagå??

Finns också på eBöjen: https://www.ebay.com/b/Collectible-Illi ... bn_3027455
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@HUGGBÄVERN

Det finns nog flera sätt att lösa detta på, bra hade varit om den främre skylten har samma format.
Med viss tveksamhet tog jag nyss en bild på den jag har, som laddas upp på forumet, kan zoomas..
Dom två små ska täcka den lilla rutan som syns på varje sida om permon, Fashion tror jag det står.

Kan inte kolla så noga just nu eftersom den har vinterkläder på sig, men just ordet Fashion ska väck.
Dom två små kommer att visa att det trots allt är ett handikappfordon, närgångna kan läsa det finstilta.
Gjorde dom för något år sen för att märka upp min el-cykel, men dom passar bättre på Project 2020.
20200123 Ingo Ride.jpg
Zooma inte in bilden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

HUGGBÄVERN skrev:Ska jag se om jag hittar en Illinåjsskylt nu när jag åker till Tjickagå??

Finns också på eBöjen: https://www.ebay.com/b/Collectible-Illi ... bn_3027455

Not Working, en sån skylt på en permobil skriker Byfåne.

Skylten ska designas och skapas som en naturligt vacker del av projektet, inte förfula det.

Men tack för länken.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Uppdatering:

Tror att jag funnit ett snyggt och bra effektivt att montera dom 3 lysdioderna.
Refexerna inköpta till detta projekt, tänkte fästa dom stående 3 cm från kant.
Eftersom linsen på dessa lysdioder är 270 grader kanske dom lyser upp reflex.

Bild

Har inte testat min teori än, men jag ville posta idén innan jag har glömt den.
Teflonminnet är aktivt idag, så det gäller att ta till vara på varje korn av hopp.
Har markerat med O på bilden här för att visa hur jag har tänkt, vad tror ni?



Blir det JA, så blir det av.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Försöker att inte spamma tråden med "onödigt" men detaljerna kan komma andra till glädje.
Idag har jag sprayat både skärmar och reflexerna med s-vatten, det gick lite lättare än vanligt.
Rundade ytor är svårare att få fäste på, men jag tittar till avdunstningen och trycker ut bubblor.

Lär nog ta hela dagen att få det perfekt, men jag har tid på mig.

Det svåra blir förmodligen att borra hålen genom reflex och skärm utan att tvinna dekalplasten.
Har den inte fäst ordentligt så får 5 mm borren inget motstånd ,så jag låter det torka ett par dar.
Sen ska hålen markeras ut, förmodligen med en syl eller liknande. Ja, jag är lite för ambitiös nu.

Mäter jag fel fel eller stressar fram något så får jag göra om, och det vill jag helst slippa göra.
Även lysdioderna kommer att monteras lodrätt, jag hoppas på ett felfritt och plant slutresultat.
Med lite tur så har jag rätt i min teori om att lysdioderna kommer att aktivera lite av reflexytan.

Bild

Måttbeställde (5x10cm) reflexfolien för detta projekt på https://www.paxlux.se/

Har köpt samma material av Paxlux tidigare, och detta är grejor som inte släpper i första taget.
Den gången var det runda "dots" som jag kallar det, storlek mellan 5-15 cm om jag minns rätt.
Monterade en 15mm på en av kommunens lyktstolpar för att testa heljuset på min bil, år 2015.

Den sitter kvar där än, utan att ha blekts till oduglig.

ps: CRC burken på bordet kommer att bli Testobjekt, innan borrningen ska göras på skärmarna.

Jag tror att denna lodräta montering av reflex med 3 led kommer att bli bra för att visa bredden.
Fordonsbredden menar jag, köpte samtidigt både vita och gul/orange reflexer, 10 av varje färg.
Det får inte bli för mycket bling, men på rätt ställe kommer reflexer att bli bra, och trafiksäkert.

(Arduino Uno kom idag, så jag får leka med den under tiden reflexerna torkar och blir bubbelfria)


Bild

Men först, får jag tydligen Googla på drivrutiner för Windows 7 Ultimate. Nybörjaren börjar idag :humm: .
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är ju "din" tråd, så spamma på. Har du funderingar, även om småsaker är det väl i sin ordning att du får lite feedback. :)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@HUGGBÄVERN

Tack, den värmde.

Är ju ny på forumet och vill inte ställa till med mer oreda än jag redan har på arbetsbordet.

Trivs här, och är tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få.
Skriv svar